Nejstarší divadlo míří do budoucnosti

Izraelská režisérka Yael Ronen a herec, scénárista Dimitrij Schaad společně napsali dystopický kabaret (R)Evoluce. V důvěrně známých situacích, které jsou jak vystřižené z našich životů, jen posunuté o 20 let do budoucnosti, s notnou dávkou černého humoru ukazují úskalí rozvoje technologií a umělé inteligence. V nejstarším divadle ve střední Evropě, v Redutě, bude mít (R)Evoluce českou premiéru 9. února 2024.

 

Režisér Lukáš Brutovský se již v Národním divadle Brno etabloval úspěšnou inscenací Doktorka a divácky oblíbenou komedií o divadle Bez roucha. Tentokrát s dramaturgyní Barbarou Gregorovou zinscenovali hru (R)Evoluce, kterou společně v roce 2020 napsali Yael Ronen a Dimitij Schaad. Prvně zmiňovaná umělkyně se stala kmenovou režisérkou berlínského Gorki Theatru, kde realizuje svou specifickou metodu tvorby divadelních her. Pomocí ní, přes osobní příběhy, vypráví dějiny velkých konfliktů a krizí. Základem této metody je vybrat herecký tým, který do inscenace vnese osobní dimenzi svých zážitků a životních zkušeností.

Postupem doby se vyvinula spolupráce s hercem (a později i respektovaným filmovým scénáristou) Dimitrijem Schaadem, kterou naplno zúročili v roce 2020 při napsání (R)Evoluce. Tato hra už není vázaná na konkrétní soubor a je plně přenositelná. Ronen a Schaad se v ní společně vydávají na dystopicko-groteskní divadelní výpravu do blízké budoucnosti a ptají se na důsledky neuvážené technizace a vykořisťování naší planety. Jako nejdůležitější zdroj inspirace jim slouží kniha 21 lekcí pro 21. století izraelského historika Yuvala Noaha Harariho, která se zabývá vlivem nových technologií na kvalitu našeho života a ukazuje, jak nás svět automaticky generovaných algoritmů postupně připravuje o možnost svobodného rozhodování.

Komika ve hře nevzniká při střetu s roboty a ve futuristických kulisách. Vzniká z běžných situací, kdy si například otec rodiny René, nemůže dopřát kvůli dodržování zdravého životního stylu noční jídlo, jelikož mu v tom brání chytrá lednička. Ta navíc mluví hlasem jeho matky, tedy jediným hlasem, který umělá inteligence vyhodnotila jako hlas, který poslechne.

Umělá inteligence hru definovala takto: „Je to příběh o lidech, kteří se snaží najít své místo v rychle se měnícím světě, kde tradiční hodnoty a způsob života jsou neustále vyzývány k adaptaci nebo zániku. Celkově tato hra nabízí komplexní pohled na současný svět a jeho výzvy, přičemž klade důraz na to, jak se lidstvo musí vyrovnávat s důsledky svých vynálezů a rozhodnutí.“

„Zásadní v (R)Evoluci je smysl pro humor a ironii, na které je celý text postaven. Díky tomu se dá o těchto komplexních tématech současnosti ((jak to AI označil/a) přemýšlet s nadhledem. A to je na té hře fascinující. Velmi oceňuji, že nás ani diváky nepodceňuje“, vyzdvihuje kvality textu dramaturgyně Barbara Gregorová.

O role v (R)Evoluci se podělilo šest herců. Přičemž rovnou čtyři z nich čeká kromě role hlavní i role umělé inteligence Alecto, kterou si lze představit jako mnohonásobně vylepšenou verzi nám dobře známé Siri.

Nedílnou součástí kabaretů, kterým (R)Evoluce bezesporu je, bývají i písně. Lukáš Brutovský sestavil z herců kapelu The (R)Evolution, ve které aktéři krom zpěvu hrají i na minisyntetizátory. K patrně největšímu hitu Beránek vznikl i videoklip.

K vybraným reprízám Národní divadlo Brno naplánovalo i zajímavé diskuze s osobnostmi, které mají k problematice umělé inteligence a jejího vlivu na člověka a společnost co říci:

 

25.2. 19 hod.: Všechno, co jste chtěli vědět o AI, ale báli jste se jí zeptat

Debata po představení s Josefem Šlerkou, sémiotikem a odborníkem na nová média.

 

6.4. 21 hod.: Revoluce či Evoluce nových technologií v medicíně?

Debata po představení s lékařským etikem Josefem Kuře a bioetičkou Renatou Veseckou a jejich studenty.

 

Ve hře (R)Evoluce též jedna z postav vyjadřuje názor, že divadelní hry již bude psát na základě tužby diváků a s použitím algoritmů umělá inteligence. S tím ale nesouhlasí překladatelka hry Barbora Schnelle: Od umění ale očekávám něco zcela jiného – chci, aby mě naopak vytrhlo z bubliny, z mé komfortní zóny, v níž se pohybuji, nemám zájem na tom ocitnout se na divadle v nějaké komnatě ozvěn, ale naopak chci, aby mi divadlo kladlo otázky, na které jsem dosud nebyla nucená odpovídat.“

O tom, že divadlo je stálé živé umění a klade s humorem otázky na blízkou budoucnost, se diváci mohou přesvědčit v divadle Reduta. (R)Evoluce tam bude mít premiéru 9. února v 19:00.

 

 

 

 

Překlad                                              Barbora Schnelle

Režie                                                 Lukáš Brutovský

Dramaturgie                                     Barbara Gregorová

Scéna                                                Pavel Borák

Kostýmy                                            Markéta Sládečková

Hudba a texty písní                         Clark Capable/ (R) eable

Video                                                 Rebeka Kopkáš Uličná, Barbora Bachanová

Light design                                     Matouš Ondra

 

 

 

Postavy:

Lana / Alecto                                      Kateřina Liďáková

Taťána / Alecto                                  Hana Briešťanská 

Dr. Stefan Frank / Alecto                   Tomáš David

Richard Ricky” Martin / Alecto        Martin Veselý

René                                                   Vojtěch Blahuta

Dimi                                                   Vladimír Krátký

 

Přidat komentář