BUILDING BRIDGES: Spev

Konvergencie, 2024, 51:35

Do názvu norsko-slovenského projektu, realizovaného pod hlavičkou Konvergencie Chamber Music Festivalu, se propsalo téma stavění „hudobného mostu nad rozdeleným svetom“. Téma v umění dnes vlastně až profláklé, jenže zároveň chvályhodné. V případě muzikantské sestavy skutečných osobností navíc nejde o žádnou frázi, ale o souhru dokonale empatickou, ve které se prvky slovenského a severského folkloru na pracovní ploše soudobé hudby i jazzu prolínají překvapivě hladce. Třeba když se ve skladbě Most / Bro podle informace tvůrců propletou lidové písně Ej, čí to domčokLiti Kjersti, nevíme, co je vlastně odkud. Tedy pokud odmyslíme slova. Odlišné melodie komunikují dokonale. Jako kdyby všechny hudební zdrojnice byly spojené celou sítí mostů odjakživa. A ony vlastně jsou, vždyť homo sapiens má společný kořínek, že.

Povahu hudby napoví už jména hudebníků. Jedním z hybatelů soundu je tu virtuos na hardangerské housle Nils Økland. Hudebník s diskografií u stylotvorného labelu ECM, mimochodem u nás známý i kvůli autorské spolupráci s HLASkontraBAS. Slovenským iniciátorem projektu pak je Jozef Lupták, violoncellista, skladatel a také umělecký šéf festivalu Konvergencie. Podmanivý norský hlas patří Åsne Valland Nordli (jasně, také se zápisem u ECM a záběrem od tradiční hudby po soudobou), slovenský pak Gabriele Kováčikové, která umí zpívat jak s temperamentní cimbálovkou, tak snivě a vzletně. Ovšem cele celé septeto tvoří výjimečné osobnosti. A k soudržnosti celku přispěl i producent z nejcitlivějších, Daniel Salontay (z Longital).

Celkový dojem? Snad něco jako „lehce teskný world minimalismus“, nicméně na album Spev jsou škatulky krátké. Role dvojhlasu a prolínání pěveckých linek odlišných „škol“ je tu důležitá. A zároveň název trochu mate, protože instrumentální rozměr kolekce skladeb je rovnocenný, byť jde často třeba jen o dróny a „atmosféry“. Tenhle most drží pevně, ale nejen to, je zároveň dokonale ladný.

Přidat komentář