Frank Grantkowski / Sebi Tramontana: Live at Španski Borci; Frank Gratkowski / Simon Nabatov: Mirthful Myths

S italským trombonistou Sebim Tramontanou spolupracuje německý saxofonista a klarinetista Frank Gratkowski  (návštěvníkům Alternativy známý z loňského vystoupení s Achimem Kaufmannem a Wilbertem De Joode) už bezmála dvacet let, jejich společnou diskografii však tvořilo zatím de facto jen Tramontanou samotným vydané CDr 15 Instant Songs.
Tento dluh v roce 2016 alespoň částečně napravilo vydání dvou koncertů ze slovinské metropole Lublaně z listopadu 2015 a února 2016 pod názvem Live at Španski Borci, které shodou okolností obsahuje také patnáct povětšinou kratších kousků. Frank jejich společné hudební konverzace nazývá instantními písněmi, které vždy vyprávějí drobné příběhy. Jejich charakteru napovídají povětšinou už samotné názvy. Stojí tu tak vedle sebe záhadně kosmologická Time and Space, skotačivě hopkavá lidová vyprávěnka Dancer, rurálně posmutnělá Singer, akční You’re Tough, drobnokresebná Series of Dramatic Events, kde jde spíše o niterná dramata či zpočátku maximálně ztišená a ke konci divoce blouznivá Daydream. Vpravdě rozjuchaná je pak Enthusiasm a naopak souvztažně emocionálně vypjatá Empathy. Všem je ovšem společná nesmírně bohatá zvuková barevnost, převážně spodní tóny s občasnými „trylky“ i šepotavými zámlky. A především je tu znát jasné soucítění non plus ultra.
Druhý živák nazvaný Mirthful Myths je záznamem z věhlasného kolínského klubu LOFT z května 2015 a Gratkowskému je tu parťákem další ještě delší souputník, původem ruský pianista Simon Nabatov, s nímž vydal na Leo Records již například alba Celebrations (2007 s kontrabasistou Dieterem Manderscheidem a trumpetistou Herbem Robertsonem), Deployment (2010 s elektronikem Marcusem Schmicklerem) a Leo Records 35th Anniversary Moscow (2015 se saxofonistou Alexeyem Kruglovem a Olegem Yudanovem) a Frank působil i v Simonově kvartetu a oktetu. Na Veselých mýtech však mnohem lépe vynikne jejich vzájemná juxtapozice. Sázejí tu na mnohem delší útvary. Hned úvodní Three Tamed Furies trvá dvaadvacet a půl minuty a oba muzikanti tu skutečně předvádějí jakési „ochočování fúrií“ či potlačování zběsilosti a vzteku obecně, jako by krotili bezuzdná témata v samých počátcích a odbíhali někam jinam. Nejulítlejším kusem je pak téměř jedenáctiminutový Eirene All Around, v němž Nabatov „týrá“ struny svého nástroje a Gratkowski tu k tomu patřičně úpí a lká. Krásně se prolínají v rozdivočelém Pan’s Wanderlust, kde se ovšem také občas mihotavě zastaví na místě. Závěrečná drobnost At The Beginning je pak skutečně jakoby návratem k začátkům do zklidnění někdejší „klasické formy“. Zkrátka a dobře oba protagonisté a jejich dialogy jsou zde poťouchlé i nostalgizující, ponorné i těkavé, lyrické i hrubozrnné.

Leo Records, 2016, 62:09; Leo Records, 2017, 66:09

Přidat komentář