YANN TIERSEN: All

V tvorbě určené na alba a ne k doprovodu filmů se v posledních letech stal Yann Tiersen jistým hudebním topografem. Nejprve se na desce Infinity věnoval Islandu a Faerským ostrovům, na následující kolekci Eusa pak své domovině, to znamená ostrovu Ouessant na západ od Bretaňského poloostrova. Na novém albu All se znovu vydal do terénu. Za humna, ale také na kontinentální Evropu a západní pobřeží Spojených států. Šlo mu o zachycení prostředí konkrétních inspirativních míst, které pak stálo za vznikem jednotlivých kompozic. Hned úvodní Tempelhof je toho typickým příkladem. Bývalé berlínské letiště prošlo bouřlivým vývojem. Ovšem veselý dětský křik nasnímaných polních nahrávek není momentka z nějaké zde pořádané kulturní akce, ale momentka z jednoho z největších táborů pro migranty, který právě na přistávací ploše letiště vyrostl před čtyřmi roky. Při tomto zjištění pak má instrumentální otvírák kolekce s typicky vzdušnou klavírní linkou úplně jiné vyznění. Jak už jsem nenápadně naznačil, na novince najdeme i zpívané skladby. A není jich málo. Ve druhé Koad (Wood) exceluje s nečekaně něžným příspěvkem Anna von Hausswolff, vokálně se na desce prezentují i Ólavur Jákupsson, Denez Prigent, manželka Emilie Tiersen, Gaëlle Kerrien a celý bretaňský pěvecký sbor. Ti všichni v převládající bretonštině, které rozumí pouhých 200 tisíc obyvatel planety, podtrhují základní myšlenku alba nastíněnou názvem desky. All není pouze „vše“ v angličtině, ale také „jiní“ v bretonštině. Země je barevná, ale v určitých bodech stále stejná. Yann by mohl vše pořádně pocukrovat a prodávat za pár šestáků v new age odděleních, naštěstí si ale vybral složitější a ve výsledku podmanivější cestu. Cestu využití široké palety akustických instrumentů (od kytar až ke smyčcům), nenápadné elektroniky, thereminu a jemné rytmiky. Jemně tak putujeme od Enyi k Sigur Rós, Philipu Glassovi a nazpátek. Ani jednou nezavadíme o šansonové připomínky Amelie a dalších majstrštyků autorovy minulosti. Nehodily by se do alba, které mezi řádky upozorňuje na křehkost života na zemi. Na bohatství, které i přes řadu fatálních chyb, je nám stále k dispozici.

 

Mute/PIAS, 2019, 62:01

 

 

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *