Jubilejní 30. ročník Mezinárodního festivalu jazzového piana zahájí jarním prologem Vijay Iyer

První vlaštovka předznamená svátek sólových recitálů, Mezinárodní festival jazzového piana. Kulaté výročí festivalu navíc ohlásí osobnost mimořádně vítaná. Novátorský, temperamentní a nápady hýřící americký pianista indického původu Vijay Iyer vystoupí 13. dubna 2025 v Sukově síni pražského Rudolfina.

 

Otázky mimořádného talentu až geniality jistě patří do sféry mezi nebem a zemí, nicméně originalita Vijaye Iyera má i několik zjevných důvodů. Jako ve třech letech rozpoznané zázračné dítě Vijay sice absolvoval patnáctiletou klasickou průpravu se vším interpretačním drilem a danými pravidly – ovšem jako houslista. Což Iyera, podle jeho vlastních slov, uchránilo před naučenými klasickými mustry a rutinou klavírní hry. Protože na svůj dnešní hlavní nástroj se pod žádným vedením neučil. K pianu přistoupil až později jako „zasvěcený samouk k záhadnému zvukovému prostředí, nabízejícímu nekonečné dobrodružství improvizace a hledání“. Když pak na základě poslechu nahrávek propadl jazzu, snadno hodil housle za hlavu a vydal se novou, svobodnou cestou.

Zároveň Vijaye k originálnímu fúzování hudby různých tradic předznamenal i původ. Narodil se sice 26. října 1971 už v USA, konkrétně v Albany, ovšem jeho rodiče z kasty bráhmanů přišli do USA z jižní Indie teprve pár let předtím. Vyrůstal tudíž obklopen tamilskou komunitou a přirozeně nasál postupy, rytmy a stupnice karnatické hudby. Navíc s muzikantským talentem dostal Vijay do vínku i nadání matematické. Na Yale University a University Of California v Berkeley absolvoval studia matematiky a fyziky. I tento druh vědění pak promítl do muziky. Nejen, že složil doktorát v rámci interdisciplinárního studijního programu zaměřeného na prolínání hudby a technologií a jako model si vybral hudbu západní Afriky a muziku afroamerickou. Matematické poznatky také s chutí využívá v tvorbě: „Miluji matematickou přísnost a eleganci, která ovlivňuje rytmy, formy a strukturu mých kompozic,“ prohlásil kdysi.

Od té doby už Iyera častá novinářská přirovnání k „jazzovému matematikovi“ možná unavují, vždyť jeho hudba je také temperamentní, cituplná a improvizačně intuitivní, „nevypočitatelně“ plná fantazie. Ale pokud vnímáme matematiku nikoliv jako suchopárnou vědu, ale stejně jako pianista coby fantastické prostředí elegantních zákonitostí a vyváženosti, vlastně na oné škatulce „jazzového matematika“ něco bude. Byť naštěstí pro posluchače, hudba ve Vijayově profesním životě převládla. Stal se nejen intenzivně koncertujícím a nahrávajícím hudebníkem, ale v roce 2014 byl jmenován také profesorem hudby a afroamerických studií na Harvardu.

Na deskách debutoval Iyer v roce 1995 kompletně autorským titulem Memorophilia, kam vedle kompozic pro klavírní trio zařadil i aranžmá pro rozšířenou sestavu s violoncellem či dechovými nástroji. Od té doby vydal téměř tři desítky profilových alb v různých obsazeních. Včetně sólového recitálu pojmenovaného prostě Solo (2010), který může fungovat i jako lákavá pozvánka na samostatný koncert. Natáčel často i v duu, které s pianistou tvořili legendární trumpetista Wadada Leo Smith (album A Cosmic Rhythm With Each Stroke, 2016, se Smithem hrál ale Vijay i jako sideman ve větších obsazeních) či pianista Craig Taborn (The Transitory Poems, 2018). O Iyerovy nahrávky se starají respektované labely jako ECM, ACT či Verve.

V roli sidamana má Iyer za sebou hraní se Stevem Colemanem, Rezem Abbasim, Zakirem Hussainem a mnohými dalšími. Aby toho nebylo málo, také komponuje soudobou vážnou hudbu na objednávku významných těles jako London Philharmonic, Oregon Symphony, Band On A Can All-Stars, smyčcové kvarteto Brooklyn Rider či Silk Road Ensemble, a také pro klasickou houslistku Jennifer Koh. Je vidět, že také houslovou erudici tvůrčím způsobem zužitkoval.

Časopis Down Beat opakovaně vyhlásil Iyera „Jazzovým hudebníkem roku“. A svými nahrávkami si pianista vysloužil už tři nominace na Grammy. První za triové album Historicity (2009). A další dvě v kategoriích „Nejlepší alternativní jazzové album“ a „Nejlepší globální hudební výkon“ za titul Love In Exile (2023), nahraný spolu s pákistánskou zpěvačkou a skladatelkou Arooj Aftab a multiinstrumentalistou pákistánského původu Shahzadem Ismailym.

Zdejší znalé publikum už má s Vijayem Iyerem dlouholetý vztah. Originální pianista poprvé nadchl v rámci festivalu United Islands Of Prague 2006, kde experimentoval i s elektronikou. Později fascinoval diváky třeba na Strunách podzimu 2010 tříhodinovou smrští nápadů a souhrou v rámci klavírního tria. Prolog 30. ročníku MFJP v Iyerově režii slibuje stát se dalším mimořádným zážitkem, jako byly i předchozí prology legend Kennyho Barrona, Gonzala Rubalcaby, George Cablese či Cyruse Chestnuta.

Tingvall Trio zavede posluchače do okouzlujícího ptačího světa plného melodií

Od minulé návštěvy Prahy absolvovalo populární nadnárodní, v Hamburku usazené klavírní trio další objevnou cestu za hudbou. S jejími výsledky nás seznámí 14. dubna 2025 koncertem v historickém sále Novoměstské radnice.

 

Za novým repertoárem se Tingvall Trio vypravilo do ptačí říše. Hudební výzkumy pak shrnulo na svém v pořadí devátém albu Birds (Ptáci). „Vždyť ptáci, to jsou muzikanti přírody a jejich hudba nás obklopuje prakticky neustále. A je neuvěřitelně inspirující,“ vysvětlil koncepci aktuálních skladeb pianista Martin Tingvall. Z melodií na nás opravdu dýchne pocit volnosti, letu a neomezeného prostoru.

Jednotlivé kompozice pak vystihují charakteristiky různých druhů ptáků. Například dechberoucí pestrost rajek (Birds Of Paradise), čipernost brhlíka (Nuthatch) klouzajícího lesním šerem nebo rytmus vyklepaný zobákem datla (Woodpecker). Odtud dojem radosti a hravosti většiny nových kompozic. Album však obsahuje i závažný, ekologický podtext, reprezentovaný skladbou S.O.S. „Tahle kompozice je varováním. I já, ač nejsem přírodovědec, mohu jasně pozorovat, jak negativně se dotýká života ptáků globální oteplování. Je čas přestat se chovat k přírodě bezohledně. Čas začít přírodě naslouchat a jednat,“ angažuje se Tingvall a jeho oslava přírody je tak ještě sympatičtější a sdělnější.

Na dlouhohrající titul Birds navázalo také EP Three Birds, obsahující tři kompozice z alba, natočené ovšem znovu v pro trio nezvyklém soundu s elektrickým pianem Fender Rhodes, elektrickými varhanami Hammond a Moogovým syntezátorem. „Ještě nikdy jsme nic takového s naší hudbou nevyzkoušeli a jsme zvědaví, co na to budou říkat posluchači,“ svěřil se Martin Tingvall. Možná půjde o inspiraci pro příští cesty hudebníků. Ovšem během chystaného pražského koncertu klavírní trio zahraje tak, jako ho známe, akusticky.

Hudba, kterou Tingvall Trio od počátků fascinuje diváky, si i na albu Birds a navazujícím turné zachovala svoje základní principy. Totiž důraz na nápadité a zároveň podmanivé melodie a struhující práci s rytmem. Právě sdílností skladeb si trio vybudovalo početnou fanouškovskou základnu nejen mezi ctiteli jazzu, ale i klasické hudby a kvalitního popu. O mimořádné popularitě kapely ostatně svědčí řada cen, včetně těch takzvaně komerčních. Nedávno se k nim přidal „zlatý“ certifikát za dosavadní celkové prodeje živého alba In Concert (2013). A studiová nahrávka Vägen (2011) dokonce do dnešních dnů získala díky stálému zájmu posluchačů desku platinovou.

Tingvall Trio tvoří už od roku 2003 nerozlučná, dokonale muzikantsky i lidsky souznějící trojice. Pianista a skladatel Martin Tingvall (*1974, Tomelilla, Švédsko), známý jak vlastními projekty včetně sólových alb, tak i autorstvím soundtracků k filmům a seriálům, mj. hudbou k nedávným dílům známé kriminální série Místu činu. Kontrabasista Omar Rodriguez Calvo (*1973, Matanzas, Kuba), který se prosadil také jako sideman Argelie Fragoso, Ramóna Valleho, Nilse Landgrena, Ulfa Wakenia, Mikea Sterna či Roye Hargrovea. A bubeník Jürgen Spiegel (*1972, Brémy, Německo), citlivý a všestranný, se zkušenostmi v rockové kapele SupaRed, u soulové a hip-hopové zpěvačky Nneky, nadžánrového kytaristy Dominica Millera, jazzového pěvce Kurta Ellinga a dokonce u beduínských hudebníků ve Spojených arabských emirátech, kde skládal i hudbu pro TV stanici Al-Džazíra.

Tingvall Trio vystoupí v rámci koncertní řady Jazz Meets World, díky které se u nás poprvé představilo už v roce 2011.

 

Z Paříže na Ořechovku. Výtvarná fotografka Nina Šmídek na výstavě Fleurs zve do impresionistického světa stromů a květin

Jako oslavu jara, přírody a jejích proměn v ročních cyklech pojala svoji novou výstavu nazvanou Fleurs česko-francouzská výtvarná fotografka Nina Šmídek. Snové obrazy stromů, květin a rostlin, které vznikly unikátní technikou spojující olejomalbu a původní snímky, svojí jemnou impresionistickou atmosférou vytvářejí kontrast k původnímu prostředí hospody Stará Ořechovka, nedaleko níž se umělkyně narodila. 15 velkých a 30 malých formátů vybrala autorka z cyklu Nature’s miracles / Zázraky přírody, který byl několikrát vystaven v Římě nebo Paříži. Pražská výstava následuje krátce po účasti Niny Šmídek na výstavě Salon Comparaisons 2025 –  ART CAPITA v Grand Palais v Paříži, kde ji objevil v roce 2017 známý francouzský kritik umění Gérard Xuriguera. Kurátory a pořadateli výstavy v Praze jsou obyvatelé Ořechovky, fotograf Michal Krumphanzl, malíř Marek Brodský, publicista Petr Vizina, architektka Kateřina Rottová a v neposlední řadě i autorčin římský galerista Carlo Gallerati. Prodejní výstava je na Staré Ořechovce k vidění od 4. dubna do 30. června, vstup je zdarma. Autorka po dobu trvání výstavy bude přijímat objednávky portrétů a zakázky nástěnných dekorativních obrazů typu afresco. Více informací na www.ninasmidek.com.

Výstava začíná s prvními jarními dny a je koncipovaná jako oslava přírody, v období, kdy raší a kvete. Obrazy jsou vybrány z části mé tvorby věnované floře. Proto je její název Fleurs,” vysvětluje na úvod Nina Šmídek, která žije v Paříži od svých dvanácti let. A dodává: „Květena jakoby překračovala hranici obrazu. Rostlinstvo jakoby se stávalo součástí nás samých. Spletence podvědomí jako organická a meditativní cesta do hlubin duše.” Francouzský název Fleurs poprvé použila kurátorka její samostatné výstavy v Římě Luisa Briganti, aby jím zdůraznila vliv, který na tvorbu umělkyně měli francouzští malíři z období impresionismu – Claude Monet, Séraphine de Senlis a další.

Nina Šmídek si pro vznik obrazů vytvořila vlastní techniku, která snoubí fotografii s malbou. „Naučila jsem se vnímat a vážit si maličkostí, které mne obklopují zblízka. Každým dnem, každou hodinou, každou minutou objevuji na stejném místě nový obraz. Když fotím, často hned vím, z které fotografie vznikne obraz. Silný vjem přitahuje inspiraci. Pak nastane moment, kdy začíná cesta do neznáma, naslouchám intuici a nechám se vést. Přestane existovat čas a prostor kolem mne až do chvíle, kdy se obraz zrozen v podvědomí přenese na fotografii,” líčí umělkyně. „Fotografie mi umožňuje zachytit podnět, v okamžiku spojení  s přítomností, pomocí malby dotvářím vnitřní vizi.

Téma zvolili pořadatelé, s ohledem na omezený netradiční prostor hospody Stará Ořechovka, která hostí výstavy umělců spjatých s touto čtvrtí pravidelně. Fotografy vystavuje a vybírá profesionální fotograf Michal Krumphanzl, malíře představuje herec a malíř Marek Brodský. „Moje tvorba zahrnuje fotografii i malbu, tak jsou u toho oba. K výběru děl na tuto výstavu se připojil i novinář Petr Vizina a architektka Kateřina Rottová a v neposlední řadě i můj římský galerista Carlo Gallerati,” dodává Nina Šmídek. „Na Ořechovce jsem se narodila a vyrůstala. Má tvorba je s ní úzce spojená. Proto výstavu považuji jako svůj příspěvek ke kulturnímu životu naší komunity, jejíž centrem je právě tato hospoda. Jedno z posledních míst, které si zachovalo původní ráz s trochou nostalgie z minulosti historie této čtvrti” říká.

Rozsáhlý projekt Nature’s miracles vzniká od roku 2018. „Óda přírodních krás jako připomínka křehkosti toho, co stále ještě vnímáme jako samozřejmost, v aktuální naléhavé situaci globálního oteplování. Naše pravé bohatství se nám utkvělým lpěním na pohodlí a zaplňováním vnitřní prázdnoty vnějšími znaky společenského postavení ztrácí pod nohama. Umění, kterým se obklopujeme, má kouzelnou moc nám připomínat naše zásady, naše přesvědčení, která ve frenetickém rytmu našich životů máme tendenci zapomínat, nebo odkládat. Přitom je však mnohem těžší tvořit krásu a probouzet poezií.” uzavírá Nina Šmídek.

Nina Šmídek se narodila a vyrůstala v Praze na Ořechovce, v domě plném pradědečkových a praprababiččiných obrazů. Život v Paříži od dětství ovlivnil její život a tvorbu. Vystudovala klasickou kytaru na pařížské konzervatoři u Vladimíra Mikulky, Marie-Madeleine Doherty a Christiana Riveta, na Státní akademii u Arnauda Dumonda. Poté argentinské tango a folklor na Státní akademii múzických umění v Buenos Aires s Carlosem Moscardinim pod vedením Juana Falú. Paralelně na konzervatoři vystudovala i tanec – moderní jazzový a následně argentinské tango. Na pařížské Sorbonně absolvovala bohemistiku a literární překlad. Po studiích se věnovala pořádání koncertů a tanečních večerů – Corazón des Abbesses, Rayuela, Milonga de las Nueces, Milonga de Puteaux a výuce hry na kytaru. Založila a pořádala 1. pařížský a 2. pražský mezinárodní Tango Maraton – Otoňo en París a Primavera en Praga. Tyto aktivity ukončila pandemie covidu 19. Výtvarnému umění a fotografii se věnuje od dětství, ale její přechod od hudby k tvorbě proběhl postupně mezi roky 2013 – 2015 jako samouk. V roce 2017 ji v Paříži objevil známý francouzský kritik umění Gérard Xuriguera a nabídl jí účast na kolektivní výstavě (první) v Paříži, pořádanou na jeho počest spolu s profesorem pařížské akademie Abrahamem Hadadem. Od té doby Nina Šmídek vystavuje v Paříži, Praze, Římě, Benátkách a Číně.

https://www.ninasmidek.com/

https://www.instagram.com/ninasmidek/

 

Bouře, ticho a nový začátek. I Love You Honey Bunny přicházejí s introspektivní deskou

I Love You Honey Bunny na třetím albu procházejí jednotlivými fázemi osobní transformace

Pražská indie-popová kapela I Love You Honey Bunny přichází se svým třetím řadovým albem Don’t Look When I’m Changing. Po bouřlivém a euforickém předchůdci We Just Had a Wonderful Time nabízí introspektivní pohled na změnu, hledání identity a přehodnocování životních priorit. Energické kytary, agresivní syntezátory a silné melodie zůstávají, novinka je ale zvukově rozmanitější a odvážnější. Album, které vznikalo v Brightonu a Amsterdamu, pokřtí kapela 10. dubna v pražském klubu MeetFactory, 11. dubna v Budapešti v klubu Dürer Kert, 12. dubna v Bratislavě na Pink Whale a 16. května v brněnském Kabinetu Múz.

„Album Don’t Look When I’m Changing provází posluchače jednotlivými fázemi osobní transformace. Odráží cestu změny – chvíle, kdy je potřeba se stáhnout do ústraní, najít nový směr a nakonec se vrátit jako jiný člověk. Deska zachycuje celý vývoj od prvotní touhy po změně přes trnitou cestu pochybností až po přijetí sebe sama. Začíná nadějí a odhodláním v love songu Let’s Do It Again a uzavírá se melancholickou reflexí ve skladbě Faults in My Design, kde zazní klíčová věta: „Nevím, kde jsem udělal chybu, jsem stejný jako dřív.“ Cyklus se tak uzavírá – nebo možná začíná nanovo.“

„Občas je potřeba rozbořit starý svět, abychom mohli postavit nový. Je to jako oblékání nového outfitu – nejdřív se schováte do kabinky, až pak vyjdete ven,“ říká frontman kapely Sebastian Jacques, který vnímá změnu jako intimní proces. Už necítí potřebu se předvádět – místo exhibice raději jen poodhalí závěs a nechá nahlédnout ty, kteří chtějí vidět. „Právě v tom je kouzlo – je to mnohem intimnější, křehčí, nejisté, ale zároveň krásné,“ dodává.

Autenticita alba spočívá v tom, že jeho příběh kapela sama prožila. „Táhlo nám na třicet a začali jsme si klást otázku, jestli žijeme tak, jak opravdu chceme. Zároveň je ale téma osobní proměny univerzální, každý si v něm může najít svůj vlastní příběh,“ říká baskytarista Kristián Kraevski k albu, které je nejen hudební výpovědí, ale i pozvánkou k vlastní introspekci.

Zvukovou pestrost nové nahrávky naznačily už tři dříve vydané videosingly. Úderná hitovka Kintsugi reflektuje snahu poskládat se zpět dohromady vlastními silami. Rozhoupaně emocionální Under the Weather připomíná, že někdy je potřeba si bez výčitek dopřát pauzu. Hejskovsky znějící Playground Friends se věnuje fenoménu trauma bondingu. Paradoxně nejněžnější moment alba přichází v písni Storm, která symbolicky čistí vzduch.

„Motiv bouřky je nosným prvkem celé desky. Vnímám ji jako kontrast mezi chaosem venku a bezpečím uvnitř – bouřlivé etapy života střídá klid, který dává prostor začít znovu, ale s vědomím toho, co bylo dřív. Někdy je potřeba se před bouří schovat, pozorovat ji, poučit se a pak vyjít ven jako nová verze sebe sama,“ uzavírá zpěvák a zároveň textař kapely Sebastian Jacques.

Videoklip ke skladbě View of Mistakes: https://youtu.be/2DzC6xxXxkM

Zároveň s albem kapela zveřejnila nový videoklip ke skladbě View of Mistakes, který mapuje jejich koncertní zážitky a cestování napříč Evropou i mimo ni. Záběry pocházejí zejména ze společných koncertů s německou skupinou Leoniden, kterou I Love You Honey Bunny doprovodili na několika zastávkách jejich turné. „Leoniden jsou naši dlouholetí kamarádi a vždy je skvělé, když se můžeme potkat na jednom pódiu,“ doplňuje baskytarista Kristián Kraevski, který se podílel na střihu videa. Za kamerou stál fotograf a blízký přítel kapely Jan Michalik, díky jehož záběrům dostal videoklip autentickou atmosféru.

Album Don’t Look When I’m Changing od I Love You Honey Bunny obsahuje 10 skladeb a vychází 28. března 2025 digitálně, na CD i vinylu. Nahrávalo se v říjnu 2024 v legendárním Brighton Electric Studios – těsně předtím, než do něj dorazili The Cure – a také v amsterdamském STMPD Recording Studios. Na světovém zvuku nahrávky se kromě autorské vyzrálosti a hudebních zkušeností členů kapely výrazně podíleli britský producent Steven Graham Ansell a nizozemský producent Koen van de Wardt, u nějž kapela na podzim 2023 absolvovala třítýdenní rezidenci. Dílčí části alba vznikaly také ve vlastním pražském studiu Space Tape.

Bio

I Love You Honey Bunny tvoří zpěvák Sebastian Jacques, kytarista Martin Šolc, baskytarista Kristián Kraevski a bubeník Josef Keil. Díky anglickým textům kapela přirozeně zamířila na zahraniční pódia a odehrála více než 450 koncertů po celé Evropě i turné v Kanadě. Zazářili na prestižních festivalech jako Sziget (Maďarsko), Envol et Macadam (Kanada) či Eurosonic Noorderslag (Nizozemsko) a pravidelně vystupují na domácí scéně, např. na Rock for People nebo Colours of Ostrava. Dosud vydali alba Cosmic Background Radiation (2018) a We Just Had a Wonderful Time (2023), na které navazuje novinka Don’t Look When I’m Changing (2025). Vydávají ji pod vlastním labelem Space Tape.

Aktuální koncerty:

10. 4. 2025 – Praha  – MeetFactory, křest alba +  Fumar Mata
11. 4. 2025 – Budapešť  – Dürer Kert
12. 4. 2025 – Bratislava – Pink Whale​

24. 4. 2025 – Plzeň – Divadlo Pod lampou​

26. 4. 2025 – Pardubice

16. 5. 2025 – Brno – Kabinet Múz, křest alba​

 

Ondřej Fencl a Hromosvod slaví 30 let a vyjíždí na jarní turné

Kmenová kapela multifunkčního hudebníka Ondřeje Fencla ve středu v Horních Beřkovicích odstartuje druhou, jarní část  turné ke kulatým narozeninám.
„Je to k nevíře, ale v listopadu 1994 v šatně 7.B na ZŠ Horáčkova vznikl Hromosvod. Na turné zazní průřez šesti oficiálními alby. A  nevynecháme ani pravěké období devadesátkového kinderfolku – za minulost se totiž nestydíme,“ glosuje kapelník. „Zároveň předvedeme, kam za ta desetiletí kapela dospěla – takže žádné senilní večírky, ale mejdany na oslavu toho, že třicítka je úžasný věk.“

Hromosvod předloni na podzim vydal album Sen nenasytných kluků, které si vysloužilo nadšené recenze a novinářské ocenění „album roku“. Druhým singlem z CD pak zvolil chytlavou písnička Báro, která slavila úspěchy na festivalech a do playlistu ji zařadilo mimo jiné Rádio Blaník.

https://www.youtube.com/watch?v=xyrprgX46aQ

Za tři dekády prošla kapelou řada zručných muzikantů, jádro Hromosvodu čas od času doprovází i několik folkrockových hvězd, např. Jana Hrubého, Vladimíra Mertu Luboše Pospíšila či Oskara Petra.
V čem zůstal Hromosvod stejný? Ve třech věcech: autorské tvorbě Fencla, důrazu na písničky a skvělých muzikantech. Kapela zní dnes barevněji a semknutěji než kdykoli dříve, sestava doprovodných hudebníků (Vojtěch Jindra-Hana Vyšínská-Jaryn Janek-Tomáš Marek) je mimořádně šťastná. Poetické texty plné vnitřních rýmů a nevšedních obratů, uvěřitelný zpěv, virtuózní housle, knopflerovská kytara a nekompromisní rytmika – to je Hromosvod v roce 2025.

NEJBLIŽŠÍ KONCERTY TURNÉ „30 LET“:
2.4. Horní Beřkovice, Multicentrum, 13:30
14.4. Hradec Králové, divadlo Drak (+ Jan Hrubý)
22.4. OSTRAVA, klub PARNÍK
23.4. Přerov, klub Dlažka (+ Jan Hrubý)
24.4. Brno, klub Leitnerka (+ Jan Hrubý)
30.4. Chodov u Karlových Varů, čarodějnice
6.5. PRAHA, BALBÍNKA (duo) – retro koncert 30 let
4.6. Děčín, klub Garage (+ Jan Hrubý)
13.6. Lázně Bělohrad

Album Sen nenasytných kluků (2023) k poslechu na všech platformách: https://lnk.to/FenclHromosvodSenNenasytnychKluku

Data ke stažení: https://ondrejfencl.cz/hromosvod/sen-nenasytnych-kluku/

Titulní singl z alba Sen nenasytných kluků: https://www.youtube.com/watch?v=qrKRlUJkqeo

Hromosvod – anotace:
Hromosvod je zhudebněné srdce třiačtyřicetiletého zpěváka, klávesisty, kytaristy, textaře a
skladatele Ondřeje Fencla, známého například ze spolupráce s Lubošem Pospíšilem, Vladimírem Mertou, Janem Hrubým, Oskarem Petrem nebo kapelou Schodiště.
Kapela vznikla v listopadu 1994 v šatně pražské ZŠ Horáčkova. Nejdřív to byl „kinderfolk“, posléze folk-rock charakteristický souzvuky houslí, příčné flétny a říznými bubny. Dnes je Hromosvod plný zručných sidemanů a hraje prostě písničky. Citlivě, barevně, něžně i divoce. Nejnovější šesté řadové album Sen nenasytných kluků přináší čirou radost – z hudby, z písní, z muzikality.

Pivní gymnastika, běh rozbitou duhou nebo závody šneků. Výstava Paralelní dimenze ukazuje různé podoby sportu

Odpočinek v trávě u vody, netradiční formy jógy, ale i úplně nové sportovní disciplíny. Výstava Paralelní dimenze bourá tradiční hranice mezi sportem a uměním. Ukazuje, že sport není jen měřitelným výkonem, ale komplexní formou lidské expresivity, tvořivosti a komunikace. Expozice nabízí unikátní propojení významných českých uměleckých jmen s právě začínajícími umělci a umělkyněmi do 30 let. K vidění budou díla deseti renomovaných umělců včetně legendárního sochaře Kurta Gebauera, skupiny Rafani či dvojice David Böhm a Jiří Franta. Vedle etablovaných autorů jako Jakub Špaňhel či Linda Klimentová se představí i vítězové podzimního open callu. Do soutěže se přihlásilo 74 umělkyň a umělců a mezi oceněné patří Anna Krninská, která díky spolupráci s Českými centry získává rezidenční pobyt v zahraničí, a Jan Soumar, oceněný speciální cenou partnerů a projektu Sport in Art. Výstava je k vidění od 7. března do 11. května 2025 v pražské SmetanaQ Gallery.

„Sport i umění jsou v mnoha ohledech novým náboženstvím. Dříve nás spojovala víra, dnes je tím společným často sport nebo umění – máme své týmy, stadiony (a galerie), rituály. Zároveň je fascinující, jak umění a sport přinášejí podobnou intenzitu prožitku, a to nejen u aktérů, ale i publika. Umění a sport sdílejí totožnou DNA: schopnost vyjádřit lidskou vášeň, překonávat limity a vyprávět příběhy skrze tělo a pohyb,“ říká kurátorka Martina Vítková. Doplňuje, že právě tyto paralely a různé podoby sportu pro ní byly při výběru děl zásadní. „Co vlastně sport ještě je? Je to plavání si pro radost nebo je sportem pouze orientace na výkon a vítězství? Výstava se pohybuje okolo různorodých pohledů na to, co naplňuje naše životy,” dodává.

Výstava se nachází ve třech místnostech galerie na Smetanově nábřeží. V úvodní části představuje vnímání sportu jako novodobého náboženství – například skrze instalace vytvořené ze starých hokejek. Součástí expozice je i prezentace děl z open callů. V jedné z místností jsou umístěné televize, které zachycují sochy, jež z prostorových důvodů nebylo možné do galerie fyzicky přenést.

Součástí vernisáže bylo slavnostní vyhlášení nejlepších umělecko-sportovních počinů roku 2024. Ceny byly uděleny v kategoriích film, divadlo a tanec, kniha a fotografie. Ocenění obdrží designovou cenu vytvořenou ve spolupráci se studentkou Hanou Vopravilovou z ateliéru Skla Fakulty umění a designu UJEP a společností Lasvit.

Hlavní ocenění si odnesla Anna Krninská. Absolventka Akademie výtvarných umění v Praze v ateliéru figurálního sochařství a medaile Vojtěcha Míči se ve své tvorbě často věnuje sportovním aktivitám. Její dílo Biker je monumentální kamenná socha downhillového závodníka, který postupně splývá s masivem pískovce. „Kámen byl Bikerem už dávno předtím, než jsem se ho vůbec dotkla. Má svou vnitřní krajinu, svůj vlastní pohyb, který jen čeká, až bude umělcem vyvolán k životu,” říká autorka.

Zvláštní ocenění poroty si odnesl absolvent AVU v ateliéru Michaela Rittsteina a Josefa Bolfa umělec Jan Soumar. Jeho malby se věnují dynamice pohybu, tělesnosti a figuře, kterou stylizuje do pohybujících se tvarů. Pro výstavu Paralelní dimenze vytvořil dílo inspirované řecko-římským zápasem, kterému se věnuje i ve svém osobním životě.

Sport lze ale spatřit nejen ve výtvarném umění. Na další umělecké kategorie a formy ztvárnění upozorňuje kulturní cena Art Grand Slam. Letos byli oceněni za současné umělecko-sportovní počiny:

V kategorii divadlo získala ocenění inscenace Do stopyNaivního divadla Liberec, která na jevišti zhmotňuje svět Jizerské padesátky. Skrze fyzickou hereckou práci, živý hudební doprovod a hravost divadla pro děti přibližuje nejen odhodlání běžců a běžkyň, ale i atmosféru slavného závodu. Další nominovanou inscenací byla Vivat Messi od Spitfire Company, která estetizuje pohybový slovník fotbalu do rámce fyzického divadla a tematizuje motiv víry v budoucnost.

V kategorii filmu byl oceněn dokument Ten, co slaví každý den režiséra Michala Vrbického. Snímek zachycuje příběh bikera Michala Marošiho a jeho životní styl plný adrenalinu, nevázanosti i souvisejících osobních výzev. Další nominací byl dokument Charakter: Sportovec Radana Šprongla, který sleduje osudy ukrajinských sportovců padlých na frontě.

V kategorii fotografie zvítězil Roman Franc se sérií Mladí sokoli, kde pomocí černobílých snímků zachycuje mladé sportovce v typicky sokolských disciplínách. Další nominací byl cyklus Davida Mackoviče Na ploché dráze, který reflektuje zákulisí tohoto méně známého sportu.

V kategorii literatury porotu nejvíce zaujala kniha Kolo. Dopravní prostředek budoucnosti autorů Ondřeje Buddeuse a Jindřicha Janíčka. Publikace přibližuje fenomén jízdy na kole z různých perspektiv – od historie přes osobní zkušenosti až po urbanistické kontexty. Mezi nominované patřila také kniha Dostihy o modrou stuhu Martina Cápa, která mapuje historii Českého derby, a autobiografická publikace Já byl frajer kluk Standy Tišera, zachycující jeho cestu od romského chlapce ke boxerskému šampionovi.

Výstava Paralelní dimenze bude k vidění od 7. března do 11. května 2025 v SmetanaQ Gallery na Smetanově nábřeží. Galerie je otevřena od úterý do neděle, vždy od 11 do 18 hodin. Vstup je zdarma.

