Enrico Rava: Edizione Speciale

ECM, 2021, 64:24

 

Enrico Rava (1939) patří do „stáje“ ECM od roku 1975 a novinka Edizione Speciale je koncertním záznamem z antverpského festivalu Jazz Middelheim, na němž Ravovo sexteto italských osobností zahrálo v srpnu 2019. To se postupně formovalo od počátku uplynulé dekády, setkáváme se v něm opět s pianistou Giovannim Guidim, kontrabasistou Gabrielem Evangelistou, k nimž se časem přidali kytarista Francesco Diodati, bubeník Enrico Morello a tenorsaxofonista Francesco Bearzatti, nahrazující trombonistu Petrellu. Ze šesti titulů se Rava autorsky podílí na pěti. Hitový, zpěvně chytlavý a expresivní Wild Dance je na albu uveden s kolektivním autorstvím, na stejnojmenném albu (2015) je coby autor uveden pouze Rava; zvláštní echovanou „chrchlavostí“ rozehraje v mimořádné pasáži své sólo Diodati, nad níž zářivě prolétává zvuk trubky. O hudbě skupiny a stylu improvizací všech prakticky skvěle poučí už úvodní skladba Infant: zpěvnost trubky se prolíná s hřmotnými vpády akordů kytary, zběsilý let Guidiho prstů po klaviatuře vede dialog s kytarou, která si vytepává sóla v „klavíristickém“ stylu, stále se pohybujeme na pomezí hard bopu a free jazzu, ke konci přispěje sólem také tenorsaxofon, motivy všeho mají silný melodický náboj. Lítostivý šanson z repertoáru Michela Legranda (rovněž spoluautora), Once Upon A Summertime neboli La valse des lilas – Valčík šeříků, Rava očistil od sentimentu a původní hudební téma výrazně oživil vlastním Theme for Jessica Tatum. The Fearless Five je „free dixielandem“ nad Morellovou rytmikou jak u obřadu v rovníkové Africe. Taneční Le Solite Cose uvádí dueto trubky a tenorsaxofonu, téma Rava opět propojil se svou starší skladbou Diva – skladba má iberoamerický kolorit. Velký hit Kubánce Osvalda Farrése (1903–85, emigrace do USA 1962) Quizás, Quizás, Quizás (1947), který ze swingařů pěli také Nat King Cole či Doris Day, pěkně po karibsku sršící energií k radosti auditoria, je tečkou za úžasným koncertem.

Přidat komentář