YONATHAN AVISHAI: Joys and Solitudes

Další z řady současných jazzových pianistů izraelského hudebního semeniště se nyní představuje na etiketě vydavatelství ECM kapelnickým debutem. Trio vzniklo v roce 2012 ve Francii a začalo si říkat Modern Times. Spoluhráči se stali kontrabasista Yoni Zelnik a bicista Donald Kontomanou, v roce 2015 nahráli prvotinu Trio (Jazz&People). Novinka však není debutem na ECM samotného Avishaie – účinkuje totiž v kvintetu i kvartetu trumpetisty Avishaie Cohena na dvou albech a připomeňme, že s jeho kvartetem vystoupil už v pražském Jazz Docku a na letošním Jazzfestu Brno koncem dubna. Kontrabasista Yoni Zelnik, rodák z Haify, se přestěhoval do Paříže už v roce 1995 a působí na evropské i americké scéně, o čemž svědčí půlstovka alb, na nichž hraje.

 

Hudba na albu je autorská, Avishaiova, s jedinou výjimkou – úvodní skladba je slavný standard Dukea Ellingtona Mood Indigo, jehož zařazením možná náhodně, možná plánovitě, chtěl připomenout dubnové kulaté (29. 4. 1899) a květnové půlkulaté (24. 5. 1974) výročí tohoto geniálního skladatele a kapelníka. Ale to originální pojetí: posloucháte melodicky zajímavou, posluchačsky přítulnou skladbu, něčím je vám povědomá, až si začtením do bookletu ověříte, že se skutečně jedná o Ellingtonův hit. Avishai patří k muzikantům, kteří se hlásí ke své znalosti jazzové historie, jak sám říká „od Armstronga po Cecila Taylora“, a hledá v ní inspiraci. V jeho hudbě je však slyšitelná i evropská tradice klasické hudby, při skladbě Lya se cítíte jak na koncertě časů baroka – nebýt přechodu k „latině“, obecně je v Avishaiově hudbě hodně lyriky a silné melodičnosti. Často skládá pod dojmem konkrétních hudebních zážitků, například impresionistická skladba Tango, překvapující disonantním akordem, pak blue tóny v poslední třetině, vznikla pod dojmem hudby akordeonisty Dina Saluzziho s cellistkou Anjou Lechnerovou. K When Things Fall Apart jej inspirovala hudba trumpetisty Avishaie Cohena, nebo závěrečná Les Pianos De Brazzaville zase vzniklo po návštěvě Republiky Kongo.

 

 

ECM, 2019, 54:06

 

 

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *