ELVIS COSTELLO & THE IMPOSTERS: Look Now

Nikdy dříve si Elvis Costello nedal s albem tak na čas jako s tím třicátým v pořadí. Od odbočky k R&B a spolupráci s kapelou The Roots na desce Wise Up Ghost uteklo pět let. Písničkář nahrávku s trochou pomoci latin popového koproducenta Sebastiana Kryse (Gloria Estefan, Ricky Martin, Shakira) patřičně vyšperkoval a posunul k aranžérsky bohatému „téměř“ tradičnímu popu. Obnovil dokonce spolupráci se skladatelem Burtem Bacharachem, autorem řady evergeenů 50. a 60. let, se kterým přede dvěma dekádami vydal titul Painted From Memory. Bacharach se tentokrát spolupodepsal pod tři písně a sedl i za piano. A samozřejmě, Costello vše zvládl s dobrým vkusem sobě vlastním. Včetně sladkých smyčcových koloratur.

 

Onen tradiční pop (míněna je nikoliv formativní éra meziválečná, ale spíše poválečná podoba přesahující do 60. let, na kterou navázal tzv. Brill building pop, pojmenovaný podle newyorského „pracoviště“ profesionálních autorů a vstřebávající i rock’n’rollové inspirace) tu kupodivu nepředstavuje synonymum pro pusté retro. Označuje spíš přístup ke struktuře písní, dramatickou práci s nosnou melodií a orchestrací. Z retro nálad vždy včas posluchače vytrhne méně obvyklý prvek, třeba vpád ostřejší zkreslené kytary do „kudrlinek“ v písni Under Lime. Spíš se hodí škatulka „současná autorská představa o tradičním popu“. Což zase nevylučuje, že kdyby si kteroukoliv z písní vybrala do repertoáru Barbra Streisand nebo v muzikantském nebi Frank Sinatra, bude to fungovat.

Také druhá autorská spolupráce odkazuje k popové klasice. Skladbu Burnt Sugar Is So Bitter složil Costello s legendární písničkářkou a hitmakerkou Carole King. „Což byl projekt na dvacet let, kdy jsme se potkávali při konzumaci suši na Manhattanu, až jsme tu věc nakonec napsali,“ žertuje Costello.

 

Nic pro ctitele novovlnných začátků Elvise Costella, natož pro alternativce? Možná. Jenže natolik inteligentní a podařená deska, že by byla škoda opominout ji.

 

Concord, 2018, 62:22

 

 

 

Přidat komentář