ANGRUSORI: Live at Tou

Hudson Records, 2021, 49:57

Soudobá evropská hudba i hudba lidová naprosto přirozeně pracují s prvkem improvizace. Dva pouze zdánlivě nesourodé hudební světy se propojily v mezinárodním projektu Angrusori, který letos na jaře vydal své debutové album, natočené ovšem živě už v roce 2017. Angrusori tvoří na jedné straně členové norského experimentálního Kitchen Orchestra, na straně druhé romští hudebníci ze slovenských osad v čele s manželi Dreveňákovými, známými také z později natočeného, ale dříve vydaného alba Giľav – Piesne, ktoré si Rómovia spievajú doma. Spojovacím můstkem mezi oběma muzikantskými vesmíry, které zde interpretují romské lidové písně, je pak česká houslistka a zpěvačka Iva Bittová. A důležitou aktérkou v pozadí pak byla také slovenská etnomuzikoložka Jana Belišová, která se dlouhodobě zabývá romskou hudbou a pro tento projekt, a tedy pro spolupráci s norskými kolegy, romské hudebníky vybrala.

Pro českého posluchače bude zřejmě hlavním klíčem k poslechu alba právě účast Ivy Bittové, která zde může naplno rozvinout hned několik rejstříků svého zpěvu. Podobně se i celá formace pohybuje na škále od melodického přednesu po kakofonii, a to jak v rámci jednotlivých skladeb, tak napříč celým albem. Výbušné tóny saxofonu (Petter Frost Fadnes), sóla na bicí (Ståle Birkeland), ostré kytary (Peter Mižigar) se prolínají s folklorními party houslí (norsko-slovenské duo Gjerturd Økland a Patrik Žiga, plus samozřejmě Bittová) a s výraznými romsko-norskými sbory.

Není třeba si klást otázku, zda album (respektive zaznamenaný koncert) drží pohromadě díky tomu, že jsou si zde propojené hudební světy ve skutečnosti (ve vztahu k improvizaci a syrovosti) vlastně blízké, anebo díky tomu, že jde ve všech případech o talentované muzikanty, kteří dokážou pracovat s empatií a napojit se i na vzdálený hudební vesmír. Důležité je, že se podařilo přenést romské lidové písně do nového inspirativního kontextu.

 

Přidat komentář