Anne Briggs

Velice mladá a velice divoká. Tak popisují pamětníci zpěvačku, v jejímž acappellovém podání zázračně ožívaly staleté anglické, skotské a irské balady. Anne brzy osiřela: matka irského původu jí zemřela na tuberkulózu, otec, Angličan z hrabství Nottingham, anne_brigsse vrátil z druhé světové války s těžkými zraněními. Anne vychovávala akurátní teta Hilda, a tak není divu, že se svobodomyslná neteř snažila být doma co nejméně. Někdy kolem roku 1960 odjela na kole do Edinburghu, kde potkala muzikanta Archieho Fishera, vystupujícího pravidelně v klubu Howff. O tři roky později si Fisher otevřel vlastní klub Crown Bar, kde se mimo jiné dalo dohromady trio The Incredible String Band. Dalším z častých účinkujících v Crown Baru byl Bert Jansch, pozdější spoluzakladatel kultovní skupiny Pentangle. Přes Archieho se Bert seznámil s Anne; zjistil, že tato charismatická bytost přistupuje k lidovým písním nekonvenčním způsobem („jako jazzman“), a objevil i její vlastní, magické texty. Právě ona ho naučila písničku Blackwaterside o dívce, které mládenec slíbil manželství, jen aby s ní mohl mít sex. Jansch skladbu natočil na své třetí LP Jack Orion z roku 1966. Jeho kamarád Al Stewart ji trochu nepřesně zabrnkal vyhledávanému sidemanovi Jimmymu Pageovi, a vzápětí nato se melodie pod názvem Black Mountain Side objevila na první desce Pageovy nové rockové kapely Led Zeppelin. Jansch se s „Led Zep“ soudil, vše ale ztroskotalo na faktu, že jde o tradicionál. Ostatně, i Anne se Blackwaterside (či Blackwater Side) naučila od věhlasného folkloristy A. L. Lloyda, stojícího u vzniku kočovného spolku Centre 42, k němuž se zpěvačka v roce 1962 přidala.
Šlo o to, dostat vlnu folkového revivalu za hranice Londýna a sbírat nové talenty. Do akce se zapojili dramatik Arnold Wesker, autor průkopnického rozhlasového pořadu Radio Ballads Charles Parker a folkový zpěvák Ewan MacColl. Anne se stala členkou Centre 42 poté, co ji MacColl v Nottinghamu slyšel zpívat lidovky Let No Man Steal Your Thyme a She Moves Through The Fair. Zakrátko dostala šanci obě natočit (Edinburgh Folk Festival, Vol. 1 & 2). Další dvě písně, tentokrát dělnické, nazpívala na desku The Iron Muse (1963). Do roka jí u Topic Records vydali EP The Hazards Of Love se čtyřmi lidovými baladami. Anne se uchytila v londýnských klubech Troubadour a The Scots Hoose, s Bertem Janschem tvořila dobře vyvážené folkbluesové duo. Jenže pak si začala s jedním skotským chlápkem, co měl ve zvyku svoje dámy mlátit, a nebýt skotského básníka Hamishe Hendersona, který ji navrtal do nového projektu, kdo ví, jak by to s ní dopadlo. Tím projektem bylo album erotických lidových písní The Bird In The Bush, na němž Anne zpívá s A. L. Lloydem za doprovodu houslí a irské heligonky zvané concertina.
Během následného turné po Britských ostrovech se Anne díky kolegům ze skupiny Dubliners seznámila s Irčanem Johnnym Moynihanem, a s ním potom prožila své nejdivočejší období. Hráli po hospodách, přespávali na zemi v kdejaké díře, cestovali na koňském povozu. Historky z té doby patří k modernímu folkloru a většinou nejsou publikovatelné. Pilo se a milovalo – podle jedné verze se Anne mezi lety 1963 a 1965 ukázala včas a při smyslech jen asi na pěti koncertech. V roce 1966 založil Moynihan trio Sweeney’s Men, s nímž všestranná hudebnice jamovala (překvapivě) na buzuki. Po roce 1968 se dostala do hledáčku impresária Jo Lustiga, jenž už měl pod palcem Pentangle a nyní byl ochoten zkusit to s jinou neřízenou střelou. Výsledkem bylo album Anne Briggs z roku 1971, až na dva originály plné stařičkých lidovek. Interpretka zde uplatnila znalost tradičního irského zpívání bez doprovodných nástrojů („sean-nós“). Ještě ten rok vyšla i druhá deska The Time Has Come, zaměřená na autorské písně, z nichž asi nejzajímavější je ta o „sandmanovi“, který sype lidem ve spánku do očí kouzelný písek. Anne se tu projevila jako schopná kytaristka, ale s pěveckým projevem byla hrubě nespokojená. Došlo to tak daleko, že začátkem roku 1973 stopnula vydání svého třetího LP Sing A Song For You (vyšlo až v roce 1997). Firmě CBS to bylo celkem jedno; předchozí elpíčko se stejně prodávalo pod psa. Ještě než dovršila třicítku, stála Anne před rozhodnutím, zda a jak pokračovat v kariéře. Rozhodla se… nepokračovat. Dala se k ochráncům přírody, odebrala se (podruhé těhotná) na souostroví Hebridy a živila se jako prodavačka na trhu. Na dlouhá desetiletí se po ní slehla zem. Teprve když její mentor A. L. Lloyd v roce 1990 zemřel, vylezla z ulity a zúčastnila se koncertu na jeho počest. Do studia se však už nevrátila, i když měla nabídky od mnoha slavných jmen. Dál žije v ústraní.

SANDMAN’S SONG

anne_brigs_1Hello there sandman
Won’t you come in sit yourself down?
Hey hey there sandman
I know you’ve been working downtown
I don’t mind you keeping me waiting
Won’t be long before the dawn is breaking
C’mon sandman it’s very quiet
C’mon sandman you stay the night
We’ll wake up in the broad daylight

I dreamed I was walkin’ I went steppin’ beside the sea
When suddenly a stranger he came following after me
He caught me up he says help me if you can
For I work on the beach I’m the punch and judy man
Every night when ‘fore I go home
I realize I’m not alone
There’s voices in the sea colored lights in the foam

anne_brigs_3We walked together and I formulated a plan
And I said just wait there
I fetched the family photograph man
Told him the words the puppeteer had said
And he answered he thought it the boat of the dead
So we waited til the dark
We saw a silver moonlit arc
Beneath it sailed a shining bark

Out on the tideline, strange singing voices we heard
So like some color, or the flight of a golden bird
Fine rainfall drifted from the sky
And the golden bark with her cargo sailed by
We waited on the land, we were dancing hand in hand
Wheeling across the shining sand

Hello there sandman…

anne_brigs_4PRO PÍSEČNÉHO MUŽE

Ahoj, písečný muži,
nechceš jít dál a na chvíli se posadit?
Hej ty, vím, žes měl
plno práce v centru.
Nevadí, já na tebe čekala.
Brzy bude svítat,
no tak, písečný muži, nikde nikdo,
zůstaň po zbytek noci,
probudíme se spolu do bílého dne.

Zdálo se mi, že jsem se procházela u moře,
když vtom mě dohonil cizí člověk
a povídá: „Pomozte mi, jestli můžete!“
Mám tady na pláži maňáskové divadélko
a každý večer, když se sbalím a jdu domů,
mám pocit, že nejsem sám.
Slyším hlasy, vycházejí z té světélkující mořské pěny.

anne_brigs_5Šli jsme a bavili se, a já vymyslela plán.
Povídám: „Počkejte tu!“ A běžela jsem
pro fotografa, co dělá rodinné portréty.
Řekla jsem mu, co mi loutkář vyprávěl.
On na to, že to bude loď mrtvých.
Tak jsme počkali, až se setmí;
spatřili jsme oblouk z měsíčního stříbra,
a pod ním plula zářivá bárka.

Čára přílivu se rozezněla zvláštním zpěvem,
vnímali jsme ho v barvách, jako let zlatého ptáka.
Z nebe se spustil příjemný déšť,
zlatá bárka odplouvala se svým nákladem
a my na břehu tančili ruku v ruce,
vířili zářící písek.

Ahoj, písečný muži…

Vl. jm. Anne Patricia Briggs. Nar. 29. 9. 1944, Toton, hrabství Nottingham, Anglie. Důležitá alba: Anne Briggs (Topic 1971), The Time Has Come (CBS 1971), Sing A Song For You (Fledg’ling Records 1997). Písně, které stojí za to: She Moves Through The Fair, Blackwater Side, Sandman’s Song, The Time Has Come, Wishing Well.

Přidat komentář