IGGY POP: Free

Člověk se nemůže ubránit myšlence na Davida Bowieho, Iggyho obdivovatele a kdysi souputníka. Ti dva si od sebe často půjčovali. Inspirace jako kdyby šla za hrob. Jako si Bowie nechal natočit muziku pro poslední album Blackstar od party kolem Donnyho McCaslina, tak Iggy Pop nyní nahrál desku s trumpetistou Leronem Thomasem (též Jason Moran, Marcus Strickland). Samozřejmě nejde o žádné záměrné navázání, prvoplánové odkoukání, natož kopírku.

 

Navíc Bowie i Pop se s jazzmeny potkávali dlouhodobě. Iggy třeba s Medeski Martin And Wood na Avenue B (1999), nemluvě o muzikantech na Préliminaires (2009) či desce coverů Après (2012). Prostě se to schumelilo díky setkání ve správný čas. Ale stejně, že se spolupráce s Thomasem vůbec udála, je dost symbolické.

 

Iggy vlastně neplánoval cokoliv tvořit. Po turné k titulu Post Pop Depression prohlásil, že se cítí vyčerpaný a chce mít „volno“, být „free“. Odtud název desky. Moc nepsal, na album Free dodal jen pár slůvek v úvodním a závěrečném recitativu a bezvýchodný, depresivní text písně Loves Missing. Jenže slovo dalo slovo a tak nečekaně nahrál „mimořádně pochmurné a kontemplativní album, kde za mě mluví jiní umělci, já jim jen půjčil hlas“.

 

Leron Thomas ovšem mluví za Iggyho stylově. Sarkastický song James Bond i kusy jako Dirty Sanchez by v trošku jiném aranžmá klidně zapadly i do Popova repertoáru se Stooges. Další zase navazují na Iggyho inspirace jazzovými láskami na Préliminaires. Zpestřením jsou pak dva působivé melodramatické kusy. Konkrétně Iggyho recitace slavné básně Dylana Thomase Do Not Go Gentle Into That Good Night, ke které složila hudbu experimentující kytaristka Sarah Lipstate alias Noveller. A hlavně procítěné podání textu Lou Reeda We Are The People. Reed napsal tuhle báseň v próze už v roce 1970 (poprvé vyšla až loni, posmrtně), působí ovšem mrazivě nadčasově: „Jsme lidé bez tradic. Nevíme, jak umřít mírumilovně a s lehkostí… známe jen lži a zoufalství.“

 

Iggymu se vyplatilo neplánovat. Vznikl snímek naprosto přesvědčivý.

 

 

 

Loma Vista/Caroline, 2019, 33:43

 

 

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *