John Cale změnil způsob psaní

John Cale vystoupil letos v Praze v rámci turné k nové desce Shifty Advetu­res in Nookie Wood, která vyšla loni po sedmiletém mlčení. Před koncer­tem poskytl koncem ledna rozhovor, ve kterém uvedl, že změnil styl, jakým píše. Nyní vychází z groove.

john_caleShifty Adventures In Nookie Wood vyšlo po sedmileté pauze. Bylo těž­ké skládat po takové době?
Prostě jsem začal a skládal do té chvíle, než jsem měl pocit, že mám dost písní, abych si z nich mohl vy­brat. Potřebujete mít asi tak třicet písní, které jsou skoro hotové, abys­te si z nich mohl vybrat. Zvolené pak dotáhnete. A když je máte hotové, začnete přemýšlet, co vám ještě chy­bí. Máte nějakých šestnáct sedmnáct písní, které jsou připraveny na smí­chání. Musíte se na ně podívat jako na celek, abyste zjistil, co vám chybí k tomu, aby album bylo takové, jaké by mělo být. Tak se na album dosta­la píseň s Danger Mousem (produ­cent, vlastním jménem Brian Burton – pozn. aut.) I Wanna Talk 2 You. Měl jsem všechny písně hotové, ale chtěl jsem a zkoušel jsem všemi možnými způsoby složit něco, co by mělo fee­ling Motownu. Vzpomněl jsem si na skladbu s Brianem, kterou jsem ne­dokončil. Udělali jsme pár základů. Byl to typ skladby, kterou jsem ne­měl ve svém archivu, měla detroit­ský feeling. Zavolal jsem mu, jest­li ji mohu dokončit. On mi poslal stopy, já se vrátil do studia a dodě­lal jsem mix.
Jak se vám spolupracovalo s Dan­ger Mousem, který se věnuje odliš­nému stylu?
Šlo to velmi snadno, bylo to skoro jako odpočinek. Na desce však jsou i skladby, které nevznikaly v takové pohodě, což je případ Vampire Café, kde je rytmus skoro rozsypaný. Vy­tvořil jsem ho pomocí automatic­kého bubeníka, který to umožňuje. Mám rád líný backbeat, kdy je virbl pozadu. Je to velmi sexy. Šlo mi o to vytvořit něco, čemu se výsledek nakonec docela podobá. Rytmus, jaký je na hiphopových deskách od Cocaine, špinavý zvuk, hodně vláč­ný. Vytvořil jsem ho docela roztře­sený, nepravidelný. I když má něja­kou základní časovou osu, zní jako by se rozpadal. To, co jsem vytvo­řil s digitálními bubny, jsem dal bu­beníkovi, aby to nahrál, což dělám vždy, obaluje to kosti masem, s tím, že můj rytmus podpoří. Legrační ale bylo, že on se pokusil rytmus narov­nat místo toho, aby udělal rytmus uvolněný. Snažil se vytvořit defini­tivní beat, takže jsem mu řekl – to nedělej, hraj s tím, co tam je, tak je to zajímavější. Pár bubeníků tohle dokáže. Ale jinak mám rád bicí au­tomaty. Umožňují vytvořit skutečně líné uvolněné rytmy. Doufám, že ješ­tě takové udělám.
Vypadá to, že se mění způsob, kte­rým skládáte.
Ano, protože už neberu do ru­kou kytaru ani si nesedám k pianu,
Shifty Adventures In Nookie Wood vyšlo po sedmileté pauze. Bylo těž­ké skládat po takové době?
Prostě jsem začal a skládal do té chvíle, než jsem měl pocit, že mám dost písní, abych si z nich mohl vy­brat. Potřebujete mít asi tak třicet písní, které jsou skoro hotové, abys­te si z nich mohl vybrat. Zvolené pak dotáhnete. A když je máte hotové, začnete přemýšlet, co vám ještě chy­bí. Máte nějakých šestnáct sedmnáct písní, které jsou připraveny na smí­chání. Musíte se na ně podívat jako na celek, abyste zjistil, co vám chybí k tomu, aby album bylo takové, jaké by mělo být. Tak se na album dosta­la píseň s Danger Mousem (produ­cent, vlastním jménem Brian Burton – pozn. aut.) I Wanna Talk 2 You. Měl jsem všechny písně hotové, ale chtěl jsem a zkoušel jsem všemi možnými způsoby složit něco, co by mělo fee­ling Motownu. Vzpomněl jsem si na skladbu s Brianem, kterou jsem ne­dokončil. Udělali jsme pár základů. Byl to typ skladby, kterou jsem ne­měl ve svém archivu, měla detroit­ský feeling. Zavolal jsem mu, jest­li ji mohu dokončit. On mi poslal stopy, já se vrátil do studia a dodě­lal jsem mix.
john_cale2Jak se vám spolupracovalo s Dan­ger Mousem, který se věnuje odliš­nému stylu?
Šlo to velmi snadno, bylo to skoro jako odpočinek. Na desce však jsou i skladby, které nevznikaly v takové pohodě, což je případ Vampire Café, kde je rytmus skoro rozsypaný. Vy­tvořil jsem ho pomocí automatic­kého bubeníka, který to umožňuje. Mám rád líný backbeat, kdy je virbl pozadu. Je to velmi sexy. Šlo mi o to vytvořit něco, čemu se výsledek nakonec docela podobá. Rytmus, jaký je na hiphopových deskách od Cocaine, špinavý zvuk, hodně vláč­ný. Vytvořil jsem ho docela roztře­sený, nepravidelný. I když má něja­kou základní časovou osu, zní jako by se rozpadal. To, co jsem vytvo­řil s digitálními bubny, jsem dal bu­beníkovi, aby to nahrál, což dělám vždy, obaluje to kosti masem, s tím, že můj rytmus podpoří. Legrační ale bylo, že on se pokusil rytmus narov­nat místo toho, aby udělal rytmus uvolněný. Snažil se vytvořit defini­tivní beat, takže jsem mu řekl – to nedělej, hraj s tím, co tam je, tak je to zajímavější. Pár bubeníků tohle dokáže. Ale jinak mám rád bicí au­tomaty. Umožňují vytvořit skutečně líné uvolněné rytmy. Doufám, že ješ­tě takové udělám.
Vypadá to, že se mění způsob, kte­rým skládáte.
Ano, protože už neberu do ru­kou kytaru ani si nesedám k pianu, ale chodím do studia. Odvíjím to od groovu, což je odlišný způsob práce.
Přes odlišný přístup jsem ale měl při poslechu od první chvíle jasný pocit, že to je John Cale.
Jo, vždycky to tak dělám. Taky jsem kvůli tomu na Nookie použil hodně violy. Vytváří prostor a zvlášt­ní texturu. Klíčový je její drone.
Je zvláštní, že jste uplatnil odlišný skladatelský přístup, když jste se v poslední době ponořoval do mi­nulosti. Koncem roku 2011 jste odehrál celé album Paris 1919 a pak další Marble Index od Nico.
Ten koncert se konal před dvěma týdny v New Yorku. Všechny ty mla­dé dámy, které mají vlastní kariéry, si náhle zamilovaly způsob, jakým Nico skládala, a vystihly její zvuk. Bylo to jako velká odměna.
Paris 1919 taky stála za to. Hráli jsme s orchestrem, jenže album trvá jen 35 minut, takže musíte mít dru­hou část koncertu. Kdybychom měli dost materiálu, udělali bychom Noo­kie Wood, ale takto to byly spíše ta­kové Shifty Advetures s orchestrem, bylo to velmi pěkné. Vždycky, když jsme se k tomu vraceli, tak jsme k tomu něco přidávali, básně Dyla­na Thomase, Heddu Gabler. A pokaž­dé, když jsme to hráli, bez ohledu na to, jestli to bylo v Evropě nebo v Aus­trálii, tak jsem zaranžoval další píseň, kterou jsem přidal do druhé půlky.
Co vás lákalo na práci s orchest­rem?
Byla to zábava, protože s námi hráli mladí kluci. Zkouším pracovat s nástroji odlišně, u houslí rád vy­užívám snímače. Hodně houslistů a orchestrů nechce využívat sníma­če, mají výborné nástroje a nenávidí představu, že by na nich měli mít sní­mače, elektrifikovat je. Ale měli jsme mladé hudebníky ze všech možných míst, z Říma, z Malmö, z Barcelony, a ti jsou úplně jiní, klidně amplifiku­jí své nástroje, hrají se snímači, takže se víc přibližují La Montemu Youn­govi než běžná smyčcová kvarteta. To je vždy zajímavé, protože dosta­nete divoké a divné kombinace.
Jak vzpomínáte na svou spolupráci s La Monte Youngem v 60. letech?
Akorát jsem přijel do New Yorku a snažil se etablovat jako sklada­tel vážné hudby, ale i jako hráč, kdy se vše propojí. Asi rok a půl, skoro dva roky jsme pracovali na speciál­ním intonačním systému, který měl La Monte, ale nakonec se to přes­ně v půlce přerušilo, protože přišli Beatles. A v tu chvíli mě napadlo – kam se poděla moje teenagerská léta? Vždyť tahle muzika je skvělá. Proč musí všechno trvat tak dlouho? (La Monte Young psal velmi dlouhé skladby – pozn. aut.). Bylo to velmi vzrušující. Hudba, kterou jsme vytvá­řeli s La Montem, neměla žádné me­lodie, nic tradičního. A když Beatles přišli se svou fenomenální melodič­ností, tak jsem si to užíval a záviděl jsem jim. Tohle mi chybělo. Bylo mi jednadvacet nebo dvaadvacet a chtěl jsem něco zkusit. Ale myslím si, že všechna tato témata týkající se Asie a rocku jsou už dávno pryč.
Ale pořád můžete využívat svých zkušeností z vážné hudby a nekon­čit u klišé tříakordových písní.
Jo, to je pravda.
Řekl jste, že jste napsal dalších dvacet písní, které jste na desce neuplatnil. Plánujete přesto pokra­čovat ve skládání?
Už něco mám. Myslím si, že jsem na tomto albu narýsoval jasnou od­dělující linii. Je na něm vidět něko­lik odlišných nápadů na písně. Moh­ly být mnohem radikálnější.
Takže můžeme očekávat další na­hrávky dříve než za sedm let?
Jo, jo.
Kde jste hledal inspiraci pro texty?
Přišla z mé hlavy.
Třeba Sandman?
To je velmi vágní, nejasná myš­lenka. Vlastně je to létající Holan­ďan, někdo, kdo pluje na oceánu, na teplých mořích, to je spíš stav mysli. Se svým manažerem jsem se o tuto píseň hodně hádal. Měl jsem pocit, že mám písně, které jsou sil­nější než tato, ale na albu má píseň jako je Sandman svou roli kvůli své neurčitosti.
Berete hudbu jako formu vyjádře­ní svého politického nebo sociál­ního postoje?
Vyjadřuji se pouze jako lidská by­tost, ale jasně, že je vždy v písni ně­jaký politický postoj. Tomu se nevy­hnete. I kdyby byl jen takový jako v písni December Rains, která vypráví o tom, jak mi leze na nervy google…

Přidat komentář