Chudák paní Popelková: Pod drnem

ChudakPaniPopelkova_coverTrio Chudák paní Popelková v čele s kytaristou a harmonikářem Karlem Vepřekem se prvního alba dočkalo až po téměř třiceti letech od svého vzniku. Peripetie jeho proměnlivé i přerušené existence jsou pěkně popsané v sleevenote v úvodu bookletu, ale to téměř nejdůležitější se nachází až v jeho samotném závěru. Tedy přesvědčení, že přátelství a mezilidské vztahy jsou důležitější, než hudební dokonalost. Jestli je totiž na zachycených písních, které na koncertech často vyhánějí neumělou interpretací estéty ze sálů, něco cenného, je to především autenticita a všudypřítomný pocit, že tu jde o něco víc, než jen o vycizelovaný a perfektně zahraný hudební tvar.
Každá z dvaceti zakonzervovaných skladeb má podtitul, že se jedná o něčí hymnu. Svou zde mají bezdomovci, revolucionáři, opilci, rockeři, křesťané i sama kapela. Ale chytlavostí melodií i tím, jak se ony nadčasové popěvky zarývají do paměťových závitů, připomínají spíš lidovou slovesnost. V jejich verších je notná porce selského rozumu i extraktu z toho, co je v životě podstatné. Nejpozději po několika přehráních tak vzniká pocit čehosi důvěrně známého, něčeho, co nás podvědomě provází léta.
Nahrávka vznikla v nejsyrovější, koncertní podobě, včetně všech chyb, rytmických klopýtnutí a občasných falší. A je na každém posluchači, zda bude či nebude postrádat sebemenší snahu o dodatečné vylepšování sebe sama a malování reality na růžovo. Možná právě proto ale z desky dýchá rustikální duch, teplo hřející pece vesnické chalupy a obyčejná upřímnost, která se jen těžko dá předstírat.
Hospodsky radostné popěvky, ať už autorské nebo naroubované na irské, bretaňské či cikánské tradicionály, jsou navíc silné svou všudypřítomnou, do každého tónu zakódovanou vnitřní svobodou, která se nedá ani zlomit, ani zakázat v jakémkoli systému či režimu.
A to, že právě v dnešní přetechnizované době, plné neustálého soutěžení, vyjde album s podobným obsahem, navíc kapele, která je pravým opakem všeho progresivního a ambiciózního, je nejen dalším husarským kouskem výjimečného vydavatele, ale i velkou nadějí pro všechny nesmělé, nedůvěřující si a úplně jiným směrem, než je komerční úspěch a popularita, mířící tvůrce.

Galén, 2016, 62:41

Přidat komentář