Výstava HUMANIMAL v Galerii Jatka78 vás zve do vizuálního světa výtvarníka Alexe Vida.

Hana Zrno Vondrů, kurátorka

Ten se s přehledem pohybuje v malbě a grafice, na počátku jeho tvůrčího procesu přitom stojí deníkové kresebné záznamy. Zvolený postup je v jeho případě spíše výtvarným prostředkem, samotné ovládání různých technik mu umožňuje obsáhnout více výrazových poloh.

 
To je patrné i na této výstavě, která obsahuje Vidovy práce od konce roku 2022 do současnosti, některé z nich jen několik týdnů staré. Práce nejnovější, které vznikly v posledních měsících, jsou mnohdy více přimknuté k výtvarníkovu životu.
 
Alex Vido zpracovává podněty, které postřehne a jimž věnuje pozornost, a kompozice, které mu uvíznou v hlavě a jsou natolik vyzývající, že k nim nejen směřuje jeho pozornost, ale i vyvolávají potřebu přenést je do hmoty umění. Vizuální jazyk a impulzy, jež stojí v prvopočátku zpracovaných námětů, jsou spojené s individualitou autora, zároveň však nejsou postavené na vyprávění příběhů.
Vyobrazené někdy přechází do roviny harmonického splynutí živočišné důvěry, láskyplné bezelstnosti. Z některých prací cítíme klidné zastavení, bytosti se vpíjejí do prostředí. Jindy je situace zastavena v kulisách divadelní imaginace, promlouvá groteskno či palčivá ironie. Naši pozornost přitahuje to, co je identifikovatelné – lidské postavy, loutky, panáci, koně, kostelík či pár v hamace. Do bližšího spojení s obrazy a grafikami vstupujeme tehdy, když nás díla vybízejí k hledání významů a souvislostí. Ale i ve chvíli, kdy jsou nám nezřetelné, je umělci jejich vizuální existence bytostně jasná.
V tvorbě Alexe Vida pozorujeme vizuální přesmyčky. Na obrazech a grafikách přemisťuje prostředí, motivy či bytosti do jiných míst a situací. Stává se, že je kombinuje jinde a jinak s něčím či někým jiným. Autor těmito přesmyčkami předchází tvůrčímu vyhladovění, jelikož pomalu otevírá stále další dveře. Tvrdí, že je to cesta tam a zase zpátky, a my přesto víme, že nevstoupíme dvakrát do téže řeky.
V dílech Alexe Vida je znatelné postupné odloučení se od panákových forem a přechod k lidským postavám, které jsou vnitřně plnější, od hadrového koně k obrysům koně z masa a kostí. A nyní vyslovte nahlas HUMANIMAL.

Přidat komentář