BOMBINO: Deran

Tuarežský rocker Omara „Bombino“ Moctar se chtěl novým albem Deran alespoň přiblížit ztracené domovině. A možná také dokázat, že se obejde bez amerických nahrávacích studií a hvězdných producentů Dana Auergacha z The Black Keys, který zaštítil desku Nomad (2013), a Davida Longstretha z Dirty Projectors, vypomáhajícího s titulem Azel (2016). Proto se vydal točit Deran do Maroka, do Casablanky, a jen s trochou pomoci svého manažera i muzikanta a aranžéra Erica Hermana.

Ale ne, přes řadu prvoplánových reakcí o návratu ke kořenům, Deran nezní jako dřevní pouštní blues, byť tradiční rytmy a postupy tvoří přirozenou kostru. Bombino si zachoval líbivost a vstřícnost k „západnímu“ publiku. Upřímnou, protože od dětství danou jeho stále zdůrazňovaným obdivem k Dire Straits či Hendrixovi. Jestli došlo k nějakému posunu, tak k ještě větší melodičnosti, ba jemnosti. Což není výtka, jen konstatování, protože Deran je moc dobrá deska.

Přesun do Maroka měl pro Bombina jiný smysl než stylotvorný. Šlo mu o písničkářskou inspiraci: „Poušť je prázdný, otevřený prostor. Zvuk a hudba s sebou nesou sílu, a když se postavíte do pouště s nástrojem v ruce a hrajete, dostanete ten správný feeling, doplníte obraz, který byl předtím nekompletní,“ vysvětlil muzikant v rozhovoru pro New York Times. Zmíněná jemnost také neznamená, že by Bombinovy texty v jazyce tamašek ztratily radikálnost a bojovnost: „Ať už cítím touhu hrát romanticky, nebo z té vysokoenergetické stránky, mým záměrem je s lidmi pohnout.“

Co se týče dalších inspirací Deran, patří k nim reggae. Už úvodní Imajghane (Tuaregové) představuje amalgám hard rocku, pouštního blues a reggae. Tehigren (Stromy) je reggae jako vyšité, jenže odlišné od obecně rozšířené panafrické podoby žánru. Tohle reggae je vážně tuarežské. A poušť s mořem si tu vůbec neprotiřečí. Ostatně, kdo někdy stál na útesech Západní Sahary, potvrdí, že setkání prašně šedé či nažloutlé pustiny s tou modrou působí dramaticky a harmonicky zároveň.

 

Partisan Records, 2018, 45:03

 

Přidat komentář