Album měsíce: TY SYČÁCI/The Tramp!

Člověk až žasne, kolik umělců z alternativní či jazzové scény se u nás v posledních letech inspiruje trampskou nebo country hudbou: Vilém Spilka Quartet nahrál album písní Honzy Nedvěda, country desku napsala Radůza i Martin E. Kyšperský z Květů, OTK hrají Mikiho Ryvolu a v čele krátkodeché „ortodoxní“ trampské skupiny The Honzíci stál neortodoxní bluesman Honza Fic. Ze všech těchto poct a parodií vybočují Ty Syčáci se svou novinkou The Tramp!, věnovanou mimo jiné 100 letům od vzniku trampingu.
Ty Syčáci své nové album pojali jako pokračování předchozího alba Eldorado, s nímž The Tramp! souvisí jak lingvisticky, tak formálně (včetně účasti hostů). Zároveň – a zde už je souvislost volnější a spíš odpovídá Vášově komice než struktuře alba – má jít o třetí část volné trilogie o „dětech, rodičích a prarodičích“, kterou zahájily rozsáhlé „opery“ SSSS a Lišák je lišák. S nimi The Tramp! souvisí také střídáním mluveného a (polo)zpívaného slova, i když deklamace a voice bandy k Vášově tvorbě patří od starých dobrých časů sólového fyzického básnictví a skupin Z kopce a Ošklid.
Podle legendy, kterou kapela k albu připojila, líčí album The Tramp! „ve 14 skladbách cestu českých trampů, třikrát vyhnaných ze své země kvůli svobodomyslným písním, po světě. Trampové během dvacátého století putovali na Západ tak dlouho, až se dostali zpátky domů. […] Nacházejí poklad, jehož mimořádnou hodnotu ale není snadné ocenit. Jejich vnukové se o to pomocí retro-futuristických trampských písniček pokoušejí“. Petr Váša má tramping nastudovaný a ví, na co svou novou tvorbou navazuje. Současně to však dělá lišácky, jak má ve zvyku. Používá k tomu mimo jiné translatinu, nadnárodní řeč, kterou definoval na minulém albu a se kterou se zachází velmi specificky. Typické jsou výčty všeho možného – zde indiánských kmenů, vojenských stíhaček, orientálních hudebních nástrojů či věroučných systémů. To vše – v kombinaci s citoslovci a fragmenty skutečných vět – vytváří děj a posouvá album kupředu či kolem dokola. Rozdíl oproti Eldoradu je v tom, že tentokrát Váša mnohem více pracuje s latinou současnosti, angličtinou. Je to pochopitelně angličtina obecně srozumitelná, ale ve své primitivnosti vtipná a geniální (Mr. Foxtrot King, Go West).
Ty Syčáky v základní tříčlenné sestavě (Váša, Zavadil, Fröhlich, tedy bez bicích Aleše Pilgra) na albu – stejně jako minule – doplňují dvě zpěvačky: Jennifer Helia DeFelice (ex-Sledě, živé sledě) a Jana Šteflíčková. Minimálně druhá z nich může navazovat na svou zkušenost s žánrem z vlastní písně Když můj táta country hrál. Ale vážně: Ty Syčáci se občas vymezeného tématu skutečně dotknou i hudebně. Skladba D-Day Dream začíná tóny akustické kytary jako správná folková balada a v titulní The Tramp! je country docela slyšet. Jinak platí, že lišák je lišák a Petr Váša zůstává Petrem Vášou a svou poctu trampingu pojal po svém. Originálně.

 

Indies Happy Trails, 2018, 44:05

 

 

 

Přidat komentář