Album měsíce října

album_mesiceReijseger/Fraanje/Sylla: Down Deep
Muzikant ovládající řadu etnických nástrojů Molla Sylla (1956) odešel do Amsterodamu uprostřed kme­nových rozmíšek v tehdejší konfe­deraci bývalých francouzských kolo­nií Senegalu a Gambie v roce 1987. Nakolik situace doma souvisela z je­ho odchodem lze dát do souvislos­ti s pravdou – kde teče krev, krčí se múzy za bukem. Naopak, už od dáv­nověku jsou múzy dobře zabydleny na nizozemském území, takže setká­ní Sylly s holandským avantgardním, chcete-li alternativním, violoncellistou Ernstem Reijsegerem (1954) a jazzovým pianistou i varhaníkem Harmenem Fraanjem (1976), se udá­lo v prostředí, kde se současné glo­bální hudbě prokrvené jazzovými im­provizacemi skvěle daří.
Hned úvodní melancholická Ele­na (o obchodování s lidmi) rozvíje­jící se nad opakovanou rytmickou figurou violoncella, s přidávajícím se klavírem a táhlým a naléhavým vokálem, určuje náladu alba, která bude v blue, aniž byste potřebova­li „povinné“ dvanáctitaktové harmo­nické schéma. V Eleně to například podtrhne violoncellové sólo upo­mínající na některé houslisty blues-rockové, potažmo jazzrockové scé­ny pozdních šedesátých let (maně mi napadá Don Harris z Kalifornie, 1938–1999). Skladba M’bira svým názvem naznačuje, že hudbu poaf­ričtí „prkénkový klavír“ s kovový­mi jazýčky, což je jeden z etnických nástrojů, jež rozezvučuje Sylla. Pí­seň popisuje senegalský lidový zá­pas v rámci oslav konce dešťů a ko­nec sklizně. Amerigo uvádí pralesní zvuky chřestivé a svištivé až píšťa­lové (na strunách cella), k čemuž se přidá zcela romanticky pojímaná mollová hra klavíru a cella, snad ji lze také vnímat jako zámotek minimalis­mu. V duchu evropského hudební­ho romantismu se tato delší sklad­ba dramatizuje: jednak pod vlivem Reijsegerova nástroje, jednak v zá­věru přepjatým vokálem Mola Syl­ly, možná by se dalo říci, nikoli však v pejorativním slova smyslu, jeho ře­vem. Kontrast hrubého vokálu s lyri­kou doprovodu je citově velmi půso­bivý. Čistě instrumentální Shaped by the Tide je po většinu doby poklidná klavírní improvizace nad „kafemlejn­kem“ dalšího typu lamelofonu, sene­galského kongoma; na své si přijde i sólující Reijseger. V Hemisacraal Sylla vypráví v kmenovém jazyce pří­běh vesmírného cestovatele, který se ztratí ve hvězdách, k čemuž přizvu­kuje „hororová“ vokální improvizace Reijsegera, zahrnující i různé chrče­ní, v závěru však zklidňující chrápání. Pro Ernsta Reijsegera je violoncel­lo zvukově univerzálním nástrojem, zdaleka nejen pro hru smyčcem či pizzicato, ale také nástrojem bicím, nebo bezpražcovou kytarou, na níž virtuózně hraje s kytarovým drže­ním. Ve skladbě E lucean le stelle proto uslyšíme z těla cella také růz­né vrzavé zvuky. V melodii i rytmu milostné písně Ana je snadné slyšet odkaz k základům popu africké hud­by, někam až k pionýrům afrobeatu, k Felovi Kutimu, nebo k souběžné­mu vývoji na Jamajce; k počátkům požívání dobové anglo-americké po­pulární hudby a její transformace do svébytné podoby v jiném kulturním prostředí. V titulní krátké Down Deep nás bicistický úvod a Syllovo shou­ting „kázání“ o nekončících mezi­generačních rozporech vrací až do „down deep“ africké hudby, přes­něji řečeno ke kmenovým hudebním projevům černošského pralesního a stepního území. Vše končí poevrop­sky zamilovaná Her Eyes, lyrické duo piána a cella, k němuž se na chvíli při­dá v unisonu s klavírem vokál.
Poslouchat hudbu tohoto tria to je jako když stojíte na jižanském venko­vě, z jedné strany si někdo romantic­ky brnká na klavír hudbu dovezenou ze Starého kontinentu, až etudové­ho charakteru, na druhé straně sly­šíte vokální a rytmické projevy z ba­vlníkové plantáže, které nás vracejí do prenatálního stavu blues a jazzu. Na tom má hlavní podíl Syllův vokál, jeho nástroje (patří sem ještě tradič­ní západoevropský xalam, zde dvou­strunný) hudbu nevtíravě podbar­vují. Překvapuje přímočaře mollový témbr hry jeho holandských spolu­hráčů, výsledný dojem z hudby je však celistvý a započítáme-li k to­mu improvizační bezuzdnost Ernsta Reijsegera, má v sobě dostatek vzru­chu i po instrumentální stránce.
Winter&Winter/2HP, 2013, 53:48

Přidat komentář