KRONOS QUARTET, MAHSA & MARJAN VAHDAT: Placeless

„Vždy se snažíme naučit něco nového. Díky nahrávání s Mahsou a Marjan jsme nyní občas schopni dosáhnout zvuku, jaký jsme nikdy předtím z našich nástrojů neslyšeli,“ prohlásil o nahrávce David Harrington, kapelník Kronosu. Těleso, které v rámci klasického obsazení docílilo snad všeho myslitelného i nemyslitelného, už sice v minulosti s orientální hudbou laborovalo velmi přínosně, ale evidentně stále cítí vzrušení ze stále neobjeveného spektra průniků odlišných kultur. Také íránské sestry Mahsa a Marjan Vahdatovy považují nahrávku za „milník, který posunul naši muziku do nových dimenzí“. Obě zpěvačky přitom patří k nejuznávanějším novátorkám perské klasické muziky a zvláště Mahsa si nemůže stěžovat na nedostatek „milníků“ předchozích. I když hlavně na západě, kde třeba magazín Songlines označil její Traces Of An Old Vineyard za jedno z deseti nejdůležitějších alb roku 2015. (U nás Mahsu hostila dílna Hlasohled Ridiny Amhedové.) V rodném Íránu totiž vlastně pořád zpívá málem ilegálně.

 

 

O seznámení zpěvaček a Kronosu se zasloužil íránský skladatel Sahba Aminikia, který s kvartetem už dříve spolupracoval. Právě on upravil některé písně Mahsy Vahdat pro smyčcové kvarteto. Vůbec ne lehké kompozice Mahsy využívají celý blízko- a středovýchodní arzenál mikrotónových stupnic a pro nás neobvyklých intervalových skoků. Výsledek přitom zní přirozeně, jako kdyby se takhle v evropské tradici i v Persii aranžovalo odpradávna. Však nejde o rychlokvašenou spolupráci. Jak bývá u Kronosu zvykem, funkčnost spojení prověřilo koncertování, poprvé v únoru 2017. Poté se dále pečlivě cizelovalo.

 

Důležitý rozměr dávají albu texty. Mahsa zhudebňuje také poesii současnou, jakou píše i její manžel Atabak Elyasi, ale především perské klasické básníky jako Háfize či Džaláleddína Rúmího. Co dělat, nerozumíme-li? Je docela prima přečíst si před poslechem alba některý z překladů. „Moje místo bezmístné je…“ Kronos má každopádně na kontě další majstrštyk.

 

 

 

Kirkelig Kulturverksted, 2019, 52:42

 

 

Napsat komentář