Changüí – Zvuk Guantánama v krabici od doutníků

Jeden z nejkrásnějších vydavatelských počinů poslední doby si na své konto připsal americký label Petaluma Records. Pod názvem Changüí – The Sound of Guantánamo se skrývá výpravná kniha a tři kompaktní disky s terénními nahrávkami z kubánské provincie Guantánamo, vše úhledně zabaleno do dárkového boxu, který připomíná krabici od doutníků. V loňském roce kolekci zaregistrovala například mezinárodní porota žebříčku World Music Charts Europe – trojalbum v podání prakticky neznámých interpretů se na podzim 2021 drželo tři měsíce v první dvacítce a nejlepší příčka, na kterou se dostalo, bylo čtvrté místo. 

Iniciátorem projektu byl italský hudební publicista Gianluca Tramontana, který v letech 2017–19 cestoval po provincii Guantánamo na jihovýchodě Kuby a snažil se do hloubky probádat tamní venkovskou hudební kulturu se stopadesátiletou tradicí. Jedná se o hudbu, která stojí do značné míry na volné improvizaci, pracuje s výraznými riffy a vyznačuje se typickým rytmem. Tramontana nahrával staré hudebníky přímo v jejich domovech a na zápražích. Výsledkem jsou tři a půl hodiny hudby jednoho z tradičních kubánských stylů, zvaného changüí. 

U nás si Guantánamo spojujeme se stejnojmennou americkou základnou, případně se starou trampskou písní. Tramontanovy nahrávky představují tuto provincii skrze tanec, zpěv, údery do bubnů a drnkací nástroje coby součásti každodenního života. Je to svět rytmické hudby, v níž roli kytary hraje strunný nástroj tres a místo basy se používá marímbula, dřevěná bedna s otvorem, v němž jsou umístěny kovové plátky nebo lamely. Na ně se drnká, čímž vzniká basová linka písně. Typickým bicím nástrojem jsou i u nás známá bonga a v rámci perkusí je třeba zmínit kovový nástroj guayo, vlastně škrabku použitou jako hudební nástroj. 

Jeden z nejkrásnějších vydavatelských počin . . .

Tento článek je dostupný předplatitelům UNI magazínu

Přidat komentář