LONNIE HOLLEY: Oh Me Oh My

Jagjaguwar, 2023, 50:22

Album třiasedmdesátiletého bluesmana svého druhu se nepochybně zviditelní i posluchačům mimo okruh experimentální hudby blízké radikálnímu pojetí. Za jeho nečekanou přístupnost a melodickou vstřícnost může irský producent Jacknife Lee a volba hvězdných hostů. Srdceryvný příběh legendárního černošského umělce z Atlanty proběhl celým výtvarným, sochařským, literárním a hudebním světem. Vizionářský pábitel s darem spontaneity a nutkavé potřeby tvořit, tedy se vyjadřovat, kdy materiál nebo forma zůstávají nepodstatné, přitom neodpovídá kritériím běžného umělce.

Sochy a skulptury tvoří výhradně z odpadu a jedinečnou povahu má i jeho hudba: za žádnou cenu se nikdy neopakuje. A tak jedinou uzavřenou kapitolu představují ceněná alba, navždy uzamykající dílo okamžiku, v improvizačním poetickém rauši vychrlená abstraktní i přesně mířená slova a proud hudby bez pravidel. I kdyby byla znovu natočena nebo uvedena na koncertu, zněla by odlišně. Holleyho „oceán myšlenek“ totiž podléhá přílivu a odlivu momentálního rozpoložení, takže s tím samým sdělením pracuje spontánně pokaždé jinak; v bezhraničním prostoru mezi jazzem, blues, soulem, gospelem a odvahou podlehnout čiré abstrakci. Hudba pro silné nátury je to ale i z jiného důvodu: Hollyeho úvahy nad stavem lidstva, planety a historií americké černošské populace se zařezávají pod kůži jako sklo. A když v nervní, snad až freejazzové skladbě Mount Meigs vzpomíná na pobyt v neblaze proslulé polepšovně, kde ho málem ubili k smrti, víte, že ho z hlubokých ran nikdy nevytáhl. 

Na každý pád a s vědomím velké nadsázky: z dosud nesnadno poslouchatelného Holleyho proudu vědomí se pod pevnou rukou Leeho vyklubala hudba, na kterou by si mohla troufnout i odvážnější rádia. S nádhernými skladbami None of Us Have ButLittle While (Sharon Van Etten), If We Get Lost They Will Find Us (Rokia Koné), Kindness Will Follow Your Tears (Bon Iver) nebo Oh Me Oh My (Michael Stipe) rozhodně. 

 

 

Přidat komentář