ANNA VON HAUSSWOLFF: Dead Magic

Rudočerný děsivý jakoby posmrtný obraz dívky na obalu, jak vystřižený z plakátu hororové klasiky německého expresionismu. Jednatřicetiletá skladatelka, varhanice, zpěvačka a bývalá studentka architektury Anna Hauswolff říká: „Fotila mě sestra, když mi bylo šestnáct. Za snímkem je fatální osobní příběh. Tehdy jsem slíbila, že zůstane tajemstvím, dokud nepřijde pravý čas.“ Zveřejněná fotografie – obal čtvrtého alba – mate, zdálo by se, že historii útrpného děsu zvíme v textech. Čas k odhalení tajemného příběhu onoho šíleného výrazu mladé Anny však ještě nenadešel.

 

Svérázná švédská umělkyně už od dětství jevila silný zájem o vše mystické, duchovní, esoterické. V rozhovorech přiznává vliv, a i jistý druh následovnictví, svého otce Carla Michaela, avantgardního skladatele, který se pokoušel zaznamenat a včlenit do kompozic „paranormální elektronické ruchy“, čímž vznikaly strašidelné, hypnotické distorzní koláže. Nemenší vliv na její zájem o niterná zákoutí lidské duše měla její matka psycholožka, jejímiž hudebními oblíbenci byli Bob Dylan, Nick Cave a Čajkovskij. Anna se při cestách s otcem za nahrávkami „zvuků duchů“ na rituální pohanská místa, hradiště i kostely zamilovala do zvuku varhan a pilně se je učila ovládnout. „Pracujete rukama i nohama, celým tělem, je to fyzické jako tanec.“ Roku 2010 už s královským nástrojem, jímž doprovázela své gotikou ovoněné písně, předskakovala britským Tindersticks, o rok později pak zpěvačce Lykke Li. Její zpěv i pohybové kreace u varhan mnozí přirovnávají ke Kate Bush, jiní zas k Diamandě Galás či Nico. Sama říká, že ji nejvíce inspirovala peruánská sopranistka Yma Sumac. Pět skladeb na Dead Magic představuje pozoruhodnou cestu skrze podvědomí jedné ženy. Deska je její bezesporu nejhudebnější, nejplnější, s doprovodem rockové kapely a smyčců, od přejemných, nebesky táhlých medových nářků po devastující, tektonické hymnické bouře (nejdelší Ugly and Vengeful) – Anna to s úsměvem nazývá „pohřební pop“.

 

City Slang, 2018, 47:56

 

 

 

 

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *