Když v roce 1983 režisér Wim Wenders natáčel svůj ,filmový deník‘ TOKYO – GA, hledal stopy Jasudžira Ozu v někdejším Japonsku. Vzpomíná: „Přijel jsem do tohoto města se vzpomínkou na Ozua.  Zemřel před dvaceti lety. Zaznamenal jsem změny, ke kterým došlo, transformaci společnosti i měst. Amerikanizace, které si všímal i Ozu, se plně rozvinula.“
 Osmdesátá léta ve světovém měřítku znamenala jeden nepopiratelný fakt: zužitnění filmového umění prostřednictvím videa a éru nákladných velkoprodukcí, majících nejčastěji tendenci k podbízivé, ironicky zlehčující atraktivnosti. Taktéž se vzrůstající uměle nastavenou brutalitou a pohrdlivostí tomu vlastní. Ovšem přítomnost onoho neviditelného vespod, mimo oficiální proud, je dokladem přetrvávající touhy po skutečné, životu blízké tvorbě. Nikoli tedy pozření okamžiku.
Osmdesátá léta ve světovém měřítku znamenala jeden nepopiratelný fakt: zužitnění filmového umění prostřednictvím videa a éru nákladných velkoprodukcí, majících nejčastěji tendenci k podbízivé, ironicky zlehčující atraktivnosti. Taktéž se vzrůstající uměle nastavenou brutalitou a pohrdlivostí tomu vlastní. Ovšem přítomnost onoho neviditelného vespod, mimo oficiální proud, je dokladem přetrvávající touhy po skutečné, životu blízké tvorbě. Nikoli tedy pozření okamžiku.
Bariéry a zpřístupnění oběživa mezi dvěma doménami rozhádaného politického světa nachází apel ve formální i obsahové hloubce díla nepočetné sorty tvůrců, potýkajících se s absencí prostředků k realizaci svých plánů a představ. Těmto dílům čas neubral nic z jejich živosti. Je docela možné, že v paralele jednotlivých přístupů k zobrazení světa vně (před objektivem analogové či digitální kamery), existuje určitá rovnováha mezi individuální a kolektivní percepcí vybraného díla (sedět u monitoru nebo navštívit sál s promítačkou – projektorem?).
 světa nachází apel ve formální i obsahové hloubce díla nepočetné sorty tvůrců, potýkajících se s absencí prostředků k realizaci svých plánů a představ. Těmto dílům čas neubral nic z jejich živosti. Je docela možné, že v paralele jednotlivých přístupů k zobrazení světa vně (před objektivem analogové či digitální kamery), existuje určitá rovnováha mezi individuální a kolektivní percepcí vybraného díla (sedět u monitoru nebo navštívit sál s promítačkou – projektorem?).
Filmové Japonsko devadesátých let se vydalo mnoha směry, které navázaly, v nejlepším slova smyslu, na to, co již bylo. Vždy nešlo pouze o artového diváka, izolovaného od mas, existoval t u stav autorského a experimentálního pojetí filmu: proniknout přes souvztažnost témat k jediné ryzí emoci, jež by oslovila nenuceným způsobem své publikum, dala vzniknout společné estetice.
u stav autorského a experimentálního pojetí filmu: proniknout přes souvztažnost témat k jediné ryzí emoci, jež by oslovila nenuceným způsobem své publikum, dala vzniknout společné estetice.
Dnešní média současnou japonskou kinematografii spojují se dvěma jmény: Takeshi Kitano a Hayao Mijazaki. Tito tvůrci prezentují fundamentální polohu dnešní kinematografie – a to veskrze rozdílně. Kitano jako autor osobních zpovědí a Mijazaki jako autor plně fiktivních světů symbolických krajin.
 fiktivních světů symbolických krajin.
S devadesátými léty se však pojí nejenom jména těchto dvou uznávaných režisérů. Je na místě připomenout i další zajímavé tvůrce, jejichž díla přitakají všemu tomu, čím si biograf hledá cestu k srdci rozmanitého publika: Mamoru Oshii, Katsuhiro Otomo, Shinji Aramaki – tvůrci animovaných cybersci-fi, Shinja Tsukamoto – čelný představitel klipového filmu, ale též komorních psychodramat, či Junji Sakamoto, nový objev japonského nezávislého filmu, a mnozí další.
Téma současné japonské kinematografie lze přeneseně vyčlenit do několika hlavních proudů, je ale třeba přiznat i to, že mezi nimi dochází k vzájemným fúzím a najdou se i výjimky. Fikce a realita dostává různou tvář ve svém zpodobnění.
U Kitana (nar. 19 47) je očividná obměna tématu osudu v jednoduchosti minimalistické formy (rozpětí látky od válečného, přes policejní, gangsterský, komediální, samurajský až tradičně divadelní film). Pod pseudonymem Beat Takeshi se také prosadil jako novinář, textař, spisovatel a showman. Začínal v osmdesátých letech (hrál v Merry Christmas, Mr. Lawrence Nagisa Ošimy), režijní debut Violent cop přišel až o osm let později. Po motoristické nehodě v roce 1996 natočil svůj nejvíce ceněný film Hana-bi – Ohňostroj (1997), za nějž získal Zlatého lva na MFF v Benátkách. Dále s
47) je očividná obměna tématu osudu v jednoduchosti minimalistické formy (rozpětí látky od válečného, přes policejní, gangsterský, komediální, samurajský až tradičně divadelní film). Pod pseudonymem Beat Takeshi se také prosadil jako novinář, textař, spisovatel a showman. Začínal v osmdesátých letech (hrál v Merry Christmas, Mr. Lawrence Nagisa Ošimy), režijní debut Violent cop přišel až o osm let později. Po motoristické nehodě v roce 1996 natočil svůj nejvíce ceněný film Hana-bi – Ohňostroj (1997), za nějž získal Zlatého lva na MFF v Benátkách. Dále s  producenty Masayuki Morim a Britem Jeremym Thomasem vytvořil jednu z nejtvrdších gangsterek o Jakuze Brother (částečně se odehrávající v Tokyu a částečně v Los Angeles), která je po herecké stránce velmi blízká poetice Segia Leoneho či Sama Peckinpaha. Snímek Loutky (2002) je jeho desátým filmem. Jde o tři povídky ze současnosti, jež propojuje příběh o nešťastné lásce z tradičního loutkového divadla Bunraku.
producenty Masayuki Morim a Britem Jeremym Thomasem vytvořil jednu z nejtvrdších gangsterek o Jakuze Brother (částečně se odehrávající v Tokyu a částečně v Los Angeles), která je po herecké stránce velmi blízká poetice Segia Leoneho či Sama Peckinpaha. Snímek Loutky (2002) je jeho desátým filmem. Jde o tři povídky ze současnosti, jež propojuje příběh o nešťastné lásce z tradičního loutkového divadla Bunraku.
 Druhým proudem, vedle hraného filmu, je fenomén animé: míra comicsové stylizace je u jednotlivých představitelů různá. Ale nuance odlišnosti divák postřehne. Animé (společností Manga, Ghibli nebo TBS – Tokyo Broadcasting System) nelze označit za jeden čistý žánr: nálady oscilují mezi fantasy, kyberpunkem (vliv Tsukamotova filmu Tetsuo z roku 1988 o prorůstání kovu s živým tělem) či militaristickou sci-fi. Stěžejní díla: Ghost In The Shell (1995) režiséra Mamoru Oshii o mozkových implantátech, Akira (1998) režiséra Katsuhira Otomoa s matrixovským motivem, Apple Seed (2004) režiséra Shinji Aramakiho s vysoce propracovanou grafickou fotoanimací, a samozřejmě nejrespektovanější Hayao Mijazaki (nar. 1941) tvůrce fenomenálních fantasy filmů Princezny Mononoke (1997) a oscarové Cesty do fantazie (2001).
Druhým proudem, vedle hraného filmu, je fenomén animé: míra comicsové stylizace je u jednotlivých představitelů různá. Ale nuance odlišnosti divák postřehne. Animé (společností Manga, Ghibli nebo TBS – Tokyo Broadcasting System) nelze označit za jeden čistý žánr: nálady oscilují mezi fantasy, kyberpunkem (vliv Tsukamotova filmu Tetsuo z roku 1988 o prorůstání kovu s živým tělem) či militaristickou sci-fi. Stěžejní díla: Ghost In The Shell (1995) režiséra Mamoru Oshii o mozkových implantátech, Akira (1998) režiséra Katsuhira Otomoa s matrixovským motivem, Apple Seed (2004) režiséra Shinji Aramakiho s vysoce propracovanou grafickou fotoanimací, a samozřejmě nejrespektovanější Hayao Mijazaki (nar. 1941) tvůrce fenomenálních fantasy filmů Princezny Mononoke (1997) a oscarové Cesty do fantazie (2001).
 Mijazaki, jehož díla jsou nadgeneračně s díky přijímána, ostatně sám hlásá, že animé by měla být dělána především pro malé diváky. Sám ale přiznává, že se v tvůrčím procesu od svého předsevzetí nepozorovaně odchýlí a najednou zjišťuje, že musí dokončit film mnohem komplikovanější, než jaký původně zamýšlel.
Mijazaki, jehož díla jsou nadgeneračně s díky přijímána, ostatně sám hlásá, že animé by měla být dělána především pro malé diváky. Sám ale přiznává, že se v tvůrčím procesu od svého předsevzetí nepozorovaně odchýlí a najednou zjišťuje, že musí dokončit film mnohem komplikovanější, než jaký původně zamýšlel.
A tím třetím proudem devadesátých let je normální nezávislý film, jehož známá tvář Junji Sakamoto například filmem Pryč z toho světa (2003) odhaluje hudbou big bandu Lucky Strikers zájem o jazz (odsuzovaný ve starém císařském Japonsku za 2. světové války), který v roce 1947 s novou vervou – dva roky po prohrané válce – konečně vyměnil zbraně za hudební nástroje.
Přestože je japonský film dnes už plně respektovanou součástí světové kinematografie, zachovává si stále svou svébytnost. Neboť: sakura jistě vždy bude kvést a krása nezemře.
Přidat komentář
Pro psaní komentářů musíte být přihlášeni.
 
Ahoy Marku, mno moc inspirativni članek, kde jsou další? Strevlik