album měsíce: KEB’ MO’/Oklahoma

V osobě kytaristy a zpěváka Kevina Roosevelta Moorea, který se od roku 1994 pod své nahrávky podepisuje jako Keb’ Mo’, vystoupí 16. července v pražské Arše nejen ryzí bluesman, čtyřnásobný držitel Grammy a vyhledávaný producent, ale také mimořádně dobrý vypravěč příběhů a skladatel, který nevnímá hudbu prizmatem jediného žánru, ale dokáže do čtyřiceti minut natěsnat to nejdůležitější z hudební tradice amerického Jihu. Dva roky po společné nahrávce s žánrovým kolegou Taj Mahalem připravil Keb’ Mo’ pro své bluesové fanoušky album, které je sice poctou jednomu z padesáti států USA, ale je plné příběhů, podobenství a varování, které mohou oslovit kohokoli od Mexika po Pákistán.

 

Právě tyto dvě země se objevují v textu písně This Is My Home, věnované tématu migrace. Od osudů Mexičanky Lupe a Pákistánce Mohammeda, kteří se v písni nakonec vezmou a žijí šťastný život, se Keb’ Mo’ dostane ke svému vlastnímu příběhu: „Můj lid přišel z Afriky do Severní a Jižní Ameriky. Cesta byla dlouhá a oni zaplatili svou cenu za to, abych já mohl žít svůj nádherný život.“ Touhu vyzpívat píseň vlastních „afrických“ kořenů má Mo’ společnou s Otisem Taylorem, Erikem Bibbem a dalšími bluesmany, kteří si téma přesunu obyvatel z kontinentu na kontinent vzali za vlastní. Keb’ Mo’ však nachází v Americe a konkrétně v Oklahomě (tento stát si za titul alba vybral poté, co tam byl svědkem řádění ničivého tornáda) další silná témata: od ochrany životního prostředí (v podstatě schematická, ale velmi důležitá píseň Don’t Throw It Away o tom, že nemáme odhazovat plastové obaly) přes vztah k ženám (feministická Put A Woman In Charge) až po zmínku o indiánech Čoktó, kteří právě v Oklahomě přežívají v počtu několika posledních desítek jedinců (Oklahoma). Nechybějí samozřejmě typicky bluesová témata o muži a ženě (I Remember You: Ty si mě asi nepamatuješ, ale já tebe ano, jak jsi tančila…) nebo o vlaku. Ten se objevuje například v písni Cold Outside, která je mimochodem více o chladu ve vztahu než o počasí.

 

Při prvním poslechu fanoušky možná překvapí, že album není od začátku do konce čistě bluesové. Naopak, Keb’ Mo’ se představuje jako folkový písničkář, rocker, nemá strach z použití elementů country, s doprovodem varhan zpívá soulově či gospelově a v závěrečné baladě Beautiful Music, duetu s manželkou Robbie Brooks Moore, se nechá doprovázet smyčcovým kvintetem se dvěma celly. Co píseň, to jiná sestava nástrojů a hudebníků, přičemž mezi hosty se objevují Rosanne Cash, texaská zpěvačka křesťanského popu Jaci Velasquez nebo už zmíněný Taj Mahal, který navazuje na spolupráci z předchozího alba. Důležité je však i to, že skutečně výtečný producent Keb’ Mo’ se sám svěřil do producentských rukou Kanaďana Colina Lindena. Svědčí to o jeho pokoře a také o hledačství, které celou jeho dráhu provází. Do Prahy v červenci přijede inspirativní hudebník, který bluesový žánr v mnohém přesahuje a jehož příběhy mají obecnou platnost.

 

 

Concord Records, 2019, 40:38

 

 

Přidat komentář