Letošní výbuchy v industriálních novostavbách

Z médií se může zdát, že novým albem Alles In Allem se industriální legenda Einstürzende Neubauten po dlouhé době vrací na scénu. Vynecháme fakt, že kapela okolo Blixy Bargelda pravidelně koncertuje, důležitější informace je, že muzikanti uvnitř i vně „Hroutících se novostaveb“ jsou nesmírně aktivní i ve vlastních „budovách“. Jen v letošním roce zazněly detonace v barácích Alexandera Hackeho, Rudolpha Mosera, Jochena Arbeita (a jeho kapely Automat) a výrazná roznětka byla odpálena také mimo aktuální okruh kapely, v pracovní hale bývalého člena FM Einheita.

Začneme právě u poslední sólovky výrazného experimentátora a rytmického motoru Einstürzende Neubauten prvních patnácti let kapely. Mufti, jak se FM Einheitovi přezdívalo, jasně dává najevo, proč se jeho kroky s kapelou rozešly – bytostný industrialista nesnesl představu, že by jeho skupina začala hrát písničky. Jak lakonicky v krátkém rozhovoru níže celou situaci zhodnotil, „Novostavby se přestaly hroutit“. Na druhou stranu, léta běží, vážení, a ani dříve energií sršící Němec už dnes nepobíhá zuřivě po pódiu s motorovou pilou nebo rozbrušovačkou, ale hluk obrábí sofistikovanějším způsobem. Na novém albu Hammerschlag, které vyšlo ve stejný den jako nová deska Einstürzende Neubauten, se už poněkolikáté spojil s televizním a rozhlasovým režisérem Andreasem Ammerem, aby znovu přistoupili ke zhudebnění primárně literárního tématu. Tentokrát sovětského futuristy Alekseje Kapitonoviče Gasteva, básníka, revolucionáře a teoretika organizace práce, který založil v roce 1923 kontroverzní Centrální institut práce. Oba umělci na desce jak zpracovávají jeho životopis, tak se věnují Aleksejovu literárnímu dílu ve formě oratoria s předehrou a dvěma hlukovými přestávkami. Výsledkem je hybrid mezi rozhlasovým pásmem (četné citace v několika jazycích), písněmi a industriální improvizací, který Mufti se svými spoluhráči s úspěchem prezentoval i na vybraných festivalových vystoupeních. Skladby většinou disponují základní kostrou, kterou doplňuje industriální freestyle, elektronika, ale také překvapivě časté vstupy trombónu a akustických bicích. Konzistentní industriální směřování, které FM Einheita provází po celou jeho kariéru, už nemá palčivě fatalistické vyznění nebo dekadentně cyberpunkový odér. Autor se spíše obrací k ideovým předchůdcům, porovnává je se současnými znalostmi, aktualizuje a vyrovnaně přináší zase nazpátek. Není divu, že fanoušci Einstürzende Neubauten, kteří dávají přednost materiálu prvních let fungování kapely, vidí držitele ducha kapely v tomto odpadlíkovi než v aktuální sestavě novostaveb.

Ještě než se přesuneme k další letošní desce, vrátíme se do období přelomu 80. a 90. let. Einstürzende Neubauten už několik let nejsou těmi nebezpečnými, nevyzpytatelnými industrialisty, kteří jsou schopni provrtat podlahu nebo stěnu klubu, ve kterém vystupují. To by například nereprezentovali v roce 1986 Německo na Expu v kanadském Vancouveru. Náhle tvoří hudební doprovody k rozhlasovým hrám, coververze skladeb Lee Hazlewooda a Nancy Sinatra, Blixa Bargeld mění dosavadní nepostradatelný křivák za elegantní oblek. Sebedestrukce a přímá akce se střetávají s písňovými spády, punk zjemňuje dada. Staré pořádky preferované FM Einheitem ustupují novým obzorům prosazovaným především charismatickým zpěvákem. Spíše než o industriální kapele můžeme od té doby o Einstürzende Neubauten mluvit jako o alternativním písničkářství vycházejícím z experimentálně industriálních kořenů. Nová deska kvinteta pojmenovaná Alles In Allem, první poctivě řadové album pětice po třinácti letech (předchozí kolekce Lament byla dílem na objednávku belgického města Diksmuide, pojednávajícím o začátku první světové války), pokračuje přesně v tomto duchu. A to přesto, že se kapela vrátila k nesmírně úspěšnému „supporters“ modelu tvorby, to znamená experimentům ve studiu za bedlivého dozoru podporujícího publika. Do hry navíc znovu výrazným způsobem vstoupila kreativní práce s kapelními kartami Dave, na kterých Bargeld rozdává „úlohy“ jednotlivým členům kapely a ti o ně losují. Těch opravdu hlukových okamžiků najdeme na desce pouze pár. Nejvíce v atmosférické Zivilisatorisches Missgeschick, která je výrazně postavená na práci se železy. Jinak ruční práce spíše slouží celkově zadumané atmosféře desky, které po většinu doby kraluje suverénní, vemlouvavý Blixův vokál. Na druhé straně deska obsahuje několik nepokrytě popových momentů, kdy do aranžmá výrazně promlouvají smyčce, harfa a něžné klávesové rejstříky. V tu chvíli se tvorba kapely výrazně blíží sólovým nebo kolaboračním deskám zpěváka. Možná právě kombinace všech těchto vlivů dělá z Alles In Allem ve výsledku tak barevnou kolekci. Na jednu stranu už většinu hudebních postupů Einstürzende Neubauten známe z předchozích alb, na tu druhou síla nových melodií dokáže i tento nedostatek spolu s intenzitou Bargeldova vokálu překonat.

Tento článek je dostupný předplatitelům UNI magazínu