Kayhan Kalhor: Hawniyaz

0405ba9109b1c9b46ecc4bf4db152cÍránský mistr kurdské a perské muziky Kayhan Kalhor, virtuóz na kamanče, blízkoa středovýchodní nástroj z příbuzenstva houslí, má ohromný rozhled nejen v tradičních orientálních postupech, ale i v „západní“ soudobé i klasické vážné hudbě. Ostatně důležitý post zastával v Silk Road Ensemble, bravurně využil pozvání Kronos Quartet, vystupoval a točil ovšem i s Drážďanským symfonickým orchestrem. Už výčet, že na jeho novém albu se setkali turecká zpěvačka kurdského původu Aynur Doğan, ázerský jazzový pianista Salman Gambarov a turecký, v Německu narozený hráč na tanbur (drnkací nástroj pocházející snad z Mezopotámie a střední Asie) Cemil Qocgiri, naznačuje kultivovaný „východní world classical crossover“. Výsledná fúze je opravdu, ač bráno z většího geografického měřítka, přirozeně lokálně ukotvená. Melodické cítění hudebníků se snadno propojuje, přičemž hlavní pojítko alba a platformu pro komunikaci sólových partů představují Gambarovy klavírní imprese. Sestava Hawniyaz Ensemble přitom původně vznikla jen za účelem jednorázové prezentace díky pozvání Morgenland Festivalu v Osnabrücku. Podařila se však souhra mnohem nadčasovější.
Převládající nálada? Teskná, melancholická. „Mikrotónově mollová“ nad mlžnými, náladotvornými rozloženými akordy. Něco mezi lehce pochmurnou nezměrností stepí a náhorních planin a pastorální idylou. Protože Kalhor svůj nástroj ve světě dávno emancipoval, už tolik nepřekvapí, jak detailní intonace a bohatého dynamického, barevného výrazového spektra jsou zdánlivě jednoduché housličky schopny. Dokonale korespondují s uhrančivou hořkostí v hlase Aynur.
Pokud čekáte od desky jisté vyjádření k současnosti, pochopitelně se nepletete. Kayhan Kalhor zvolil jako motto nahrávky starou nomádskou pravdu „všichni potřebují všechny, každý z nás je tu pro ostatní“. Hráči spoléhají jeden na druhého, „západní“ a „východní“ klasika se stává jedním, inspirace se přelévají všemi směry a vydavatel Harmonia Mundi polopaticky dodává i pro nedoslýchavé „hle, jak obohacující může být magická osmóza migrujících lidí pro všechny kultury na světě“.

Harmonia Mundi, 2016, 56:47

Přidat komentář