HEALING UNIT: Repeat Please!

Francouzská kapela Healing Unit se odkazuje ve své tvorbě na dědictví amerického moderního jazzu, bluesové cítění i jihoafrické fanfáry, a do jisté míry to vše posouvá místy do evropské podoby jazzu ovlivněného klasikou. I na svém třetím albu se signifikantní názvem Repeat Please! nahraném živě ve studiu s publikem se hlásí ke svým vzorům a nabízí tu ozvěny melodií Archieho Sheppa, Erica Dolphyho, Cecila Taylora a Art Ensemble of Chicago.

 

Již dvouminutový overturní Opening celkem jasně naznačuje, o co tu půjde. Už tady to chvilkami až tradičně swinguje, ale něco je jinak. To rozvíjí titulní skladba, v níž barvu určuje vibrafon, který obsluhuje šéf souboru a autor celé svity Paul Wackernier. Ten pak v následujícím jasně dedikovaném Blues for AEC přechází na piano, jež určuje základní stavbu se všemi jejími výkruty. Expresivní sólo si zde vystřihne saxofonista Arnaud Sacase a prostor pro rozjímání hned následně dostane kontrabasista Marco Quaresimin. Čtvrtou část Deep Night, Clear Fire otevírá svou poklidnou exhibicí bubeník Benoist Raffin a pak se to plíživě rozvíjí do avantgardně strukturované kompozice s nejasnými konturami ale specifickým napětím a nádherně vzdušnou trubkou Xaviera Bornense, aby se vše v závěru rozjasnilo a připravilo půdu na následující romanticky laděný kus Decision. Skutečně tradičně (a právě tady by se daly hledat ty africké ohlasy) pak zní začátek Full Moon Fanfare, kde ovšem posléze dostává prostor dynamicky divoké Wackernierovo piano a v závěru dojde opět k patřičnému rozklížení. Klíčovou částí je pak Too New or not Too New, jejíž název napovídá, že půjde o určité shrnutí. Najdeme zde tudíž nejrůznější zvraty, krásný dialog trubky a saxofonu, souznělé pasáže i jednotlivé výštěky. To vše v dokonalé rovnováze, která je vlastně charakteristická pro celé album. Pak už jen vyklidněné Outro a zasloužený potlesk. Přídavkem je Sacaseho Le Chanson dʼAlbert, který bych šacoval na poctu Aylerovi, každopádně však opět odkaz na průkopnický moderní jazz.

 

 

 

LFDS Records, 2018, 46:04

 

 

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *