HM: Nevadí

Hned při prvním poslechu alba Nevadí vás možná ťukne, o jaký jde v rámci diskografie Hm… já nevím, snad se tomu dá říct posun… Což není jen tím, že od vydání předchozí desky Lovu zdar (2013) uplynula dlouhá doba, lidé se mění a v lepším případě i zrají. A už vůbec ne tím, že by na starších titulech bylo něco nezralého nebo nevyvinutého a Hm nějaký „posun“ potřebovali. Jde spíše o dojem nové, přiznané a zatraceně důvěryhodné intimity.

 

Ne, že by už dříve Hm nezpívali i vlastní dobré texty. Ale když převážně zhudebňovali poezii, posluchač ocenil přesvědčivé spojení veršů s nápěvem. Jenže nyní, když autorské texty převládají, najednou primárně vnímá (tedy myslím, že vnímá, protože podle sebe soudím tebe) osobní rovinu, na které se s muzikanty potkává. Navíc se tu šťastně a umně kombinuje humor s melancholií bez patosu, nadsázka a nepřikrášlená realita. Původní texty, které většinou napsal Marek Doubrava, ale jedním přispěl i služebně nejmladší Jaroslav Noga, jsou neúprosně dospěle pravdivé a zároveň dětsky hravé. Hrají si tu ovšem děti děsivě vědomé si oné kunderovské nesnesitelné lehkosti bytí. Aspoň jeden příklad: „Láska je fajn, jen se pak nechce pracovat / práce je fajn, jenom pak není tolik času na děti / děti jsou fajn, jenom pak není čas na… (Přijdeš domů). Máte pocit, jako kdybyste seděli u někoho důvěrně známého doma a pozorovali… nebo u sebe doma a pozorovali? Safra.

 

Silný dojem z textů ovšem nepřehluší muziku. Většinou pár-akordové zpěvné kusy jsou aranžérsky vyšperkovány málem ad absurdum. Málem, protože výsledek nezní samoúčelně, ale prostě krásně, ať už se o nadstavbu stará proplétání dechových nástrojů Filipa Nebřenského, housle Viktora Ekrta, vibrafon Jaroslava Nogy nebo vícehlasy čtyřjediného Hm. Tedy krom momentů, které naopak krásně znít nemají, slyš brilantně vystavěnou, řízenou kakofonii v Nogově skladbě Aplikovaná proměnlivost. Z kompozic je cítit klasická skladatelská erudice Marka Doubravy (a spol.), aplikovaná na zdánlivou odrhovačku. Odzbrojující kombinace.

 

Polí5, 2019, 45:17

 

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *