Knihovna plná archiválií

Na tiskové konferenci v New Yorku dne 2. března 2017, pořádané záměrně v den Reedových nedožitých 75. narozenin, oznámila vdova Laurie Anderson a vedení New York Public Library (NYPL), že tato slovutná městská knihovna, která celá desetiletí poskytuje zdarma vzdělávací programy a bezplatný přístup badatelům i laikům ke svým sbírkám soustředěným v celkem 92 pobočkách v Bronxu, na Manhattanu a Staten Islandu, že tato instituce se stane „domovem a uchovatelem kompletního osobního archívu tohoto zásadního a s New Yorkem bytostně spjatého umělce.“ Současně po celé dva týdny NYPL pořádala sérii výstavek, různých veřejných programů a poslechovek, jež připomínaly a oslavovaly Reedův život a tvorbu.

Lou Reed Archive (LRA) měří lineárně na délku přes 105 metrů tvořených krabicemi a bednami s obchodními dokumenty a účetnictvím, elektronickými záznamy, kresbami, fotografiemi, studiovými master nahrávkami i nikdy nevydanými snímky, korespondencí, plakáty, dárky od fanoušků, ohromnou kolekcí jím samotným pořízených, umělecky pojatých fotografií a přibližně 3600 audio- a 1300 videonahrávkami. Osobní archiv dokumentuje bohatou historii Reedova života jakožto muzikanta, komponisty, básníka, autora literárních textů i svazků umělecké fotografie, jakož třeba i pilného studenta orientálního tai-či. Memorabilie tvořící sbírku překlenují celou jeho kreativní životní pouť – od první kapely The Shades, kterou založil na Freeport High School (1958), přes první job nájemného hudebního veršotepce pro malorozpočtový label Pickwick Records, k jeho uměleckému vzestupu v éře Velvet Underground, následnou dlouhou sólovou dráhu až k jeho poslednímu veřejnému vystoupení v roce 2013.

Po Reedově smrti (komplikace po transplantaci jater) Laurie Anderson sama iniciovala a koordinovala postupný vznik LRA. Najala nezávislého archiváře Dona Fleminga, který se současně podílí na podobných projektech v případě Alana Lomaxe (Kongresová knihovna a vlastní kanál na YouTube) a spisovatelů Huntera S. Thompsona a Kena Keseyho. Společně s Reedovými archiváři Jasonem Sternem a Jimem Cassem, v průběhu tří uplynulých let Laurie sepsala podrobný katalog rozsáhlého materiálu, který byl léta v krabicích uskladněn v jakémsi skladišti.

Jejím hlavním zřetelem při hledání instituce, jež by archív oficiálně převzala do své péče bylo, aby 1) sbírka zůstala pohromadě, 2) byla přístupná veřejnosti a 3) ideálně, aby zůstala v New Yorku. Nejdříve sice s Flemingem oslovili University of Texas, kde byl kdysi „zarytý newyorčan“ Reed s Velvety velmi populární na rozdíl třeba od Kalifornie, kde jim místní hudební „kápové“ éry flower power neřekli jinak než „zhoubný virus z New Yorku“ a kde i tehdejší slavný lokální šéfredaktor časopisu Rolling Stone v San Francisku napsal, že „stinnou stránkou americké svobody slova je skutečnost, že člověk musí popřávat sluchu i takovým arogantním spratkům jako je Lou Reed.“ Poté se Laurie s Flemingem obrátili na Reedovu alma mater, Syracuse University, kde Reed studoval poezii a literaturu u slavného básníka Delmora Schwartze (doporučuji román Saula Bellowa The Humboldt’s Gift), až nakonec se rozhodli kontaktovat NYPL. Podmínky převzetí nebyly zveřejněny, jisté je jenom to, že dotyčný archiv a memorabilie nezahrnují Reedovy slavné kytary a studiovou techniku. Je zajímavé, že v posledních letech jde již o třetí případ, kdy se archiv slavné tvůrčí osobnosti z oblasti rockové hudby stává ceněným objektem zájmu vzdělávacích nebo veřejně popularizačních institucí. Myslím tím archiv písemností Boba Dylana, který našel nový domov na University of Tulsa v Oklahomě anebo The Bruce Springsteen Archives and Center for American Music uchovávaný na Monmouth University v jeho domovském státě New Jersey.

Dále však k Reedovu archivu. „Tento archiv je panoramatickým obrazem a kronikou jeho hudby, různých vizuálů a obrázků, přátelských vztahů, které s různými lidmi měl, jeho psaní, tai či i koncertů, jakož i rekonstrukcí scenérií, epizod a měst, ve kterých pracoval a která měl rád. Jaké lepší místo pro tuto kolekci může existovat než v samotném srdci města, jež miloval nejvíce?“, uvedla Laurie Anderson na zmíněné tiskové konferenci při slavnostním oznámení převzetí archivu ze strany NYPL a pokračovala: „….nyní, kdy je první krok v budování archivu dokončen, můžeme začít tvůrčím způsobem hledat nové a odlišné vzorce v kontextu díla, které Lou vytvořil za svého dlouhého a intenzivního života coby umělec. Náš tým v tomto procesu objevil některé opravdové skvosty. Jeho mnohotvárné vidění světa je znovu uvedeno v život pomocí této úžasné kolekce. Mým snem odjakživa bylo zpřístupnit komplexní Louovo dílo široké veřejnosti. Proto NYPL velice děkuji.“

Sekce Performing Arts knihovny NYPL se dle slov jejího ředitele Lawrence A. Fleischmana „cítí velice poctěna, že může do svých sbírek Reedův archiv začlenit. Reed byl mimořádným talentem a ikonou newyorské hudební scény. Jeho písemnosti a hudební nahrávky nejenom úžasně doplní a obohatí naše kolekce a depozitáře, ale též umožní badatelům, studentům a milovníkům hudby studovat a poučeně vychutnat odkaz jeho života a tvorby.“

V den této tiskové konference ve dvou areálech NYPL – Library of the Performing Arts (LPA) a Stephen A. Schwarzman Building (SASB) – začaly zmíněné oslavy a vzpomínky na Reeda, jež se konaly až do 20. března. V každou celou hodinu zazněly úryvky Reedovy hudby v kavárně obou budov, kde byly též instalovány ukázkové expozice jeho memorabilií vůbec poprvé k vidění na veřejnosti. Kromě toho se 13. března v Lincolnově středisku konalo scénické představení Reedova poeovského pásma Havran v režii producenta Hala Willnera a dne 20. března se v SASB pobočce na Páté avenue konala prezentace Reedova posledního dokončeného díla vůbec – kytarově feedbackové zvukové instalace s názvem Drones. Obě představení byla předvedena zdarma, ale pro velký zájem bylo třeba se předem zaregistrovat.

Lou Reed Archive bude v průběhu příštího roku odborně zpracováván Střediskem knihovnických služeb NYPL v Long Island City a poté bude zpřístupněn k bádání v prostorách Hudební divize LPA a také v budově Rodgers and Hammerstein Archives of Recorded Sounds v Lincolnově středisku na Manhattanu.

Jádrem tohoto archivu je zkompletovaný materiál nakladatelství Sister Ray Enterprises, které bylo samotným Reedem založeno, aby koordinovalo jeho turné a udržovalo přehled o jeho nahraném katalogu. Nahrávací seance a propagační aktivity kolem každé z jeho vydaných nahrávek jsou podrobně zdokumentovány formou poznámek ze studia, vlastních master pásků ze seancí, obchodní korespondencí s daným labelem, zkušebními výlisky nahrávek a grafickým materiálem použitým či zvažovaným pro finální podobu nosiče. Reed jakožto performer je v archívu zastoupen nesčetnými fotografiemi z koncertů, zvukovými záznamy z poskytnutých interview, plakáty z turné, různými účtenkami, smlouvami, itineráři, dopisy nebo propustkami pro hosty do zákulisí (tzv. backstage pass). Kromě toho zde najdeme tlusté fascikly s kopiemi nebo výstřižky amerických a mezinárodních tiskových recenzí jeho desek, koncertů, scénických performancí, jím nebo o něm napsaných knih či výstav jeho vlastních uměleckých fotografií.

Tato rozsáhlá kolekce memorabilíí též obsahuje artefakty z privátní sféry jeho spolupracovníků či přátel. Co jméno to legenda – Delmore Schwartz, Andy Warhol, John Cale, Robert Quine, Sylvia Ramos, Doc Pomus, ex-prezident Václav Havel, Hal Willner, John Zorn, Robert Wilson, Julian Schnabel, Laurie Anderson…

Audio a video část sbírky představuje celkem 600 hodin zvukového či obrazového záznamu. Původní demosnímky, studiové nahrávky, živá vystoupení a udělená interview z období 1965 až 2013. Všechna jeho velká turné a mnohá z jeho pohostinských vystoupení s jinými umělci jsou v kolekci zastoupena. Skvělým příkladem tohoto je třeba celkem 25 hodin nahraného zvuku za jeho angažmá v klubu The Bottom Line v NYC v roce 1978, z nichž jen malá část byla použita na živém dvojalbu Take No Prisoners. Jedním z nejraritnějších exponátů tohoto segmentu Reedovy sbírky je pětipalcový kotoučový magnetofonový pásek, který Reed poslal „sám sobě“ v květnu roku 1965. Tehdy to byla finta pro nemajetné veršotepce a muzikanty jak si zaregistrovat tzv. „chuďasův copyright,“ tím, že sám sobě zašlete svoji demonahrávku, přičemž balíček neotevřete, čímž automaticky a platně zaregistrujete datum copyrightu dotyčného snímku na věčné časy datem poštovního razítka na obale doporučené zásilky.

Tento balíček zůstává dodnes zapečetěn a má se za to, že pásek pochází z první nahrávací demo seance Velvet Underground z 11. května 1965 ve studiu zn. Pickwick v Queensu. Je dost možné, že na pásku mohou být zachyceny dvě vůbec první nahrané zkušební verze skladby Heroin. Anebo něco úplně neznámého. Kurátoři knihovny stále zvažují, kdy – anebo jestli vůbec – zásilku otevřít.

Ikonická osobnost Lou Reeda byla zvěčněna na fotografiích těch nejproslulejších mistrů žánru – Timothy Greenfield-Sanders, Billy Name, Renaud Monfourny, Len Prince, Asako, Oldřich Škácha, Roy Tee, Judy Schiller, Ivo Gil, Elena Carminati, Moni Kellerman, Xavier Lambours, Henri ter Hall či Jutta Brandt. Tito umělci, kteří kdy své aparáty zaměřili na Reeda při koncertu nebo se objevili na grafice obalu jeho desek, jsou v kolekci zastoupeni negativy nebo originálními printy, často s osobním věnováním.

Součástí pozůstalosti je též Reedova vlastní a úspěšná exkurze do žánru umělecké fotografie. Reed začal fotit již v 70. letech, inspirován výboji Billyho Namea. Dokonce si sám uzpůsobil svoji tehdejší kameru pro zachycení vysoce kontrastních záběrů. Během let nafotil přes deset tisíc snímků. V roce 2006 se v newyorské Steven Kasher Gallery konala jeho první výstava s názvem Lou Reed: New York. Byl autorem několika fotografických publikací. Jednou z nich je kniha Romanticism. Jde o sérii krajinných scenérií vytvořených digitálním přístrojem uzpůsobeným k infračervenému snímání. Toto jeho dílo bylo k vidění v roce 2009 ve washingtonské Adamson Gallery. Lou Reed nefotil jenom v New Yorku, ale též ve Skotsku, Španělsku, Římě, Číně, Dánsku nebo na kalifornském mysu Big Sur.

Zakončím výstižným citátem z obsažného tiskového prohlášení vydaného vedením New York Public Library pro zmíněnou tiskovku dne 2. března 2017:

„Nekompromisní umění Lou Reeda nepřestává inspirovat generace hudebníků a dalších tvůrců. Lou Reed Archive je naprosto unikátním monumentem jeho ikonické kariéry a statutu, a současně nepřeberným zdrojem podnětů pro další odborné bádání, odkrývání historických souvislostí, budoucí expozice a šíření dalšího ohlasu umělcovy tvorby. Tento archív se stává dynamickým pramenem a rezervoárem výzev pro zájemcovo seznámení se s kulturní a hudební renesancí, kterou Lou Reed hluboce ovlivnil a jíž byl naprosto zásadní součástí.“

 

Pozn.: Autor měl k dispozici elektronickou verzi PR materiálu připraveného pro přítomné novináře na zmiňované tiskovce v New Yorku dne 2. března 2017. (nypl.org)

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *