„Každá fotografie je u něho samostatný útvar obsahující básnický dar,“ napsala o tvorbě Boba Krčila Anna Fárová. V sedmnácti letech emigroval do Švédska, už předtím se znal se Zbyňkem Benýškem nebo Vlastimilem Třešňákem, procestoval Evropu, ale i Indii, a především Afghánistán; od roku 1980 žil v New Yorku. Často na mizině, ale stále zachycující okamžiky přítomnosti, a především plnící „zadané úkoly“ v podobě antologie Česká fotografie v exilu či sborníku Sebráno v New Yorku; vše na koleně, s mimořádnou cenou pro budoucnost. Krčil si plnil svoje sny, ale ty rozhodně nebyly podložené mantrou „mít se dobře“. Ke konci života začal trpět paranoiou, na níž se snad částečně podepsalo pravidelné kouření konopí. Zemřel na rakovinu, aniž by navštívil svoji vlast; český světoobčan. Kniha o všech etapách a zatáčkách jeho života, povedená nejen obsahem, ale i způsobem zpracování, s předmluvou Jáchyma Topola, by se souputníkovi Josefa Koudelky nebo Antonína Kratochvíla určitě líbila. „Je vzácné, že existuje někdo tak čistý a transparentní,“ řekl o něm jeho švédský přítel, hudebník Coste Apetrea.
TIPY: Bob Krčil (1952–1992). Žít, jako by šlo o život
Jan Douša, Torst, 2024