BRANFORD MARSALIS QUARTET: The Secret Between the Shadow and the Soul

Málokterý hráč z první ligy si vyzkoušel tolik různých rolí jako saxofonista Branford Marsalis – patnáct let byl sidemanem u Stinga, doprovázel rockery i hiphopery, produkoval desky zpěvačkám, natočil sólové saxofonové album v katedrále, hraje klasiku se symfonickými orchestry a na svém předchozím jazzovém albu jeho Quartet spolupracoval se zpěvákem Kurtem Ellingem. Instrumentální jazzová deska bez hostů, tedy zdánlivě základní disciplína, je tak v jeho členité diskografii spíše mimořádným úkazem. Avšak album, které Marsalis se svými spoluhráči vydal jen pár dnů před velmi povedeným brněnským koncertem, jej představuje ve skvělé formě.

 

I když si posluchač užije saxofonových jízd – často poměrně zběsilých – dost, Marsalis je na albu především kapelníkem, na druhém místě hráčem a až v poslední řadě autorem (přinesl jedinou skladbu, baladu Life Filtering From The Water Flowers, věnovanou nedávno zesnulé mamince). Výrazný prostor na albu dostávají pianista Joey Calderazzo (i jako autor velmi pohodových skladeb Cianna a Conversation Among the Ruins) a bubeník Justin Faulkner (v Jarrettově skladbě The Windup předvádí zajímavý rytmický souboj s energickým saxofonem). Basista Eric Revis je pak autorem úvodní skladby Dance of the Evil Toys, v níž silný melodik Marsalis hraje nejvíce rozvolněné sólo, i podobně nesešněrované Nilaste. Posluchačsky nejvděčnějším momentem alba pak je hitová skladba Andrewa Hilla Snake Hip Waltz, kterou saxofonista rozzářil i posluchače na brněnském JazzFestu.

 

Třebaže Marsalis v rozhovorech působí chvílemi až jako konzervativní škarohlíd (moderní jazz zaměřený na struktury jej nezajímá, nic než silné melodie nemá smysl atd.), na aktuálním albu se představuje jako špičkový moderní jazzman, pevně zakotvený v tradici a přitom dostatečně otevřený experimentům, aby mohl zaujmout i svobodomyslnější posluchače. Tedy opravdu první liga.

 

OKeh Records, 2019, 62:21

 

 

 

Přidat komentář