HIROMI: Spectrum

Po sérii triových alb a rovnou dekádu od předchozí nahrávky pro sólové piano Place To Be (2009) se Hiromi znovu rozhodla zaznamenat klavírní recitál. A prohlásila zdánlivou samozřejmost: „Když dělám desku pro sólové piano, hlavní rozdíl tkví v tom, že je to jenom piano a já. Musím být zároveň bubeníkem i basistou, multiinstrumentalistou používajícím jen ten klavír.“ Proč zdánlivou? Hiromi opravdu hraje jaksi komplexně. Pianová alba bývají prostě pianová, ať už meditativně nebo třeba expresivně, a těží právě z průzračnosti jednoho nástroje. I Hiromi to občas akceptuje, Whiteout je takovým přehledným meditativním kouskem. Většinou však supluje dojem většího aranžmá. Třeba když Yellow Wurlitzer Blues hraje „samostatně“ nad hybnou basovou figurou, nebo když v úvodní Kaleidoscope vytváří melodické nadstavby nad minimalistickým rozvojem. Což působí dojmem, jako kdyby k protihlasům měla k dispozici dalšího muzikanta, nebo si nahrávala více vrstev pomocí playbacku. Přitom slyšíme jen poctivou (dvou)ruční práci. Hiromi si umí rozdělit mozek na poloviny a interpretovat skladbu z různých úhlů. V titulní Spectrum člověka napadne, jak to dělá, když tu „pracuje“ basová linka, zahuštěný harmonický doprovod a nad tím vším zní sólovový part. Tři ruce, he?

 

Také koncepce desky působí zdánlivě otřepaně. „Za koncept jsem zvolila ‚barvu‘ a idea skladby Spectrum je následující: Různé barvy se propojují a expandují, stejně jako noty. Už můj první učitel mě učil pochopit nástroj prostřednictvím barev.“ No jo, ale když ony barvy opravdu lze při poslechu vidět.

 

Album je autorské, až na dvě výjimky. Blackbird, kde Hiromi vyjde z evergreenu Beatles relativně barově-konvenčně, ale pak chudáka kosáka pošle kamsi do stratosféry. A třiadvacetiminutové uchopení Rhapsody In Blue, kterou si Hiromi výstižně přejmenovala na Rhapsody In Various Shades Of Blue. Bez obligátního orchestru, jen s klavírem, vytáhla z Gershwinovy kompozice takové – no ano, spektrum barev, že se snad autor musí v hrobě radovat.

 

Telarc, 2019, 73:21

 

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *