Dan Bárta & Robert Balzar Trio feat. Kornél Fekete-Kovács: Jedním dechem

Bivak Records, 2022, 40:08

Není pro zdejšího jazzmana jednoduché pojímat jazzové standardy tak, aby zněly nově, jinak, ale Balzarovo trio to ovládá; standardy hraje na koncertech, nechybí na jeho deskách. Začít album Coltraneovým baladickým hitem Naima, ještě ke všemu s málokdy slyšeným vokálem (s textem souljazzového Douga Carna), bylo proto docela odvážné, ale díky tomu vznikla originální, mysteriózně znějící nahrávka: skladbu uvádí sólo bubeníka Kamila Slezáka, do něhož vstupují tóny kontrabasu a Fender modulace klávesisty Víta Křišťana. Nenápadně vstupující sordinovaná trubka Kornéla Fekete-Kovácse připojí ke kvartetu hlas Dana Bárty. Výsledek posluchače nadchne. Podobně inovativně zní Kosmův superstandard swingové éry Autumn Leaves. Nositelem tématu je Fekete-Kovács, v úvodu se prolínající se scatem Dana Bárty, delší sólo si dopřeje basa Roberta Balzara. Pianista Vít Křišťan přispěl melodickou a svižnou skladbou Mysteriózní, s tomu odpovídajícím sólem a dialogem s bicími. Bubeník Kamil Slezák, důrazný i swingující, vnesl do repertoáru Under The Surface, což je dvouminutové „tamtamové“ sólo, Balzarův a Bártův Dech je pro změnu zpěvákovo sólo s doprovodem kontrabasu. Píseň má nejen zajímavou melodii, také rytmicky nápaditý refrén. Bárta si dopřeje vokální improvizaci, kterou v úplném závěru podmalovává Kovácsova křídlovka a skladba přechází plynule do Autumn Leaves. Bez přerušení basa přivádí na scénu Balzarův For Your Sound No 4, pomalou píseň s náznaky iberského koloritu. Skladba je dlouhým sólem kontrabasu. Bez oddělení tracků vstupuje do prostoru Balzarovo a Bártovo May Day, v náladě klasického francouzského šansonu, se zpěvem Kovácsovy trubky. Křišťan sólo elektrického piana moduluje „rozkřápnutě“, což skladbu dramatizuje a jistou míru odvázanosti si dopřeje také trubka. But Not For Me bratří Gershwinů je svižná swingující píseň, kterou si užije jak vokalista, tak Křišťanovo piano, Balzarova basa a Slezákovy štětky. Píseň byla napsána pro muzikál Girl Crazy v roce 1930 a patří k velmi oblíbeným titulům, hrál ji kdekdo – včetně Milese Davise, Johna Coltranea, přes Ellu Fitzgeraldovou až třeba k Samu Cookovi či Eltonu Johnovi. Tato skladba je tak svádivá, že ani příliš velké inovace nepotřebuje a Balzar se svou partou ji podávají skvěle; Bárta zpívá zcela uvolněně, melodie mu zřetelně sedí. Joni Mitchell nahrála skladbu Last Chance Lost v roce 1994 coby stěžující si nářek z nemohoucnosti dostat se z tyranie loučení a „balzarovci“ ji pojali v baladické naléhavosti, s krásným lyrickým sólem Víta Křišťana. Nahrávka vznikla živě bez publika v brněnském studiu České televize, za času epidemie. Název alba Jedním dechem dobře charakterizuje souznění Bártova vokálu s muzikanty, krásně se prolíná zvláště s Kovácsovou trubkou. S věkem je jeho zpěv stále uvolněnější, jeho improvizační pasáže jsou svérázné a promyšlené. Balzara i Křišťana je také radost poslouchat.

Přidat komentář