Charlie Haden & Gonzalo Rubalcaba: Tokyo Adagio

hadenSestřih dekádu starých záznamů z japonských vystoupení dobře slouží jako další vzpomínka na loni v červenci zesnulého kontrabasistu Charlieho Hadena. Podezření z vydavatelských supích praktik tu není na místě, vždyť obvyklá prodejnost jazzových titulů stěží trochu přispěje k důchodu pozůstalé paní Ruth. Navíc jde o nahrávku opravdu hezkou, byla by škoda nechat ji ležet nevyužitou v archivu.
Hadenova spolupráce s o více než generaci mladším kubánským pianistou Gonzalem Rubalcabou patřila k těm pravidelným a zažitým, byť pochopitelně nikoliv tak významným jako legendární souznění s Ornettem Colemanem nebo Keithem Jarrettem. Společné koncertování zachytili Haden a Rubalcaba už na jednom z The Montreal Tapes (1989). V první polovině 90. let se Haden podílel na sérii zdařilých Rubalcabových desek pro label Blue Note. Rubalcaba hrál na oplátku na Hadenových albech Nocturne (2001) či Land Of The Sun (2004), ze kterých čerpal i repertoár tokijských koncertů: v průzračné pódiové verzi se tu obzvláště daří pianistově autorské Transparence.

Gonzalo Rubalca
Gonzalo Rubalca

Autoři sestřihu se soustředili, jak ostatně říká název, na nálady poklidné, uvolněné, baladické. Obzvláště tak vynikne sytá barva kontrabasu a melodická fantazie obou hudebníků má přehledný, důstojný prostor k rozvíjení. Přitom, jak potvrdí muzikanti, volná tempa bývají obzvláště zrádná. Ovšem nikoliv pro mistry s takovým smyslem pro timing, jakým byl Haden a jakým zůstává jeho afrokubánský spoluhráč. Kontrabasistovy vyhrávky nad přehledně pokládanými klavírními akordy v Raksinově filmové melodii My Love And I, to je zároveň ukázka naprostého rytmického souznění i okouzlující střídmosti géniů. A také láskyplného přístupu k materiálu. „Prvně jsem tenhle kus slyšel, dříve než jsem viděl film, když jsem si někdy začátkem 60. let pořídil LP Today And Now Colemana Hawkinse. Dodnes jde o jednu z mých nejoblíbenějších písní v celé několikatisícové sbírce LP a CD,“ napsal Haden před pár lety v blogu Charlies’s Turntable. Opravdu, jakoby s melodií srostl.

„Už v mladém věku jsem zjistil, že hudba nás učí o životě. Když jste ponořeni do improvizace, neexistuje včerejšek ani zítřek, pouze moment, ve kterém se nacházíte. Jde o nádherný moment, zkušenost vaší nepatrnosti a nevýznamnosti oproti zbytku vesmíru,“ zní docela známý Hadenův citát o upřímné pokoře, nezbytné pro empatického umělce. Platí stále. A kdykoliv se Charlie Haden skromně otevřel inspiraci, vznikala úžasná muzika.
Impulse!, 2015, 51:46

Přidat komentář