Andreas Gerth and Carl Oesterhelt: The Aporias of Futurism

Umor Rex, 2021, 65:05

Kroky Andrease Gertha a Carla Oesterhelta se sešly už jednou. Pár roků po začátku 21. století se Carl připojil k pětici Tied & Tickled Trio, ve které působili nejen vlivní bratři Acherové (The Notwist, Lali Puna ad.), ale také jejich blízký kamarád, elektronik Andreas Gerth. Po rozpadu kapely se Andreas nejvíce uchytil v experimentálně elektronickém duu Driftmachine, zatímco Carl zaujal svými sólovými skladbami pro orchestr a spoluprací s Johannesem Endersem a Hansem-Joachimem Irmlerem z Faust. Zatímco hudba skupiny byla o zajímavém propojování jazzu s alternativní elektronikou, jejich aktuální setkání se nese v atmosféře, která se často bez rytmů obejde úplně. Dvojice Němců si vzala k ruce nespočet artefaktů minulého století – Carl řadu nahrávek dvacátého století prohnal rozbitým CD přehrávačem s kruhovým modulátorem, Andreas nahrál a zpracoval nepřeberné množství každodenních ruchů, atmosfér, zvukových fragmentů z modulárního systému, průmyslových a krátkovlnných rádiových ruchů, perkusí v podobě bouchnutí dveří, padajících plechů nebo kuličkových drah, a všechny tyto zvukové pohlednice minulosti pánové poměřili se smyčcovým kvartetem, které často do děje vstupuje v reálném čase. Výsledkem jsou čtyři plus mínus čtvrthodinové hudební vycházky, které volně asociují řadu momentů minulosti. Sami tvůrci speciálně vypichují autory z širokého časového období, jako je epický Ztracený ráj Johna Miltona, tvorba Williama Blakea, Roberta Gravese, odkaz antického Říma, ale i argentinského spisovatele Jorge Luise Borgese nebo tvůrce magického realismu Juana Rulfa. Více než hodinový výlet se nejlépe vstřebává se zavřenýma očima, kdy sled zvukových momentek, které mají vždy poměrně melodické vyznění, vykreslí v mysli posluchače vlastní originální biják. Autoři tak zhodnotili prožité dekády a nastřádané kulturní inspirace v nečekaný, originální hudební zážitek.

Přidat komentář