Davey Graham

Vlastním jménem David Michael Gordon Graham. Další um. jména: Davy Graham. 26. 11. 1940, Market Bosworth, hrabství Leicester, Anglie – 15. 12. 2008, Londýn, Anglie. Důležitá alba: The Guitar Player (Pye 1963), Folk, Blues And Beyond (Topic 1965), Midnight Man (Decca 1966), Large As Life And Twice As Natural (London 1968). Písně, které stojí za to: Anji, She Moved Through The Fair, Cocaine, Sunshine Raga, How Long.
V průvodním slovu k svému prvnímu LP The Guitar Player z roku 1963 britský instrumentalista a zpěvák Davy Graham (později se prezentující jako Davey) napsal: „Na kytaru jsem začal hrát asi před sedmi lety, ještě na škole. Muzika u mě vždycky měla přednost před úkoly, takže jsem nebyl žádný génius! Jen co jsem přišel domů, pustil jsem si nějakou bluesovou desku: Big Bill Broonzy, Blind Lemon Jefferson, Memphis Slim, Champion Jack Dupree, Muddy Waters. Taky jsem poslouchal moderní jazzové velikány – Charlie Parker, Charles Mingus, Thelonious Monk. Ti patří dodnes k mým nejoblíbenějším. Město, kde jsem žil, se mi začalo zajídat, práce v kanceláři mě drtila, a tak jsem odejel do Paříže, kde jsem hrál na ulici před frontami do kina. Přiznám se, že se mi ulevilo, když jsem dostal první nabídky, abych hrál v nočních klubech. Tam jsem mohl odložit trsátko a hrát prsty tak, jak to dělám doteď. V následujících třech letech jsem se každé léto zbavil okovů zaměstnání (cokoliv od práce v knihovně až po nakládání beden) a zamířil na starý kontinent. Cesta za sluncem na Azurové pobřeží mě vyšla na pět liber. Když jsem se pak v zimě roku 1961 vrátil do Anglie, uchytil jsem se ve folkových klubech a získal první větší angažmá po boku Alexise Kornera, s nímž jsem v rozhlase, televizi i na koncertě v Royal Festival Hall doprovázel australskou folkovou zpěvačku Shirley Abicairovou. Poslední dva roky hrávám v restauraci U Nicka nedaleko Earl’s Courtu, kde dělají excelentní steaky. V uplynulých šesti měsících jsem absolvoval půl tuctu sólových televizních vystoupení, ačkoliv nejraději hraju s kapelou. Nedávno jsem se přidal k Alexisově skupině Blues Incorporated a strašně mě baví sledovat, jak na naši muziku lidé trsají.“
Rodák z hrabství Leicester odstartoval svoji dráhu na třípísňovém EP, které natočil spolu se zmíněným kmotrem britského blues Alexisem Kornerem. Jako první skladba zde zazněla Grahamova instrumentálka Angi (časem přejmenovaná na Anji), z níž se okamžitě stal prubířský kámen všech akustických hráčů. Syn skotského otce a matky pocházející z jihoamerické Guyany složil svou nejznámější kompozici v devatenácti pro stejnojmennou přítelkyni. Melodie se šířila jako blesk, až dolehla k uším skotského písničkáře Berta Jansche, jenž ji roku 1965 zařadil na své debutové album pod názvem Angie. O rok později s ní změřil síly Paul Simon na albu Sounds Of Silence dua Simon & Garfunkel. Kolegy folkaře zaujalo nejen Grahamovo otevřené ladění a bravurní technika, ale též názvuky orientálních stylů (k Daveyho prvním vzorům patřil kytarista Steve Benbow, ovlivněný marockou hudbou). Způsob, jakým Graham aranžoval zlidovělé nápěvy, skladbičky z éry ragtimu a koneckonců také soudobé šlágry, fascinoval i ty nejschopnější muzikanty, od Martina Carthyho přes Johna Renbourna až po Jimmyho Page, k němuž skrze Janschovo podání doputovala Grahamova úprava lidové balady She Moved Through The Fair.
Už první deska znamenala úspěch. Ale bylo to až druhé LP Folk, Blues And Beyond z ledna 1965, před nímž kapitulovali všichni Daveyho souputníci. Zájem o jazz a hudbu Středního východu (podpořený výletem do Maroka) se Grahamovi stonásobně vyplatil. O rok později na albu Midnight Man vrátil poklonu nejen Paulu Simonovi, ale též liverpoolským Beatles. A v roce 1968 vydal další ze svých nejlepších elpíček – Large As Life And Twice As Natural, kde názorně předvedl, co se naučil od indických virtuosů Raviho Šankara a Aliho Akbara Khana. Koncem šedesátých let se oženil s americkou zpěvačkou Holly Gwinnovou, s níž pak natočil několik méně výrazných alb. Nové generaci se připomněl nahrávkami The Complete Guitarist (1978) a Dance For Two People (1980). Studoval jazyky včetně galštiny, řečtiny a turečtiny. Pronikal do východních filozofií, přetvářel indické rágy, přitahovala ho renesance. Cestoval, zajímal se o charitu, pomáhal lidem trpícím depresemi. Naučil se na arabský oud a na indický sarod. V roce 2007 vydal poslední album Broken Biscuits. To už věděl, že má rakovinu plic. Nemoci podlehl v závěru roku 2008.

trad., arr. Davey Graham
COCAINE

Yonder come my baby dressed in white
Well now baby won’t you stay the night?
Cocaine all around my brain

Here’s my baby dressed in blue
She said: lover what’s the matter with you?
Cocaine all around my brain

Hey baby won’t you please come quick
This ol’ cocaine’s a-makin‘ me sick
Cocaine all around my brain

Well now baby you’re dressed in red
If your love’s for me won’t you come to bed?
Cocaine all around my brain

Why’s my baby dressed in black
Don’t want you to leave, won’t you please come back?
Cocaine, it’s all around my brain

Hey baby won’t you please come quick
This ol’ cocaine’s a-makin’ me sick
Cocaine all around my brain

Yonder come my baby dressed in white
Well now baby won’t you stay the night?
Cocaine, it’s all around my brain.

 

 

trad., arr. Davey Graham
KOKAIN

Támhle jde má holka, celá v bílém.
Hej, zlato, nezůstaneš přes noc?
Hlava se topí v kokainovém rauši.

Vida ji, tu mou dívku v modrém!
Povídá: „Lásko, co se s tebou děje?“
Hlava se topí v kokainovém rauši.

Hele, bejby, pospěš si,
víš, že mi není dvakrát nejlíp.
Hlava se topí v kokainovém rauši.

Podívej, dámo v červeném,
jestli jsi tu kvůli mně, proč na to nevlítnem?
Hlava se topí v kokainovém rauši.Čím to, že si na mě vzala černou?

Nechoď pryč, prosím tě, vrať se, ano?
Hlava se topí v kokainovém rauši.
Hele, kotě, prosím, pospěš si,
vidíš, že mi není dvakrát nejlíp.
Hlava se topí v kokainovém rauši.

Támhle jde má holka, celá v bílém.
Hej, zlato, nezůstaneš přes noc?
Hlava se topí v kokainovém rauši.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *