Kalle v bodu dva.nula

O druhém albu táborského dua Kalle se začalo mluvit na sklonku loňského roku. Za svůj debut Live from the Room už měla v té době partnerská dvojice zpěvačky Veroniky Buriánkové a kytaristy Davida Zemana doma sošku Anděla, ale s jeho nástupcem si nakonec dala trochu načas. Skladby z novinky Saffron Hills nakonec poprvé pražskému publiku představí na festivalu Alternativa 9.11.

 

Kalle nepatří k těm, kteří by sami o sobě dávali halasně vědět, a i jejich vznik proběhl spíš samovolně než plánovaně. Dokonce ani název prý zpočátku neřešili – prostě hráli pod svými jmény. „Pak už z nás všichni měli srandu, tak jsme začali přemýšlet nad kombinací písmen, která nebude nic znamenat, ale zároveň bude mít zvuk,“ prozradila později Veronika v rozhovoru pro Full Moon. „Vymysleli jsme Kall a moc se nám to líbilo, jenže pak jsme zjistili, že v Norsku existuje kapela z podobné hudební oblasti a jmenuje se Kall. Tak jsme přidali E…“

Pod původním názvem si premiéru odbyli na FreeDimFestu 2013. První nahrávku pořídili doma, na kazetový čtyřstopák. Komorní a emocemi přímo přetékající minimalistická atmosféra, oslovila tolik posluchačů, že to překvapilo i samotné protagonisty. Prvotně v květnu 2014 vyšla na kazetě, a protože zájem byl velký a náklad se vyprodal, s odstupem došlo i na vinylovou verzi. „U debutu jsme o vinylu nejdřív vůbec neuvažovali. Album Live from the Room jsme zprvu nevnímali tak, že by bylo hodno být na vinylu – hlavně kvůli způsobu nahrávání na kazetu. Ale když začala na poměry naší hudební scény docela příjemně rezonovat, už nám to smysl dávat začalo,” popisuje genezi David. Folková křehkost, echované kytary, Veroničin naléhavý hlas a triphopové melancholie – to všechno se propojilo do charakteristického projevu a svou něžností okouzlovalo stále více příznivců, hovořících o vlivech Portishead, PJ Harvey nebo Tindersticks. Nutno u toho připomenout, že dvojice měla navzdory nevysokému věku už značné zkušenosti: tři roky byli oba členy (nedávno obnovené) formace Veena, a ještě než začali hrát jen spolu, vznikli i Nod Nod, ve kterých se budoucí Kalle sešli s členy tria Five Seconds To Leave. V boji o alternativního Anděla 2014 tak vtipně debut Kalle porazil taktéž nominovaný debut Nod Nod.

Cesta na festivaly a do klubů po celé zemi pak byla rychlá. Jako support je ocenili i návštěvníci koncertů Scotta Kellyho z Neurosis, Australanky Suzie Stapleton, norské písničkářky Koyote, Scotta McClouda nebo Boduf Songs. V Ceně Vinyla pak byli nominováni hned ve dvou kategoriích – za album i jako objev roku. V roce 2015 se také představili zahraničním publicistům ve výběru toho nejlepšího z domácí scény v Ostravě na Czech Music Crossroads. Práce na druhém albu započaly už loni. Cesta k němu ale byla trnitá. Původně totiž chtělo duo nahrávat znovu doma, ale tentokrát už digitálně. S prvotními výsledky však David s Veronikou vůbec nebyli spokojeni. „Delší dobu jsme ale tušili, že analogové nahrávání by pro nás opět byla ta nejlepší cesta,“ říká David. „Po asi dvou letech koukání na bazary a hledání nějakého cenově příznivého vícestopého kotoučového magnetofonu se mi začátkem léta podařilo jeden získat. Bylo to vážně na poslední chvíli, takže pokud bych věřil na osud, dalo by se to tak označit. Nejen v tomhle ohledu je to velká paralela s předchozím albem, kde jsme zase těsně před nahráváním sehnali kazetový čtyřstopák. Navíc oba stroje jsou ze stejného období – zhruba začátek 90. let.“ Omezené možnosti nahrávání, i pouhých osm stop k dispozici, dovedly kapelu k tomu, že ji nerozptylovaly možnosti a mohla se soustředit na samotnou hudbu. „Bylo potřeba si všechno připravit dopředu,“ rekapituluje David. „Říct si, kolik prostoru je pro zpěvy, kolik na nástroje, jestli bicí můžeme dát do sterea nebo se musíme spokojit s monem. Jakmile nahrávání skončí, možnosti editace jsou výrazně omezenější než v případě digitálu, kdy lze všechno ještě téměř jakkoliv předělat.“

