DONNACHA DENNEHY / ALARM WILL SOUND: The Hunger

„Jsem dobrý s lopatou, proto jsem ten kšeft dostal,“ žertoval Iarla Ó Lionáird v rozhovoru pro Irish Times k dublinskému provedení „dokumentární opery“ Donnachy Dennehyho The Hunger. Jinak ovšem dílo premiérované ve Washingtonu v roce 2016 a nyní vydávané na CD žádné veselí nebudí. Nebylo by to na místě. Zmíněné dějství, kde se Iarla při zpěvu ohání lopatou, se odehrává na hřbitově při kopání hrobu.

 

Dennehy si pro libreto vybral děsivé téma hladomoru v Irsku roku 1840. Slova čerpal z autentických popisů tragédie v knize Annals Of The Famine In Ireland (1851) americké spisovatelky, filantropky a humanitární pracovnice své doby Asenath Nicholson. Pro mužskou roli si rovnou vybral Iarlu a coby ansámbl respektované americké interprety soudobé hudby Alarm Will Sound. Iarlovou pěveckou partnerkou, představitelkou Asenath Nicholson, je sopranistka Katherine Manley. Ta, kterou už skladatel obsadil do trýznivých operních meditací o sebevraždě The Last Hotel (2015), brilantní interpretka jak soudobých autorů, mj. Johna Adamse, tak hudby barokní nebo třeba Händela.

 

Sopranistka exceluje, nicméně na místě není ani Iarlovo hrané sebepodceňování. Roli dostal nikoliv kvůli práci s lopatou, ale protože dokáže dokonale propojit tradici irského zpěvu sean nós s arzenálem soudobé hudby. Nejde ani o první spolupráci Dennehyho a Ó Lionáirda. Skladatel s láskou k mikrotónovým intervalům, které ostatně slyšíme i v „trylcích“ sean nós, už napsal pro zpěváka kompozici pro hlas a komorní orchestr Grá agus Bás (2007).

 

Geniálně hrají i Alarm Will Sound. Stačí si poslechnout pár detailů z úvodu Dreadful Winter, kdy na ploše vteřin plynule přejdou z lahodné melodie do chvilky náladotvorné, dramatické disonance a zpět, zcela přirozeně a hladce. Především však Dennehy nabídl svoje možná nejpůsobivější dílo. Sugestivní i tím, že téma nepřepíná. Dramatickými pasážemi šetří a vyvažuje je klidným, důstojným smutkem repetitivních motivů, a tím hudba ještě hlouběji dojímá.

Nonesuch, 2019, 45:46

 

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *