Fred Frith: Jen hledám příhodnou židli

Původem britský skladatel a multiinstrumentalista (především však kytarista) Fred Frith se u nás poprvé představil v roce 1979 na Pražských jazzových dnech pod hlavičkou Art Bears (ovšem ještě v obsazení s dalšími členy právě rozpadlých Henry Cow) i v improvizačním duu s bubeníkem Chrisem Cutlerem. To výrazně ovlivnilo řadu hudebníků i posluchačů. Ještě za totáče se tu pak objevil na oficiálních i utajených koncertech například s Tomem Corou v duu Skeleton Crew, které třeba v Praze hrálo v sídlištní pionýrské klubovně. Zatím naposledy tu hrál v říjnu 2007 v rámci filmového festivalu MOFFOM, kde mu byla předána cena za celoživotní přínos filmové hudbě. Tehdy vystoupil sólově a také s klarinetistkou Beth Custer a bubeníkem Pavlem Fajtem (ten se s Ivou Bittovou objevuje také ve filmu Step Across the Border, mapujícím Frithovo hudební i skutečné cestování). Teď se konečně vrací 16. března do klubu Punctum se svým triem, kde mu sekundují basista Jason Hoopes a bubeník Jordan Glenn.

 

V říjnu 2020 jsme se v Praze těšili na akci Cut Up the Border, tedy tvé živé hraní k nově sestříhanému nepoužitému materiálu z filmu Step Across the Border. To bylo nakonec kvůli pandemické situaci zrušeno a ani náhradní termín se nekonal. Kolikrát se to vlastně hrálo naživo? A vybavují se ti při hraní nějaké vzpomínky nebo čistě reaguješ na zvuky a obrazy?
To není film! To je čistě zvuková záležitost. Ten projekt vznikl při zkoumání mnoha hodin audio materiálu z filmu. Potom to režisér Nicolas Humbert a zvukař Marc Parisotto zrekonstruovali do takového filmu pro uši. Pak mě přizvali do studia, abych interaktivně reagoval na to, co vytvořili. A PAK vzali veškerý ten materiál a udělali z toho desku. Živé vystoupení spočívalo v tom, že Nicolas a Marc improvizovali s veškerým materiálem a já jsem improvizoval na to, co jsem slyšel, takže to není totéž, co na albu, ale důvěrně se to tomu blíží. Vystoupili jsme s tím jenom jednou ve Štrasburku.

Bude nějaká šance to ještě zažít?
To by bylo hezké, ale v současné době je všechno tak nějak pozastaveno, víš jak…

Pořád si vybavuji atmosféru filmu Step Acroos the Border. Jak ti připadá, že se věci od té doby změnily?
Když se dívám zpět, tak to byl takový nevinnější čas. Hudební „průmysl“ se kompletně proměnil a základní normy šíření hudby, jak byly tehdy chápány, úplně zmizely. Piráti převzali veškeré prostředky distribuce a vydělávají jmění, zatímco hudebníci musí žebrat o zbytky. Ale možná, že je to zrcadlo všeho ostatního. Gangsterskému kapitalismu se daří, kam se podíváš.

Původem britský skladatel a multiinstrumentalista (především . . .

Tento článek je dostupný předplatitelům UNI magazínu

Přidat komentář