COCANHA: Puput

Pagans, 2020, 42:33

Na okcitánskou polyfonii jsou tradicionalističtí elitáři krátcí – jedná se o hudební novotvar. A „polyfonní písně k tanci“ ženského tria Cocanha z francouzského Toulouse jsou pak důkazem o jeho nekonečné variabilitě. Má však několik konstant: úžasné hlasy, rytmickou smršť tamburín, poezii a jazyk dʼòc neboli okcitánštinu, kulturně-identický symbol Okcitánie; dnes francouzského regionu, ve středověku rozsáhlého historického území. Se vznikem Francie dostala Okcitánie ránu: úřední a ve školách jediná možná francouzština odsunula regionální dialekty na třetí kolej a okcitánština se ocitla na seznamu ohrožených jazyků.

Není proto divu, že při už tak odbojném názoru na centrální vládu, se jazyk středověkých trubadúrů proměnil v nástroj protestu a národní hrdosti. Puput je v okcitánštině název pro dudka chocholatého a pro trio ze záhadného důvodu představuje ptáka s podvratnými úmysly, takže ho naučilo zpívat okcitánsky a pozornost producenta Raüla Refreeho tím mělo zaručenou. Katalánec proslavený revolučními nahrávkami Rosalíe a Liny Rodrigues se nechal několikrát slyšet, že okolo okcitánských tradic ladně moderně tančící Cocanha vykazuje tu samou míru odhodlání zapracovat na hudbě mimo běžná meřítka jako oni. A prý se mu líbilo, když mu Caroline Dufau, Maud Herrera a Lila Fraysse popisovaly, jak dokážou rytmus vykřesat ze všeho, co mají k dispozici, tedy vedle perkusí i ruce a nohy.

Zastavme se u perkusí, zdroje zvukové originality jediného doprovodu: tradiční nástroj tambourin à cordes je dřevěná skříňka se strunami, na které se hraje paličkou. Udává rytmus a zároveň vydává drnčivý dron. V minulosti k „tamburíně se strunami“ patřil doprovod malé flétny, Cocanha ji ale nahradily polyfonními hlasy.

„Nemáváme aktivisticky vlajkami, žijeme jen každý den naplno a co nejvíc mluvíme okcitánsky,“ shrnula Caroline přístup tria, ze samé skromnosti zapomínající, na ohromně vzrušující propeletenec sólových hlasů, polyfonie, složitých harmonií, rytmů, dronů a náznaků hip hopu, vybízející víc k tanci než poslechu.

 

Přidat komentář