J MASCIS: Elastic Days

Že je princiál spolku Dinosaur Jr. vlastně cíťa a melodik, bylo jasné dávno dřív, než vydal desku Martin + Me (1996), na které ve folkařsky polopatické podobě obnažil kostry svých noiseových písní. Sólová volná trilogie z desátých let Several Shades Of Why (2011), Tied To A Star (2014) a Elastic Days (2018) jen potvrzuje, jak dobře se J dokáže vyjadřovat i v průzračných, akustickou kytarou nesených aranžmá. Poslední album ovšem poskočilo v oné zvukové konkrétnosti ještě o stupínek výš. Díky zpěvu, intonačně i výrazově čistšímu, než bývalo u J zvykem. Až to vyprovokovalo sérii otázek, zda nevyhledal služby hlasového pedagoga.

 

„To sice ano, pěvecké lekce jsem začal navštěvovat poté, co mi po turné obnovených Dinos začaly haprovat hlasivky. Jenže přesnější vedení hlasu má jiný důvod,“ odpověděl Mascis v tiskové zprávě. „Mohou za to bicí. Koupil jsem si novou bicí soupravu. A tak mě to chytlo, že jsem nahrál na album pod základní akustickou kytaru víc bicích, než jsem měl původně v úmyslu.“ S „rytmickým přemýšlením“ se pak zpřesnilo i frázování zpěvu, s tišším zvukem přitom zůstalo soustředění na intonaci.

 

Většinu alba si natočil Mascis sám, podobně jako na předchozím titulu hostovalo jen epizodně pár přátel. Folkrockový základ přitom opět dobarvují charakteristické vyhrávky a sóla hutně přebuzené elektrické kytary, neodmyslitelný prvek Mascisovy estetiky. Důležitější než sound jsou samozřejmě písně. S nezaměnitelným melodickým rukopisem, dráždivě oscilující mezi zdánlivou lenivostí a napětím. Mascisovy texty zůstávají náznakově náladotvorné, ale občas z nich vykoukne zcela konkrétní prohlášení. „Najít tě bylo snadné / ale najít sám sebe, to je fuška,“ zpívá v See You At The Movies. Na psychické rovině J možná pořád pátrá po identitě. Jak by ne, kdo z nás dokázal naplnit antické gnóthi seauton. Ale muzikantsky se našel dávno, ať už v roli hlučné nebo tiché. Neztratil se ani v labyrintu Elastických dní, se kterými nemohou mít problém ani fanoušci jeho dinosauří inkarnace.

 

Sub Pop, 2018, 41:33

 

 

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *