Třetí titul DrumWave, projektu bubeníka Martina Vajgla, by mohl zaujmout i posluchače, pro které představovalo původní koncertní seskupení DrumWave a jeho záznam na DVD (2009) „až příliš“ bubenickou extravaganci a sólové album 2nd Wave For Sophisticated Junkies (2011) „až příliš“ ukázku zajímavých zvuků, hráčských technik a toho, že protagonista umí slušně obsluhovat i další hudební nástroje. Deska Disgraffiti je totiž mnohem nápaditější, propracovanější i sevřenější. Díky spolupráci s fenomenálním violoncellistou Jiřím Bártou a vokalistkou i autorkou textů Alžbětou Šáchovou navíc i zvukově a názorově pestřejší. Přitom souvislosti s kapelami a interprety, se kterými Martin Vajgl bubnuje či bubnoval (Vltava, Luboš Pospíšil, Wanastowi Vjecy, Čechomor -123min, Olympic), byste hledali marně.
První, co zaujme, je sugestivní využívání repetitivních motivů. Nejen v hudbě, ale i textech, to když se opakují a prolínají smyčky s autorskou recitací básní Alžběty Šáchové. Muzika samotná přirozeně přelétá nad žánrovými hranicemi. Někdy s přesahy do jazzového hraní, jindy do soudobé „vážné“ hudby. Čímž není myšlen pouze příspěvek Jiřího Bárty, který už mockrát dokázal, jak snadno umí přepínat z interpretace klasiky třeba do undergroundu a zpět. Na Disgraffiti často hraje na cello pizzicato a jazzově synkopuje. Nahrávka pochopitelně zapadne i do široké škatulky alternativa: třeba ve významu alternativy k běžné písňové formě. Nebo k představě o bubenických deskách: hráčská virtuozita, kterou Vajgl prezentuje ve svých školách hry a instruktážních příručkách, tu neční v prvním plánu, ale slouží kompozici.
Jistě, pár momentů může vyznít trochu hluše. Třeba track Sedmý experiment, který evokuje spíše dávno přebrané postupy elektronické taneční hudby. Převažuje ovšem dobrý dojem z nosných motivů. Z funkční kombinace akustických nástrojů, elektroniky a samplů. Z dobarvení kompozic saxofonem Jana Rýznara či trubkou Pavla Filípka, kteří se základním triem DrumWave hostují. Jako skladatel a aranžér se Martin Vajgl dostal zatím nejdál.
100promotion, 2014, 39:42