HVĚZDY V POLOSTÍNU: CAROLYN HESTER

Vl. jm. Carolyn Sue Hester. Nar. 28. 1. 1937, Waco, Texas, USA. Důležitá alba: Carolyn Hester (Columbia 1962), This Life I’m Living (Columbia 1963) That’s My Song (Dot 1964), Carolyn Hester At The Town Hall (Dot 1965). Písně, které stojí za to: Lonesome Tears, Virgin Mary, Go Way From My Window, I’ll Fly Away, Dink’s Song.

 

Byla krásná, byla milá… A na newyorské folkové scéně velice populární. Nejen pro ten půvab, ale také pro svůj pěvecký a hráčský talent zaujala přinejmenším dva významné americké písničkáře, kterým značnou měrou dopomohla ke slávě. Jedním z nich byl Richard Fariña, jenž se s ní po osmnáctidenní známosti vrhl do manželství, bohužel nepříliš úspěšného. A druhým byl Richardův kumpán Bob Dylan. Oběma Carolyn umetla cestičku k publiku i nahrávací smlouvě. Rodačka z texaského města Waco (fanoušky přezdívaná Texas Songbird) vydala první album už v roce 1957. Stojí za zmínku, že LP Scarlet Ribbons produkoval Norman Petty, strůjce nejznámějších hitů rock’n’rollové legendy Buddyho Hollyho. Sám Buddy Holly na desce účinkuje a s ním i Jerry Allison, jeho bubeník ze skupiny The Crickets. Přesto se Carolyn Hesterová zavedla jako zpěvačka jemných lidových písní. Doprovázela se na akustickou kytaru a měla zvonivý jasný hlas, důstojně konkurující jejím největším rivalkám – Joan Baezové a Judy Collinsové.

 

Roku 1961 vydala na značce Tradition album nazvané jednoduše Carolyn Hester. Kromě tradicionálu The Water Is Wide a jazzové klasiky Summertime na něj nahrála baladu Go Way From My Window, zárodek pozdější Dylanovy písně It Ain’t Me, Babe. Rok nato získala díky zájmu Johna Hammonda vytouženou smlouvu s Columbia Records, načež začala natáčet svůj opravdový debut, který společnost ze strategických důvodů opět nazvala Carolyn Hester. Přítomni byli kytarista Bruce Langhorne, basista Bill Lee – a mladičký Bob Dylan, s nímž Carolyn spojovala (nejen) slabost pro Budyho Hollyho, běsnil na foukací harmoniku. Právě tam John Hammond usoudil, že by z toho pomačkaného pobudy mohlo něco být. „Posadili jsme se ke kuchyňskému stolu a John si sedl vedle Boba,“ popisovala Hesterová, jak probíhala první zkouška v jednom z bytů v Greenwich Village. „Bob začal foukat, John se otočil, upřel na něj oči a už je z té úžasné postavičky nespustil.“

 

Dál to všichni známe. Bob Dylan také získal smlouvu s Columbia Records, nahrál pro Hammonda první album, které propadlo, ale druhé a třetí z něj udělaly milionáře. Oproti tomu hvězda Carolyn Hesterové pohasínala. V polovině šedesátých let sice excelovala na živém dvojalbu At The Town Hall, pak se ale ztratila ve víru psychedelické hudby. Móda z konce dekády, se kterou nedokázala držet krok, ji pohltila na dvou bizarních albech, vydaných pod hlavičkou skupiny The Carolyn Hester Coalition. Druhá Sandy Denny se z ní nestala; a tak se roku 1973 vrátila k osvědčeným jistotám na popfolkové desce, která – aby to hudební publicisté měli jednodušší – do třetice nesla název Carolyn Hester. To už byla zpěvačka po rozvodu s předčasně zemřelým Fariñou podruhé vdaná. Vzala si jazzového pianistu Davida Blumea. Spolu s ním založila nahrávací společnost Outpost a v Los Angeles otevřela klub, kde se tančily exotické tance. Její kariéra stagnovala až do osmdesátých let, kdy s manželovou pomocí nahrála autorská alba Warriors Of The RainbowMusic Medicine. Ale comeback přišel až v roce 1996 s cédéčkem From These Hills, pro které napsala pět písní o svém životě a dětství. Kromě Davida Blumea jí zde asistovaly dcery Karla a Amy.

 

Roku 1999 natočila Hesterová albovou poctu písničkám Toma Paxtona. A další studiovou nahrávku We Dream Forever vyslala do světa rovných deset let poté, v roce 2009. Fandové si libují, že dvaasedmdesátiletá texaská pěnice tu zní stejně jako zamlada. Že ji esprit s přicházejícími léty neopouští, o tom se ostatně mohli přesvědčit diváci v Madison Square Garden v roce 1992, kde Carolyn během monstrkoncertu na počest – teď už legendárního – Boba Dylana vystřihla v duu s Nanci Griffithovou ranou dylanovku Boots Of Spanish Leather. Pak starého kamaráda objala, podala mu kytici a políbila ho na tvář. „Myslela jsem, že mě ochranka vyprovodí, ale nikdo mě nevyhodil,“ vzpomínala později. „Měla jsem takovou radost! A on se usmál. Jen trochu, ale přece. Všechny to udivilo.“

 

 

Fenno Heath / Stephen Vincent Benet / Carolyn Hester

BLACKJACK OAK

 

Love came by from the river smoke

When the leaves were fresh on the tree

But I cut my heart on the blackjack oak

Before they fell on me

 

The leaves are green in the early Spring

They are brown as linsey now

I did not ask for a wedding ring

From the wind in the bending bough

 

Fall lightly, lightly, leaves of the wild

Fall lightly on my care

I am not the first to go with child

Because of the blowing air

 

The good girls sleep in their modesty

The bad girls sleep in their shame

But I must sleep in the hollow tree

Till my child can have a name

 

Cold and cold and cold again

Cold in the blackjack limb

The winds of the sky for his sponsor-men

And a bird to christen him

 

He’s going to act like a hound let loose

When he comes from the blackjack tree

And he’s going to walk in proud shoes

All over Tennessee

 

 

Fenno Heath / Stephen Vincent Benet / Carolyn Hester

MARYLANDSKÝ DUB

 

Láska se vynořila z říčních par…

Ryla jsem srdce do kůry

marylandského dubu

a zvlhlé lístky padaly jeden za druhým.

 

V předjaří byly zelené,

teď mají barvu hnědého plátna.

Vichr ohýbající silnou větev

mne marně žádá o ruku.

 

Jen zvolna, zvolna, plané listoví,

neubliž děcku, které čekám.

Jistě nebude první, jemuž otce

vítr někam odvál.

 

Hodné holky mohou klidně spát,

zlobivým se zdá o jejich hanbě,

ale já musím přespávat v dutém stromě,

dokud můj syn nedostane jméno.

 

V mrazivé náruči

marylandského dubu

nebeský vánek bude jeho kmotrem,

ptáček ho pokřtí svým zpěvem.

 

A jednou vyrazí jak splašený

z kolébky marylandského dubu.

Hrdě se obuje do svých bot

a došlápne si na celé Tennessee.

 

Přidat komentář