 

 

 

Členové a členky poroty:

Martina Vítková, kurátorka výstavy Paralelní dimenze

Petr Volf, kurátor a umělecký kritik

Anna Hrabáčková, vedoucí odd. veřejné diplomacie Českých center

Barbora Půlpánová, galeristka

Jiří Kejval, předseda Českého olympijského výboru

Josef Matějovič, ředitel marketingu J&T Banka

Matěj Kratochvíl, generální ředitel rodinného areálu Lipno

Jana Zielinski, zakladatelka a ředitelka festivalu Designblok

Jan Kunze, galerista a kurátor

Bára Alex Kašparová, kurátorka a šéfredaktorka časopisu Artikl

zástupci Sport in Art

 

Art Grand Slam je výstavní projekt inspirovaný pohybem a sportem, jehož první ročník se uskutečnil v Praze v roce 2024. Je určen profesionálním umělcům, ale i mladým autorům do 30 let. Součástí je vyhlášení nejlepších umělecko-sportovních počinů předchozího roku, a to v šesti kategoriích. Hlavní část projektu Art Grand Slam je založena na výstavě, která má každý rok nového kurátora, a to především z důvodu zabránění umělecké a tematické stagnaci. Kurátor z tohoto důvodu vybírá i podtitul výstavy, která se v první řadě věnuje sportu, ale zvoleným podtitulem má možnost upozornit na důležitá témata v celospolečenském rozsahu. Pro druhý ročník výstavního projektu byla zvolena kurátorka Martina Vítková, uznávaná historička umění a pedagožka, v současnosti je kurátorkou v Museu Kampa a učí na vysoké umělecké škola Art Design Institut. Martina Vítková vybrala pro druhý ročník téma nazvané „Paralelní dimenze – sport a umění“. Projekt organizuje kulturní platforma Sport in Art. WEB |  www.artgrandslam.org

Česká centra, příspěvková organizace Ministerstva zahraničních věcí ČR, jsou stěžejním nástrojem veřejné diplomacie zahraniční politiky Česka a rozvíjejí kulturní vztahy mezi zeměmi. Jakožto kulturní institut jsou členem sítě zahraničních evropských kulturních institutů EUNIC. Prezentují naši zemi v široké škále kulturních a společenských oblastí: od umění přes kreativní průmysly až po propagaci úspěchů české vědy a inovací. Věnují se výuce češtiny v zahraničí. Zapojují se do mezinárodních projektů a slouží jako platforma pro rozvoj mezinárodního kulturního dialogu. V současnosti působí v zahraničí celkem 26 poboček na 4 kontinentech. Kromě Českých center spravují také Český dům v Jeruzalémě a Bratislavě. Více na www.czechcentres.cz

Mediální partneři: CzechCrunch, Reportér, Radio 1, Artmap, Artikl, Uni – kulturní magazín, Otevřené ateliéry Praha

Pod záštitou: hl. m. Prahy, městské části Praha 1, Ministerstva kultury

 

Akustický doom, projekty z Ideologic Organ nebo estonský neo-glam. Duben v Punctu

Jarní sezóna se blíží špičce a úměrně tomu je nabitý program v Krásově. Hned 2. dubna uvede Jednota vyhlášeného darkambientního (nebo „acoustic doomového“) hudebníka a skladatele soundtracků Erika K. Skodvina s projektem Svarte Greiner, doprovodí jej příznivec nefalšované bizarnosti a majitel labelu Penultimate Press Mark Harwood a místní drone Penumbra Vortex. V pátek 4. pak naváže poslední ze série koncertů s vyhlášeným klarinetistou Garethem Davisem věnovaný konceptuální současné klasice, tentokrát zazní skladba Weiss/Wesslich od Petera Ablingera. A víkend bude patřit 24hodinovému fundraiseru Sound Is Dance na pomoc dětem v Palestině, v rámci kterého proběhnou workshopy, DJ sety i několik koncertů.

V druhém dubnovém týdnu dojde na domácí sérii [SKRONK‘] zaměřenou na improvizaci, jazz a experiment, tentokrát s islandským triem Glupsk, které rozšíří bubeník Jakub Šulík, a česko-polským duem Kwapisiński/Jakeš (saxofon/housle), 8. dubna. Ve středu 9. se do Puncta vrátí série A2+, tentokrát s francouzským postpunkem Badaboum a Chocolat Billy – „radostná hudba, u níž se smutné povahy necítí trapně“. Víkend pak bude patřit mladým písničkovějším projektům Amplion a Užtvanka, respektive zkušeným a k abstrakci inklinujícím improvizátorům: Luís Vicente vystoupí s Johnem Hughesem, Michaela Turcerová s Mikulášem Mrvou.

V týdnu před Velikonocemi uvedou k jazzu a improvizaci vždy svěže přistupující Ma Records křest a zároveň derniéru projektu Tembryo (Jan Faix a Jan Kyncl), vystoupí také trio KlangWesen (Annabelle Plum, Žaneta Vítová a Kateřina Vacková), 15. dubna. Následující den bude Kino Palestine prezentovat krátké filmy o současné palestinské společnosti vybrané režisérem Moatasemem Tahou. V pátek 18. se v rámci série Sonitus představí dvojice hudebnic ze Stephenem O’Malleym kurátorovaného labelu Ideologic Organ: Golem Mecanique s uhrančivým niněrovým dronem, Nina Garcia se strohou, leč vynalézavou kytarovou tvorbou. Doprovází Scientists in the Galapagos, tedy Kult masek a Obelisk of Light. A Velikonoční neděle bude patři sérii o_u, kde Bridget Ferrill a Áslaug Magnúsdóttir představí své album vydané na zásadním labelu Subtext, s nimi se do Puncta vrátí experimentátoři Axine M a Bilwa.

Úterý 22. dubna bude věnované estonskému neo-glamu: Full Moon představí okouzlujícího eskapistu Marta Aviho, doprovodí ho stále výraznější Petr Bursa. Současná experimentální elektronika pak zazní ve čtvrtek 24., o_u a Sonitus dovezou dlouhodobě ceněný projekt Racine a na Vinylách čerstvě vyznamenanou LilaTeslu. A závěr týdne přinese smršť volné improvizace: 25. doveze 13 syrových duo DEAE a proměnlivou kapelu Rolba, tentokrát s básníkem Kamilem Bouškou, [SKRONK‘] pak 26. trio Wissel, Okuda & Gerigk s projektem Ovčí hájek, respektive 27. trio Bishop, Müller, Muche a duo De Pas a Barge. Celý duben uzavře ve středu 30. koncerty Freddyho Rupperta, respektive Dikolsona s Romanem Džačárem koncipované jako alternativní soundtracky k promítaným filmům.

Více na https://punctum.cz/

 

Malá modrá obluda vydává debutové album „Kdybych byl obr“

Česká alternativní scéna se rozrůstá o nové album Kdybych byl obr, které přináší mix alternativního rocku, punkových vlivů i melancholického indie/folku. Deset skladeb se noří do témat o hledání smyslu, vnitřních konfliktech, frustraci z nespravedlností dnešního světa a touze po úniku. Texty kombinují introspektivní pohledy s kritikou společnosti a melancholickým uvažováním o významu jednotlivce.

Kapela Malá modrá obluda z Mostu, která svým poetickým a syrovým přístupem k hudbě boří hranice žánrůnahrála své debutové dlouhohrající album (po několika několika singlech a EP) mezi dubnem 2024 a únorem 2025 v mosteckém studiu Obludárium. Celé album nahrála dvojice Petr Havej (zpěv, kytara, baskytara, klávesy) a Jan Korba (bicí, zpěv, klávesy) a vyšlo 21. března 2025. Autorem hudby i textů je Petr Havej.

Vstupte do místnosti a staňte se součástí hry

Nová výstava Enter the Room Galerie hlavního města Prahy nabízí možnosti, jak uvažovat o roli her v našich životech 

Hry dnes nejsou jen volnočasovou zábavou – staly se jazykem, kulturou a neodmyslitelnou součástí umění. Herní principy se dostávají do tvorby nastupující generace umělců, kteří pomocí nich uvažují o okolním světě, přehodnocují hranice lidské identity a pomáhají nám imaginovat alternativní budoucnosti. Výstava Enter the Room, kterou od 28. března do 14. září 2025 uvede Galerie hlavního města Prahy v Domě U Kamenného zvonu, se hlásí k dřívější tradici Bienále mladých, které se v tomto prostoru konalo v letech 1994 až 2010.

Enter the Room přetváří galerii na rozšířené herní pole. Prostor se stává dynamickým „hřištěm”, které se mění podle toho, jak s ním návštěvník interaguje. „Výstava vybízí návštěvníky k aktivnímu zapojení a přemýšlení o hledání vlastní role v proměňujícím se světě,“ vysvětluje Sandra Baborovská, autorka výstavy. Projekt akcentuje narůstající propojování digitálního a fyzického světa a reflektuje, jak se herní prvky promítají do současného umění. Umělci zde sice vycházejí z ustálených formátů pohyblivého obrazu, performance či galerijní instalace, dekonstruují v nich však možnosti herních narativů či mechanik.

Návštěvníci se setkají s díly, která tematizují přehlížené, avšak všudypřítomné vazby mezi člověkem a jeho digitálními extenzemi. Výstava totiž vychází z předpokladu, že dříve důležitá hranice mezi lidskými a technologickými rámci nikdy neexistovala. Spojení těchto posthumanistických východisek a herních principů pak širokou veřejnost ponouká k přehodnocení či zcitlivění svého dosavadního chápání reality.

Název Enter the Room odkazuje k metafoře založené na podobnosti s některými herními terény, v nichž se styl vyprávění příběhu proměňuje se vstupem do každé další místnosti. Stejně tak může i návštěvník výstavy postupovat sledovaným výsekem scény a objevovat různorodé přístupy a formy, jež zastoupení umělci vytvářejí. Samotné dveře, které prostor Domu U Kamenného zvonu člení a svou vizualitou odkazují rovněž k hernímu prostředí, jsou site-specific intervencí architekta výstavy a herního umělce Vojtěcha Radakulana.

Hra jako prostor pro kritickou reflexi i vizi budoucnosti

Výstava je členěná do dvou pater. V prvním z nich se instalace týkají především oblasti ekologie a spekulací nad alternativními budoucnostmi naší civilizace. V druhém patře pak výstava kriticky analyzuje herní principy jako takové.

Environmentální žal a odpovědnost za budoucí svět jsou hlavními tématy francouzsko-holandského dua Eloïse Bonneviot a Anne de Boer, které v Tracing a Seeping Terrain (2023) umožňují hráčům prozkoumávat environmentální změny a vztahy mezi druhy. Natálie Sýkorová a Valérie Dinková v díle their calls echoing through the flood (2024–2025) zobrazují postapokalyptickou realitu světa po povodni, zatímco v site-specific videoinstalaci Brood – Stranger’s Vial – Womb (2024–2025) se Sýkorová spolu s berlínským scénografem Frederikem Britzlmairem zaměřují environmentální žal a možnosti kolektivní regenerace. Videoinstalace Brood – Stranger’s Vial – Womb a práce uměleckého kolektivu BCAAsystem (No Blade of Grass, 2021), které první patro Domu U Kamenného zvonu uzavírají, vycházejí ze záznamů tzv. LARPů (Live Action Role Play) – herního principu balancujícího na hranici předepsaného scénáře a improvizace.

Zatímco výše zmínění imaginují budoucnost s určitou dávkou melancholie, jiní zpracovávají totéž téma s ironickým odstupem. Vojtěch Radakulan v projektu Little Curies (2024–2025) upozorňuje s nadsázkou na dlouhodobé riziko radioaktivního odpadu, který je neviditelný, a přesto zásadně ovlivní budoucí generace. No Fun kolektiv v instalaci Kolos (2024–2025) buduje fiktivní svět po kolapsu kapitalismu a experimentuje v něm s alternativními modely společnosti.

Hned tři díla ve výstavě tematizují tarot, jedno z nejstarších analogových herních médií na světě. Filip Hauer a Phillip Kolychev v digitalizované verzi tarotu Ultimate Spread Logics (2022–2025), vytvořené umělou inteligencí, propojují náhodné algoritmy s obrazy globálních krizí a nabízejí ironický pohled na naši schopnost předvídat budoucnost. Ondřej TrhoňMillennial Tarot Simulator (2023) tematizuje nejistoty a existenciální tíseň generace mileniálů v kontextu práce, médií a ekonomiky. Berlínský OMSK Social Club ve své hře The Living Virtual Theater (2020) využívá princip tarotu jako nástroj kolektivního vyprávění a intuitivního rozhodování.

Dekonstrukci herních principů se věnují Tomáš Moravanský (INSTITUT INSTITUT) se svými Carpet Stories IV a kolektiv Herdek, experimentující s interaktivním storytellingem. Jan Boháč, Viktor Dedek a Jonáš Richter pak v instalaci Ve stínech hlavní postavy (2024–2025) tematizují fenomén vedlejší herní postavy a její autonomii, čímž zpochybňují hranici mezi hráčem a pasivním pozorovatelem.

Všechna díla, jejichž součástí se může sám návštěvník stát, nejen reflektují současné krize, ale také zkoumají možné budoucnosti – někdy dystopické, jindy plné nových možností. V každém případě vyzývají diváka k aktivní účasti a zpochybňování zavedených společenských struktur. „Myslím si, že propojení herních principů s aktuálními tématy otevírá nové možnosti, jak oslovit mladou generaci a podnítit celospolečenskou diskuzi. Věřím, že výstava posílí pozici Prahy jako centra progresivního umění ve střední Evropě. Návštěvníci jistě ocení možnost aktivně se zapojit do uměleckých děl a odnést si tak jedinečný imerzivní zážitek, který přesahuje tradiční galerijní zkušenost,” říká pražský náměstek pro kulturu, cestovní ruch, památkovou péči, výstavnictví, národnostní menšiny a animal welfare JUDr. Jiří Pospíšil.

Kdo, kdy, kde?

Enter the Room otevírá své dveře 28. března a zůstane tak až do 14. září 2025. Dům U Kamenného zvonu se dočasně promění v herní pole. Výstava navazuje na tradici Bienále mladých a dává prostor nové generaci umělců, kteří pracují s médii a přístupy typickými pro vizuální kulturu 21. století.

Součástí výstavy bude doprovodný program v podobě komentovaných prohlídek, koncertu organizovaného ve spolupráci s Radiem Wave nebo speciálních akcí vztahujících se ke konkrétním dílům. Instalace Living Virtual Theater berlínského kolektivu OMSK Social Club bude několikrát v průběhu výstavy aktivována pomocí facilitátora. Uskuteční se také participativní seance zvukového díla Ve stínech hlavní postavy od umělecké trojice Jan Boháč, Viktor Dedek a Jonáš Richter. Interakce probíhající mezi příchozími návštěvníky, umělci a instalační architekturou zkoumají možnosti vtělování do vedlejších herních postav.

 

ENTER THE ROOM

  1. 3. – 14. 9. 2025

Autorka výstavy: Sandra Baborovská

Kurátorský tým: Sandra Baborovská, Martin Netočný

Vystavující: BCAAsystem, Jan Boháč & Viktor Dedek & Jonáš Richter, Eloïse Bonneviot & Anne de Boer, Filip Hauer & Philipp Kolychev, Herdek kolektiv, Tomáš Moravanský (INSTITUT INSTITUT), No Fun kolektiv, OMSK Social Club, Lukáš Prokop, Vojtěch Radakulan, Natália Sýkorová & Frederik Britzlmair, Natália Sýkorová & Valéria Dinková, Ondřej Trhoň

Galerie hlavního města Prahy

Dům U Kamenného zvonu, Staroměstské náměstí 605/13, Praha 1

Otevřeno: út–ne, 10–20 h

Vstupné: 200 Kč plné (dospělí) / 90 Kč snížené (studenti a senioři)

Vstupenky na výstavu jsou k dispozici na místě či na GoOut.net.

Výstavní program Galerie hlavního města Prahy je podporován Ministerstvem kultury České republiky.

Mediální partneři:

ART ANTIQUES, ArtMap, Flash Art, Fotograf, Artalk, A2, Artikl, Aerokina, Radio 1, ČRo Radio Wave

 

Termíny doprovodného programu:

  1. 4. | 16.00–19.00 | participativní seance Ve stínech hlavní postavy (Boháč, Dedek, Richter)
  2. 4. | 14.00–17.00 | aktivace díla Living Virtual Theater (OMSK Social Club)
  3. 4. | 18.00 | komentovaná prohlídka se Sandrou Baborovskou a Martinem Netočným
  4. 5. | 16.00–19.00 | participativní seance Ve stínech hlavní postavy (Boháč, Dedek, Richter)
  5. 6. | 16.00–19.00 | aktivace díla Living Virtual Theater (OMSK Social Club)
  6. 7. | 16.00–19.00 | aktivace díla Living Virtual Theater (OMSK Social Club)
  7. 9. | 14.00–17.00 | aktivace díla Living Virtual Theater (OMSK Social Club)
  8. 9. | 16.00–19.00 | participativní seance Ve stínech hlavní postavy (Boháč, Dedek, Richter)

Pro aktuální informace k doprovodným programům, komentovaným prohlídkám a edukačním aktivitám prosím navštivte: www.ghmp.cz/vystavy/enter-the-room/

K výstavě byl vydán stejnojmenný katalog, který je k dispozici v knihkupectví i na eshopu GHMP.

A studio Rubín uvede v rámci projektu RubínLab autorskou tvorbu pěti mladých studentských počinů

Pražské divadlo A studio Rubín rozvíjí svůj záměr vytvářet autorské inscenace. Po pěti ročnících tvůrčí dílny Autor v domě podporující vznik nových divadelních projektů, vyhlásilo výzvu pro mladé umělce RubínLab. Z padesáti přihlášených projektů nakonec, oproti původnímu záměru vybrat jednoho vítěze, zvolilo rovnou šest. Tyto exkluzivní studentské počiny zrealizuje divadlo v této a nadcházející sezoně. První z nich, performativní instalaci nazvanou Ďábelská říše od NOUS kolektiv, uvede Rubín již 11. a 12. dubna.

„Cítíme potřebu dávat prostor mladým lidem. I když je A studio Rubín jedno z nejmenších divadel v Praze a dost možná v celé republice, neznamená to, že nemáme místo. Místo pro nové lidi, myšlenky, nápady i formáty. Téma letošní sezony 24/25 zní Mizení. Dvě inscenace, které jsme uvedli, mizení odhalují z různých perspektiv. A jelikož nás baví hrát si s doslovností i obrazností zároveň, tak i my chceme na chvíli ,zmizet’ a dát prostor mladým tvůrcům a talentům,“ představuje myšlenku projektu umělecká šéfka A studia Rubín Lucie Ferenzová a dodává: „Byli jsme překvapeni počtem a kvalitou přihlášených projektů. Odstoupili jsme od původního záměru vybrat pouze jeden. Nakonec dáme prostor rovnou šesti počinům, které konvenují s naší dramaturgií, zároveň v sobě mají vůli po experimentu, jsou originální a překvapivé.“

Jako první uvede A studio Rubín performativní instalaci nazvanou Ďábelská říše NOUS kolektiv, a to hned 11. a 12. dubna 2025. Půjde o multimediální event, který rozehraje celý prostor A studia Rubín, kdy se diváci ponoří do říše plné objektů, sound designu, světelných instalací a speciálních projekcí, přičemž akcí bude provázet jediná performerka, současná studentka DAMU původem z Číny, Jovita SIU Ji Chin.

O měsíc později, tedy 10. a 12. května představí Vincent Klusák, Anna Maria Jarkovská a Josef Čihák inscenaci pracovně nazvanou Rychlík (do stanice Rapl) zabývající se tématem radikalizace.

Matěj Pour a Natalie Tun pozvou na experimentální performativní událost na hraně tance a živého koncertu s názvem OBSTACLE 22. a 23. května 2025.

Klára Vosecká a Róbert Štefančík odehrají eventovou instalaci a performanci s obludnými dorty s pracovním názvem Cukr druhý den nebolí 6. a 7. června 2025.

V další sezoně na ně naváží Lucie Vrbíková a Hana Kokšalová s multimediálním performativním eventem Mizící těla věnující se mimo jiné tématu prekarizované práce a Martin Krupa a Tinka Avramová s inscenací o kargu, kamioňácích a životě na cestě s názvem Kamióny.

sinekfilmizle.com