COMET IS COMING: The Afterlife

V době vydání recenze už může mít čtenář za sebou „živou zkušenost“ s dalším projektem londýnského buřiče Shabaky Hutchingse díky koncertům v Praze a Olomouci.  Ale už jen podle třetího titulu tria Comet Is Coming The Afterlife i nedávných návštěv kapely Sons Of Kemet se zdá jasné, že saxofonista je na vrcholu sil. Slogan, kterým album The Afterlife uvedl, „hledání smyslu v tom, co nemůžete pochopit, nalézání pravdy o existenci prvotní energie“, je možná bombastický, ale sedí.

 

Deska začíná patřičně apokalypticky. Do kosmického probublávání syntezátorů se vloudí bloudění saxofonu a sugestivní kázání „Kometa přichází, Babylon shoří“, v podání hostujícího básníka Joshuy Idehena. Pokud dříve bylo zvykem zmiňovat odkaz Sun Ra, The Afterlife představuje důkaz, že Kometa mezitím odlétla do jiného vesmíru: Zatímco Sun Ra okouzloval hravým fantasy pohádkářstvím, přílet komety je v souladu s mytologiemi patřičně hrozivý. Znervózňující, tísnivou, ale zvláštním způsobem tajemnou a krásnou atmosféru si udrží i následující instrumentální kusy. „Sunraovská“ idyla je výrazněji přítomna snad jen v The Seven Planetary Heavens.

 

Koncepcí je elektrický projekt Comet Is Coming odlišný od akustického náporu Sons Of Kemet, ale společným rysem zůstává saxofon, výraz a energie Shabakovy hry. Ony zdánlivě blouznivé, krásně nelogicky zahýbající improvizace, ve kterých ovšem hráč přesně ví, kdy včas a logicky skončit. Slyš například vyváženou saxofonovou klenbu v Lifeforce Part II.

 

Nahrávka má podle anotace navazovat na jarní titul Trust In The Lifeforce Of The Deep Mystery, jenže i v soundu se posunula o světelné roky. Třeba od záměrně archaických hopsavých stop sekvencerů k syrovějšímu, drásavějšímu elektronickému základu. Pravda, předchozí titul čekal na vydání dva roky u ledu, ale i tak nezbývá než obdivovat rychlost, se kterou Hutchings a spol. rozvíjejí svoje zvukové vize. všeobecné adorování „Krále Shabaky“ budí podezření, ale nelze mi než se přidat.

 

 

 

Impulse!, 2019, 32:34

 

 

 

V době vydání recenze už m . . .

Tento článek je dostupný předplatitelům UNI magazínu

Přidat komentář