I naprostá většina na nahrávce použitých nástrojů byla analogových, ať už bicí automaty nebo klávesky Casiotone, a zbytek ovládla kytara, loopery a efekty. „Nově jsem poměrně hodně používal kytarový efekt, který simuluje tzv. mellotron, kde jsou super vintage zvuky smyčcových nástrojů. Takže i když se to nemusí zdát, je téměř všechno hrané na kytaru. I zvuk basy je telecaster nebo sheraton zapojený do octaveru,“ nechává David nahlédnout pod pokličku. „Asi největší rozdíl oproti prvnímu albu z pohledu formy je ten, že tehdy jsme to nahráli přesně tak, jak jsme to hráli naživo. Teď jsme nástroje nahrávali postupně a je jich tam i víc.“
„I kvůli nahrávání Kalle jsem si zřídil vlastní domácí/mobilní studio. Už delší dobu jsem to k tomu směřoval, takže jsme vážně příliš nepřemýšleli nad tím, jestli to nahrávat za spoustu peněz v profi studiu. Všechno kromě finálního masteringu, který obstaral Amák, jsme si dělali sami. Poslední měsíce jsem se navíc věnoval i nahrávání a mixu dalších kapel,“ vypočítává kytarista Kalle. „Například akustická strana nového alba Vlněny vznikala u mě a naposledy jsem dělal mastering nové desky kapely Sýček. Obě tyhle desky by měly taky vyjít na podzim 2017. Deska Kalle pro mě byla i prostředkem, jak víc proniknout do tajů studiové práce, která mě hodně baví. Mohl jsem si vyzkoušet různý metody nahrávání, mixu apod. Snad i proto trvalo nahrávání o něco déle, než jsme zamýšleli.“

A ještě jedna věc je pro duo výraznou změnou. Oba totiž dokončili studia a přesunuli se do „pracovního procesu“. Na malém městě s omezenou nabídkou zaměstnání to není nic snadného, ale je jasné, co má prioritu. Zatímco David se ujal zvukového záznamu, doménou Veroniky byly znovu texty. „Píšu je většinou já a David mě sem tam doplňuje. V hudbě je to zase přesně naopak. Na nové desce jsem se párkrát postavila za bicí automat a klávesy.“

Jako první formát nahrávky se s koncem října objevila digitální verze, kterou opět následuje kazeta. „Kazety děláme především proto, abysme zachovali formát pásu, a to alespoň v malém nákladu,“ vysvětluje Veronika. „Kazeta je krásný artefakt. Myslím, že jich bude okolo 200 kusů a opět nám je dělá David Šmitmajer z Headless Duplicated.“ S kratším odstupem dojde koncem roku znovu i na vinylovou desku, stejně jako debut vydanou na značce Day After, ale novinkou má být i formát CD. Na jaře, v souvislosti s přípravou alba, Kalle omezili své předtím celkem intenzivní koncertování, a řadu vystoupení naplánovali až na dobu po vydání. Cílem bylo už představit novou desku. A se Saffron Hills chtějí i vyrazit na turné za hranice. „V jednání je zatím ČR, Slovensko, Polsko, Německo a Rakousko. Tak uvidíme, jak to zvládneme domluvit,“ směje se Veronika.

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *