Afenginn: Klingra

Od posledního Opus (2016) zase jiní Afenginn (profil viz UNI 1/2017), posunuti v uchopení, vnímání. Jak nástrojově, tak hlavně v dalším elementu – vznešenosti. To je přesně pocit, který vás nejprve uhrane a pak ponoukne poslouchat znova. V téhle chrlivé době je album Klingra cosi potřebného pro zklidnění, ukonejšení, vypnutí ze závalu čísel, příkazů, nervozit. Od prvních tónů lehounkého klavíru, které znějí jako cinkání, dokáže navodit podobnou náladu, jako když si svátečně pustíte velebně vznosné věci starých mistrů, řekněme třeba raného baroka, renesance. Klid, vznešenost a kontemplace.

 

Z jemných názvuků klavíru v úvodní Skjálvtin (Dopad) se velice zvolna a plynule vyhoupne nenásilně mohutnící (rozuměj zaplněná) přenádherná kompozice, když do naznačené melodie vplouvá smyčcové kvarteto, poté šolíchavé i lehce bouřné gongy, klavírní part kopíruje basový syntezátor a první housle, harmonická linie sílí spolu se vstupujícím polodeklamačním vokálem. Konejšivou elipsu uzavře zdvojený klavír a spolu s velejemným užitím pedal steel kytary se bez pauzy překlene do následné Litirnir (Barvy). Je to klid a je to pořád hudba. Krásná a jen zdánlivě jednoduchá. Opět bez pauzy vplyne do hymnicky symfonické Himnakropparnir (Nebeská těla). Po ní se konečně dočkáme odmlky. Protože následuje Ivin (Pochybnost).

 

Vrstvené téma s dialogickou souhrou dvou klavírů podkreslené zdvojenými bicími, vlety smyčců a k závěru v dvojjediném souzvuku prolnuté melodie v moll a dur. Z tápavé slepoty, nejistoty v bouřných vlnách konečně uzřou světlo a směr Vitin (Maják). Kapitán s posádkou se objímají, jásají, TÁMHLE! TUDY!, skaliskám se umně vyhýbají a loď vedou ke Skapanin (Stvoření). Všechny nástroje zběsilými vlnami svou loď ženou k novému světu! Vysvobození z bloudění. Velmi orchestrální. Pak zpívaná, nad klavírem a smyčci vznešená Tøkkin (Poděkování). Závěrečná Eftirskjálvtin (Dozvuk) je návratem k úvodní skladbě, vystřízlivění, možná prozření, že něco nového nemusí být vždy něčím opravdově lepším.

 

TUTL Records, 2019, 42:58

 

 

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *