BLUE LIZARD RECORDS PARTY – Praha, Punctum, 8. 3. 2019

Ambientní hudba byla definována Brianem Enem v roce 1978 jeho epochálním albem Music For Airports. Její podhoubí je však přisuzováno mnoha jiným od Erika Satieho až po Milese Davise. V českých luzích a hájích se jako zásadní pro ambientní scénu jeví zrod vydavatelství Blue Lizard osnovaného Michalem Kořánem v roce 1998 (více o jeho dějinách v rubrice Mejdan s labelem v tomto čísle UNI – pozn. red.). Právě jeho dvacátému výročí existence byl věnován památný březnový večer, který jednoznačně potvrdil, že naše varianta ambientu má specifický ráz a navazuje sice na enovskou tradici, ale dokáže s ní pracovat po svém a vyvíjet se bez poddajnosti jiným současným trendům v rámci této marky. Jednoznačným dokumentem toho jsou i kompilační CD Vertikal a digitální titul Horizont, které byly na party pokřtěny.

 

Vlastní akce začala prezentací zbrusu nového projektu Michala Kořána 2×10, což je platforma pro střetnutí dvou hudebníků, kteří si připraví zcela nový jednominutový materiál, jenž pak bude živě konfrontován s další nahrávkou jiného umělce v různých náhodných permutacích. Číslem jedna se vedle Michala stal další český exponent ambientní scény a v neposlední řadě organizátor festivalů této hudby v Liběchově řečený Spoq. Místo předpokládaného nesouladu se nakonec z reproduktorů linula dokonalá symbióza, s níž konvenoval i úryvek z filmu Things to Come z roku 1936 natočený podle knihy H. G. Wellse.

 

Původně anoncovaný středobodový koncert kapely Kora et le Mechanix byl kvůli onemocnění druhého člena tohoto souručenství Filipa Homoly promptně změněn na improvizaci dua Michala Kořána a houslistky a vokalistky Ágnes Kutas na motivy nedávného zásadního alba Čtyři barvy, na němž se Ágnes podílela. Vznikl z toho kromobyčejně živý set, který dokonale předznamenal další dění. To už kouzlila se svým live drawning neboli živou malbou na iPadu Pro malířka (druhdy též ředitelka divadla Tineola) Michaela Bartoňová a přenášela to přímo do projektoru.

 

Vrcholem večera byl příležitostný (nikoliv však pouze pro tuhle akci) Blue Lizard Ensemble, který tentokrát zahrál v obsazení Ágnes Kutas: housle, zpěv, elektronika Michal Kořán: piano,elektronika, gong, Pavel Richter: kytara, elektronika, Josef Jindrák: baskytara, Jaroslav Kořán: perkuse, elektronika, Petr Nikl: zpěv, foukací harmonika, buzuki, waterphone, bisernica, pružina. Petr Nikl se aktivně a leckdy jakoby nenápadně zapojil do celkového hraní, ovšem v masce kudlanky nábožné příhodně vybočil se svou písní věnovanou tomuto svébytnému hmyzu. Zkrátka esenciální ukázka ambientu v modu Czech trade.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *