KORJEN: Sabur

Pražská kapela Korjen, ve které se sešla trojice zpěvaček z Bosny, Polska a Slovenska, ta poslední navíc s arménskými rodinnými vazbami, a zdejší instrumentalisté, se objevila na scéně počátkem desátých let. Vydala tehdy vlastním nákladem i CD. Pak se vytratila. Naštěstí měl Korjen tužší kořínek. Návrat s albem Sabur představuje příjemné setkání po letech i novou kvalitu.

 

Korjen od počátků přistupoval k lidovkám z domovin tří vokalistek i dalších zemí (Bulharsko, Ukrajina) volně a žánrově ze široka. Což je dáno už backgroundem členů skupiny. Bosenka Aida Mujačić je klasicky školená klavíristka. Muzikanti mají jak jazzové, tak třeba dub/reggae spády. Kytaristu Marka Novotného můžete znát z dob jeho působení v Hypnotix nebo hip-hopových Prago Union, bubeník a trumpetista Jan Šikl má v profesním životopisu orchestr BERG, klávesista Milan Mikšíček třeba pop/nu-jazzovou kapelu Soliloqui.

 

 

Také zpěvačka i herečka Ewa Żurakowska a Svetlana Sarkisjan mají daleko k čirému folklorismu. Světe div se, na Sabur je těch inspirací ještě víc, včetně alt rockových názvuků, přesto všechno drží pohromadě.

 

Ani známé lidovky, jako je balkánskými dechovkami provařená Mesečina, tu v autorském přepracování málem nepoznáte. Což samozřejmě považuji za klad, zvláště pokud oněm písním zůstane náboj a smysl. Dub a reggae sedí i slovanským nápěvům jako A w niedziele. Arménská Hoy nazan směřuje nad nervní ostinátní figurou jedním směrem snad k jazzrocku, druhým málem k severským vokálním harmoniím jak od Värttinä (berte přirovnání s rezervou) – a neroztrhne se napůl. Se známou verzí takového Onnika Dinkjiana nemá mnoho společného.

 

Na druhou desku přizval Korjen ještě jednoho kouzelníka, polského multiinstrumentalistu Lukasze Sabata. A ten když teskně rozezní arménský duduk… Myslel jsem, že mě stále nepravděpodobnější globální fúze a sekundární, terciární etc. převařování „lidových mouder“ dávno nerozjařují. Dočasně přebráno. Ale ne, pořád to funguje. Stačí srdce a ten zdravý kořen.

 

PR Stage/Indies Scope, 2019, 69:21

 

 

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *