John Greaves/Peter Blegvad/Lisa Herman: Kew. Rhone.

greavesBaskytarista John Greaves a kytarista a zpěvák Peter Blegvad se potkali ve fúzi kapel Henry Cow a Slapp Happy. Z různých důvodů však oba muzikanti tuto alianci opustili, nicméně se rozhodli vytvořit opus, který navazoval na tehdejší estetiku hnutí Rock In Opposition. Jejich zásadní a dnes již všemi uznávaný legendární opus Kew. Rhone. lze do určité míry srovnávat s následnickou kapelou Henry Cow, tedy Art Bears, ale při bedlivějším poslechu tu najdeme podstatné rozdíly. A to jak v hudbě, tak v textech. Chris Cutler vytvářel pro Henry Cow, Art Bears i mnoho dalších seskupení tvrdé fragmentární filozofické texty. Peter Blegvad je založením písničkářský satirik s přesahy do různých sfér, což ovšem neznamená, že by jeho slova měla menší výpovědní hodnotu. Greaves je asi oproti Fredovi Frithovi větší melodik, ale rozhodně ne přímočarý popař.
greaves_2Oba protagonisté si pro svůj opus vybrali plejádu vynikajících a renomovaných muzikantů v čele se zpěvačkou Lisou Herman a v neposlední řadě s jazzovými ikonami – bu- John Greaves beníkem Andrewem Cyrillem, trumpetistou Mikem Mantlerem či všestrannou umělkyní Carlou Bley. Greavesovo a Blegvadovo dílo je prodchnuto espritem poloviny sedmdesátých, ale přesto má svou relativní nadčasovost. Provokuje spíše pozvolna a jeho hudební meandry jsou zdánlivě konejšivé. Ale ta podprahová nervní energie tu je. Avantgarda se mísí s šansonem, jazzový odpich s dobovými popěvky.
Do jisté míry je to konzerva a je tudíž logické, že zde nenajdeme nějaké pozdější bonusy. Ale právě tohle dobrozdání konkrétní situace má svou sílu. Blegvadovy filipiky, byť odvozené z dávných přísloví, můžeme prožívat dodnes. Místy magmoidní, místy romantistické. Trochu archaistické a poučené z dávných dob, ale pevné v nejen anarchistických základech. Druhdy naopak impulzivně na danou dobu chvílemi roztodivně výstřední a abstraktní. Album právem vykopané, neb jeho kvality je třeba znova prozkoumat a neměřit dnešními parametry ani brát jako čistou archiválii.

RéR Megacorp, 1976/2015, 37:00

Přidat komentář