Tahle země je pro starý Aneb co kdybychom žili společně?

Obecná teorie je, že do kina chodí převážně teenageři, a to přede vším na americké komerční thrillery a podobné současné trháky. To je do značné míry pravda a mladistvých návštěvníků filmových klubů ubylo. Nicméně kluby seniorů v celé republice začínají docela fungovat a starší generace se do kin vrací, s čímž mám osobní zkušenost, kdy na náš film Rok konopí přicházejí většinou lidé od šedesáti výš a také mnohem víc chtějí další informace a sdělují vlastní zkušenosti. 1_tahle_země_1Největší návštěvnost mají sice komedie Marie Poledňákové, ale pokud se důchodci nebojí zajít na kontroverzní téma, což se nám stalo v Krnově, kde se čtyři babičky bály dobré pověsti, že by šly na film o „drogách“ a potažmo poli cejní šťáry, která nás všechny zatkne, tak je to vlastně nakonec cílová skupina. Mladí huliči mají povětšinou „jasno“ a film o vážně nemocných je moc nebaví, byť existuje dlouhá řada světlých výjimek.
Nicméně nejen dokumentem živ jest člověk, a tak distribuční firma CinemArt přišla do české sítě bio grafů 29. listopadu s druhým celo večerním fenomenálním filmem Co kdybychom žili společně scénáristy a režiséra Stéphane Robelina, obdivovatele filmů Bertranda Bliera a surrealistických situací, který zahajoval letošní 15. ročník Festivalu francouzského filmu. Mladý tvůrce sháněl na svůj skvostný opus peníze několik let, protože téma stáří sponzory příliš neoslovovalo. Svěží snímek o generaci pětasedmdesátníků ovšem sbírá zasloužené vavříny. Tragikomický příběh pěti stárnoucích přátel a jejich revoltě vůči okolnímu světu je totiž zcela fenomenální. Získat pro film skutečně hvězdné obsazení bylo vlastně tím nejmenším problémem. 1_tahle_země_2Po čtyřiceti letech si zde ve francouzském filmu zahrála ikona amerického filmu Jane Fonda, která si hned v jedné z úvodních scén objednává růžovou rakev na svůj pohřeb, neboť trpí nevyléčitelnou nemocí. Jejího manžela si zahrál Pierre Richard, jenž si léta rolí poblázněných „blondýnů s černou botou“ a „roztržitých“ zúročil své komediální schopnosti ve vážné roli člověka trpícího Alzheimerovou chorobou či možná jen postupující stařeckou demencí. Naprosto fenomenální je zde i Geraldine Chaplin, jež přes svou „uvadající“ krásu nezapře kromobyčejný dramatický talent svého otce. Sociologický průnik zde představuje mladý německý student v podání Daniela Bruehela, který prezentuje vnímající mladou generaci. Nádherný snímek s jímavou kamerou Dominiqua Colina a bedlivým střihem Patricka Wilferta je skutečně pohlazením po duši i laskavým mementem pro diváky skrz věkové skupiny. Je tu mnoho nostalgie, smutku, tragičnosti, ale zejména pozitivní vize stáří, kde si lidé mohou pomáhat a odpouštět své dávné hříchy. Je to film o nedorozumění i porozumění, která nás provázejí od kolébky až na smrtelnou postel, od prvotních vjemů existence až po poslední chvíle života. Skvělý po čin, který dává šanci nahlédnout do životů dříve narozených a překopat bariéry mezi generacemi. Témat s touto hloubkou a zároveň lehkostí bychom se měli setkávat častěji. Stéphane Robelin považuje tragikomedii jako stěžejní žánr současnosti, za nejživější formu.

Přidat komentář