KATA: 1902

Tutl, 2021, 32:03

Jedním z nejvýraznějších proudů v evropské world music jsou v poslední době komorní ženské čistě vokální soubory. Jen v posledním zhruba roce vydaly nová alba například skupiny Dalinda a Napfonat z Maďarska, Kongero ze Švédska, Saucējas z Lotyšska nebo Eva Quartet z Bulharska. Pětičlenný soubor Kata z Faerských ostrovů se zpěvu a cappella věnuje také – ostatně v srpnu to dámy bravurně předvedly na festivalu Maraton hudby pod věžemi brněnské katedrály. Album 1902 však přináší poněkud jiný pohled na faerské lidové balady – bohatě aranžované ženské vokály se zde prolínají s elektronikou, která jednak napodobuje zvuky přírody, jednak posouvá prastaré příběhy do současnosti a otevírá nové možnosti výkladu.

Třebaže členky skupiny přiznávají prvotní inspiraci bohatou tradicí bulharských sborů a zpočátku měly v repertoáru i písně z Bulharska, jejich současná tvorba je pevně zakotvena ve faerské tradici. V textech, které zpívají, se prolínají mytické a přírodní prvky s brutalitou středověku, ale nechybí ani příběhy z obyčejného venkovského života nebo křesťanský hymnus. To vše k tradici, která má z ostatních zemí kulturně nejblíže k Islandu, patří a to vše Kata dokáže důvěryhodně přednést. Hlasy jednotlivých členek se proplétají, vytvářejí pro ucho Středoevropana nevšední harmonie, vzbuzují napětí.

Kata se však neomezuje na pouhé přezpívání tradičních písní, jakkoli i to by pro nás bylo zajímavé. Decentní, ale slyšitelný a v řadě skladeb opravdu podstatný elektronický doprovod, stejně jako práce s perkusemi dodávají písním výraznější dynamiku, napětí a současně posouvají jejich děje směrem k současnosti. Ostatně název alba 1902 odkazuje k roku, z nějž se dochovaly první fonografické záznamy faerského folkloru. Hudba, kterou Kata zpívá, je tak zakotvena v tradici, ale současně odkazuje na technologie a jejich vývoj. I díky tomu je živá a uvěřitelná.

 

Přidat komentář