BABEL v roce 2

Babel nikoli jako změtení jazyků, nýbrž jakožto skrumáž neobvyklé hudby a hudebních dobrodružných pospojování s filmem, výtvarnem, textem, pohybem a podobně, to byla náplň festivalu, organizovaného hudebním kritikem Pavlem Klusákem a hojně navštíveného mladými i staršími vyzna­vači experimentálních hokuspokusů – z historického i současného hlediska.
babelDruhý ročník festivalu Babel Prague odstartovala hned 1. října v galerii DOX projekce fenomenálního filmu The Artist Is Present o původem srb­ské, v současné době v USA usazené performerce Marině Abramović, která se od nesnadných začátků a po mno­ha nelehkých životních peripetiích stala skutečnou ikonou současné avantgardy. Její site-in, kdy šest dní v týdnu po tři měsíce seděla „zočivo­či“ osm hodin téměř bez hnutí napro­ti svým příznivcům, nemá chybu. Na­prosto emotivní snímek, kde nechybí pozitivní nostalgie, totální energie ani maximální koncentrace.
Naprosto skvělé bylo i komorní se­tkání s dílem audiovizuálních umělců Ivana Palackého a Filipa Cenka pod názvem Koberce, záclony, výhybky, které v Galerii Školská 28 zcela im­pozantně doplnilo interaktivní čte­ní náhodných textů všech zúčastně­ných. Takováhle akce se může zdát marginální, ale celé záležitosti dodá­vá specifickou image.
Hlavní závěrečný třídenní program v Divadle Archa od 5. do 7. října do­provázela výstava Sound Exchange s podtitulem Experimentální hudeb­ní kultury ve střední a východní Ev­ropě, atraktivní především tím, že si návštěvníci mohli poslechnout hudbu skladatelů, představených na zvlášt­ních panelech. Něco podobného by se mělo rozšířit do škol, kde výu­ka hudby (pokud je) namnoze ulpí­vá v hranicích tradice. Stále přístup­ná byla také instalace hudebního díla 300 měsíců dvojice Kora et le Mecha­nix, zpřítomňující uskutečnění klukov­ských snů Michala Kořána a Filipa Ho­moly včetně literatury science fiction. Tady bylo možno oddávat se vesmír­nému snění.
babel_2V obou sálech ovšem probíhal ruch nejrůznějších koncertů, soustředě­ných zhruba do tří bloků. Tomu páteč­nímu vévodilo spojení chemnitzské-ho ensemble01 s pražským The Moens Ensemble se zmapováním nedávné historie avantgardní hudby díly Mi­lana Grygara (1972), Wolfganga Hei-siga (2000) a Mariana Pally (2012). Provedení neslo znaky profesionality i humoru, nicméně působilo i tak tro­chu dojmem nervozity, takže nonša­lantní samozřejmost, kterou bychom právě nad těmito díly očekávali, naru­šovala jemná zatuhlost.
Sobota byla podle našeho míně­ní vrcholem festivalu. O to se posta­ral hned mág Ghédalia Tazartes se svým projektem Häxan – Čarodějnic­tví v průběhu věků, kdy kultovní němý film z roku 1922, zhudebněný před ča­sem například i kapelou Art Zoyd (toto provedení bylo možno vidět před ča­sem i na festivalu Alternativa) dopro­vázel s veškerým nasazením i rafinovanou finesou. Norsko-francouzské kvarteto Dans les arbres (klarinetis­ta Xavier Charles, kytarista Ivar Gry­deland, pianista Christian Wallumrod a perkusista Ingar Zach) v perfektní souhře předvedli komorní suitu, ná­sobenou jemným zcizováním i proti­kladností cizelérství norských hráčů s francouzskou ztajovanou výbušnos­tí. Pokud znáte program ECM, totiž že hudba je nejbližší tichu, dovede­te si projev čtveřice představit. Zdálo se, že více ztišení už na pódiu Archy čekat nemůžeme. O opaku nás pře­svědčil legendární trombonista Radu Malfatti. Svého času (konkrétně roku 1979, kdy se v Praze zúčastnil nahrá­vání zcela nenormalizačního LP Inter­jazz 4) přišel do Reduty, kde se mělo při jazzovém festivalu odehrávat jam session. Když se nikdo další nedosta­vil, postaral se on sám o celovečer­ní program, během něhož postupně svůj nástroj rozebíral a hrál na jeho jednotlivé části včetně náústku. Svo­ji suverenitu v ovládání trombónu ne­ztratil podnes, jenom se do svého ná­babel_3stroje ještě více vhloubil; dovede z něj vylákat ty nejjemnější a nejtišší zvu­ky, hraje na něj jemným poklepává­ním, dovede vyhrát pauzy a jednot­livé tóny. A tady jsme vysoce ocenili publikum Babelu, protože při onom ti­choulinkém projevu Malfattiho pozor­ně naslouchalo, nebylo slyšet v sále ani eventuální pád jehly, a v závěru ho ocenilo vřelým potleskem.
Nedělní závěr patřil elektronice a hejblům kolem laptopů (rakouská Billy Roisz, sázející na míchání barev, německý poněkud depresivně natóno­vaný Thomas Köner s proměnlivým zobrazením ledovcových skrumáží a notoricky známý Brit Philip Jeck), což k podobné přehlídce zřejmě patří. Z těchto vystoupení vyplývá nezvratné spojení hlukové záležitosti s obrazem. Pokud toto funguje, je výsledný do­jem kladný. Právě proto se nám nejvíc zamlouvalo česko-korejsko-americké seskupení Total Verquert, ve kterém vedle trumpetisty Petra Vrby a elektro­nika Kena Ganfielda měla hlavní slovo korejská výtvarnice SeEun Lee, která k hudbě „naživo“ vytvářela nejrozto­divnější pohyblivé obrazce pomocí magnetů, různých předmětů, malů­vek a tuše.
A ještě jedno zjištění: ústřední po­stavou Babelu byl elektronik Ivan Pa­lacký. A bylo nabíledni, že mu lépe svědčil malý sál, kde mohlo obe­censtvo bezprostředněji vnímat jeho zkoumání souvztažnosti světla a zvu­ku; ve velkém sále působil jeho projekt Koberce, záclony poněkud filigránsky. Ivan překročil svůj stín a překročil do her se světlem, kde může využívat svůj skvělý suchý, ale zároveň nesmír­ně výživný humorr (ta dvě r tam ne­cháváme, byť to byl původně překlep).
Nicméně je třeba se těšit na další ročník Babel, který nekonkuruje ani ­ festivalu Alternativa a ani Stimulu, ale má svůj specifický profil a Pavel Klu­sák coby iniciátor ví, proč tuto zásluž­nou akci dělá.
babel_4

foto Babel

Přidat komentář