Vl. jm. Carolyn Sue Hester. Nar. 28. 1. 1937, Waco, Texas, USA. Důležitá alba: Carolyn Hester (Columbia 1962), This Life I’m Living (Columbia 1963) That’s My Song (Dot 1964), Carolyn Hester At The Town Hall (Dot 1965). Písně, které stojí za to: Lonesome Tears, Virgin Mary, Go Way From My Window, I’ll Fly Away, Dink’s Song.
Byla krásná, byla milá… A na newyorské folkové scéně velice populární. Nejen pro ten půvab, ale také pro svůj pěvecký a hráčský talent zaujala přinejmenším dva významné americké písničkáře, kterým značnou měrou dopomohla ke slávě. Jedním z nich byl Richard Fariña, jenž se s ní po osmnáctidenní známosti vrhl do manželství, bohužel nepříliš úspěšného. A druhým byl Richardův kumpán Bob Dylan. Oběma Carolyn umetla cestičku k publiku i nahrávací smlouvě. Rodačka z texaského města Waco (fanoušky přezdívaná Texas Songbird) vydala první album už v roce 1957. Stojí za zmínku, že LP Scarlet Ribbons produkoval Norman Petty, strůjce nejznámějších hitů rock’n’rollové legendy Buddyho Hollyho. Sám Buddy Holly na desce účinkuje a s ním i Jerry Allison, jeho bubeník ze skupiny The Crickets. Přesto se Carolyn Hesterová zavedla jako zpěvačka jemných lidových písní. Doprovázela se na akustickou kytaru a měla zvonivý jasný hlas, důstojně konkurující jejím největším rivalkám – Joan Baezové a Judy Collinsové.
Roku 1961 vydala na značce Tradition album nazvané jednoduše Carolyn Hester. Kromě tradicionálu The Water Is Wide a jazzové klasiky Summertime na něj nahrála baladu Go Way From My Window, zárodek pozdější Dylanovy písně It Ain’t Me, Babe. Rok nato získala díky zájmu Johna Hammonda vytouženou smlouvu s Columbia Records, načež začala natáčet svůj opravdový debut, který společnost ze strategických důvodů opět nazvala Carolyn Hester. Přítomni byli kytarista Bruce Langhorne, basista Bill Lee – a mladičký Bob Dylan, s nímž Carolyn spojovala (nejen) slabost pro Budyho Hollyho, běsnil na foukací harmoniku. Právě tam John Hammond usoudil, že by z toho pomačkaného pobudy mohlo něco být. „Posadili jsme se ke kuchyňskému stolu a John si sedl vedle Boba,“ popisovala Hesterová, jak probíhala první zkouška v jednom z bytů v Greenwich Village. „Bob začal foukat, John se otočil, upřel na něj oči a už je z té úžasné postavičky nespustil.“
Dál to všichni známe. Bob Dylan také získal smlouvu s Columbia Records, nahrál pro Hammonda první album, které propadlo, ale druhé a třetí z něj udělaly milionáře. Oproti tomu hvězda Carolyn Hesterové pohasínala. V polovině šedesátých let sice excelovala na živém dvojalbu At The Town Hall, pak se ale ztratila ve víru psychedelické hudby. Móda z konce dekády, se kterou nedokázala držet krok, ji pohltila na dvou bizarních albech, vydaných pod hlavičkou skupiny The Carolyn Hester Coalition. Druhá Sandy Denny se z ní nestala; a tak se roku 1973 vrátila k osvědčeným jistotám na popfolkové desce, která – aby to hudební publicisté měli jednodušší – do třetice nesla název Carolyn Hester. To už byla zpěvačka po rozvodu s předčasně zemřelým Fariñou podruhé vdaná. Vzala si jazzového pianistu Davida Blumea. Spolu s ním založila nahrávací společnost Outpost a v Los Angeles otevřela klub, kde se tančily exotické tance. Její kariéra stagnovala až do osmdesátých let, kdy s manželovou pomocí nahrála autorská alba Warriors Of The Rainbow a Music Medicine. Ale comeback přišel až v roce 1996 s cédéčkem From These Hills, pro které napsala pět písní o svém životě a dětství. Kromě Davida Blumea jí zde asistovaly dcery Karla a Amy.
Roku 1999 natočila Hesterová albovou poctu písničkám Toma Paxtona. A další studiovou nahrávku We Dream Forever vyslala do světa rovných deset let poté, v roce 2009. Fandové si libují, že dvaasedmdesátiletá texaská pěnice tu zní stejně jako zamlada. Že ji esprit s přicházejícími léty neopouští, o tom se ostatně mohli přesvědčit diváci v Madison Square Garden v roce 1992, kde Carolyn během monstrkoncertu na počest – teď už legendárního – Boba Dylana vystřihla v duu s Nanci Griffithovou ranou dylanovku Boots Of Spanish Leather. Pak starého kamaráda objala, podala mu kytici a políbila ho na tvář. „Myslela jsem, že mě ochranka vyprovodí, ale nikdo mě nevyhodil,“ vzpomínala později. „Měla jsem takovou radost! A on se usmál. Jen trochu, ale přece. Všechny to udivilo.“
Fenno Heath / Stephen Vincent Benet / Carolyn Hester
BLACKJACK OAK
Love came by from the river smoke
When the leaves were fresh on the tree
But I cut my heart on the blackjack oak
Before they fell on me
The leaves are green in the early Spring
They are brown as linsey now
I did not ask for a wedding ring
From the wind in the bending bough
Fall lightly, lightly, leaves of the wild
Fall lightly on my care
I am not the first to go with child
Because of the blowing air
The good girls sleep in their modesty
The bad girls sleep in their shame
But I must sleep in the hollow tree
Till my child can have a name
Cold and cold and cold again
Cold in the blackjack limb
The winds of the sky for his sponsor-men
And a bird to christen him
He’s going to act like a hound let loose
When he comes from the blackjack tree
And he’s going to walk in proud shoes
All over Tennessee
Fenno Heath / Stephen Vincent Benet / Carolyn Hester
MARYLANDSKÝ DUB
Láska se vynořila z říčních par…
Ryla jsem srdce do kůry
marylandského dubu
a zvlhlé lístky padaly jeden za druhým.
V předjaří byly zelené,
teď mají barvu hnědého plátna.
Vichr ohýbající silnou větev
mne marně žádá o ruku.
Jen zvolna, zvolna, plané listoví,
neubliž děcku, které čekám.
Jistě nebude první, jemuž otce
vítr někam odvál.
Hodné holky mohou klidně spát,
zlobivým se zdá o jejich hanbě,
ale já musím přespávat v dutém stromě,
dokud můj syn nedostane jméno.
V mrazivé náruči
marylandského dubu
nebeský vánek bude jeho kmotrem,
ptáček ho pokřtí svým zpěvem.
A jednou vyrazí jak splašený
z kolébky marylandského dubu.
Hrdě se obuje do svých bot
a došlápne si na celé Tennessee.